یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در جلسه شورای شهر تهران بود.

شورای شهرتهران

 اگرچه محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر تهران بعد از اين جلسه تأكيد كرد كه هيچ انتقادي به انجام مراسم اربعين وجود ندارد و اجراي مراسم اربعين در كربلا با قدرت از سوي ستاد اربعين شهرداري تهران انجام خواهد شد اما اعضا انتقاداتي نسبت به نحوه برگزاري و هزينه‌ها داشتند.

در اين حوزه نيز مجتبي عبداللهي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران كه در جلسه سه‌شنبه گذشته شوراي شهر تهران به ارائه گزارشي درباره برنامه‌هاي اجرايي ستاد اربعين شهرداري تهران پرداخته بود، يك‌بار ديگر پشت تريبون قرار گرفت و پاسخگوي سؤالات و انتقادات مطرح شده از جانب اعضا بود. در نهايت نيز قرار بر اين شد كه امسال مراسم اربعين با تأكيد بر اجراي مصوبات شورا در كربلا انجام شود.

  • وظايف ملي براي شهرداري‌ها

به گزارش همشهري، سيدحسن رسولي به آن بخش از صحبت‌هاي معاون فرهنگي و اجتماعي شهردار تهران كه از ابلاغيه وزارت كشور به شهرداري تهران در راستاي انجام يكسري وظايف در ستاد اربعين سخن گفته بود واكنش نشان داد و گفت: به وزيركشور بايد گفت شما ديگر قائم‌مقامي شوراي شهر را برعهده نداريد؛

بنابراين اگر تصميمي به نمايندگي از دولت مي‌گيريد هزينه‌هايش را خودتان تأمين كنيد چون بند 10ماده 55قانون شهرداري‌ها اساسا چنين اجازه‌اي به شهرداري نمي‌دهد. حجت نظري هم در مورد بخش ديگري از سخنان معاون فرهنگي واجتماعي انتقاد كرد. مجتبي عبداللهي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهردار تهران هرگونه هزينه‌كرد ازسوي شهرداري در امور عمراني و ساخت‌وساز در عراق را منكر شد و آن را برعهده ستاد بازسازي عتبات عاليات دانست. پس از اين سخنان حجت نظري، عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر پرسيد:

اگر اينطور است چرا شما در گزارش هفته گذشته خودتان از بازسازي مدارس در شهرهاي نجف و كربلا سخن گفتيد ضمن اينكه شما از زيباسازي شهر و حتي توسعه فضاي سبز نجف و كربلا سخن گفتيد كه اين هم ربطي به اربعين ندارد و همين‌ها باعث افزايش هزينه‌كرد شهرداري در ستاد اربعين شده است. الهام فخاري، ديگر عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران نيز گفت: كار اصلي شهرداري در ستاد اربعين مباحث خدمات شهري است. چرا طبق گزارش ارائه شده، شهرداري در 8كميته ديگر هم وظايفي را برعهده گرفته است؟

ناهيد خداكرمي، عضو كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر نيز به فعاليت‌هاي شهرداري در ستاد اربعين در حوزه بهداشت انتقاد كرد و آن را باعث موازي‌كاري در حوزه بهداشت و درمان زائران دانست و گفت: شهرداري حتي به امور شخصي زائران هم مي‌پردازد، درحالي‌كه اساسا اربعين بايد بدون كمك با عشق و علاقه خود مردم پاس داشته شود. اين رفتارها باعث به هم ريختن نظم اين آيين مذهبي مي‌شود.

احمد مسجدجامعي نيز خواستار آن شد تا با عبور از آنچه شهرداري تهران در سال‌هاي گذشته انجام داده است به ارائه برنامه‌هاي مرتبط با امسال بپردازد. ضمن اينكه مسجدجامعي معتقد بود كه اقدامات شهرداري تهران در اربعين بايد جنبه تكميلي با فعاليت‌هاي مسئولان عراقي و نه در رقابت با آنها باشد.

وي درعين حال خواستار آن شد تا تمركز شهرداري بر فعاليت‌هاي مكانيكي و رفتارهاي قراردادي بر روح مراسم اربعين غلبه نكند.
تأكيد محمدجواد حق‌شناس هم اين بود كه شهرداري امسال برخلاف سال‌هاي گذشته بيش از آنچه شوراي شهر مصوب كرده هزينه نكند. حتي كساني كه از سوي شهرداري براي مراسم اربعين مأمور به نجف و كربلا مي‌شوند بدون حق مأموريت باشد و راه براي كساني باز باشد كه عاشقانه و به شكل داوطلبانه مايل به خدمت در مراسم اربعين هستند. وي در اين باره يادآور شد: مصوبه شورا در اين خصوص براي سال گذشته 5 ميليارد بوده درحالي‌كه عملا 15ميليارد هزينه شده است. اين نشان مي‌دهد كه بين برنامه تا اجرا، فاصله بيش از 300درصدي وجود داشته است. بنابراين تصميم شورا بايد در اين راستا باشد كه فاصله بين برآورد و اجرا را كم كند.

 

  • جدول ديدار اعضاي شورا با شهردار تهران پشت درهاي بسته

جلسه ديروز 19 شهريور شوراي شهر تهران، ري و تجريش رأس ساعت11 به اتمام رسيد تا در جلسه‌اي ديگر اين بار بدون حضور خبرنگاران، اعضاي شوراي پنجم با محمدعلي نجفي، شهردار تهران درباره نحوه انتصاب مديران و معاونان جديدش به بحث و تبادل نظر بنشينند. به‌نظر مي‌رسد تشكيل اين جلسه به‌دنبال اعتراضات علني و غيرعلني اعضاي شوراي شهر پنجم در مورد نحوه انتخاب معاونان و مديران آتي شهرداري صورت گرفته باشد.

اعتراض اعضا اين بود كه چرا آنها پس از انتصابات و از طريق جرايد بايد در جريان تغيير و تحولات مديريتي قرار گيرند؟ درحالي‌كه خوب است شهردار جديد دراين باره با اعضاي شوراي شهر رايزني كرده و نظر مشورتي بگيرد. بنابراين گزارش علي اعطا در پايان جلسه مشترك ديروز با اشاره به اينكه درباره انتصابات آينده در شهرداري تهران بحث و تبادل‌نظر كرديم، گفت:

اعضاي شورا تأكيد داشتند كه در انتصابات از بانوان و جوانان در سطوح مديريت شهري استفاده شود و شهردار تهران نيز قبول داشتند كه در آينده از حضور بانوان و زنان در مديريت شهرداري تهران استفاده خواهد شد. اعطا با تأكيد بر اينكه اعضاي شوراي شهر تهران دخالتي در انتصابات نداشته و ندارند، گفت: ما از ابتدا قرارمان اين بوده است كه در انتصابات مداخله نكنيم و در واقع نظرات مشورتي خود را مطرح مي‌كنيم.

کد خبر 381660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha