فرهاد توحیدی: چرا نباید گرفتار بحران کم‌آبی نباشیم؟ وقتی هنوز یاد نگرفته‌ایم هنگام مسواک‌زدن شیر آب را بازنگذاریم.

فرهاد توحیدی

با يك نصف ليوان آب هم مي‌شود مسواك زد. حساب كرده‌ايد هنگام استحمام چقدر آب هدر مي‌دهيم؟ براي عده‌اي دوش‌گرفتن يعني اينكه دوش آب را تا دقايقي طولاني بازبگذاريم و نتيجه اينكه چندصدليتر آب مصرف مي‌شود تا ما استحمام كنيم. هنوز هم عده‌اي در همين تهران يكي از تفريحات‌شان اين است كه با شيلنگ اطراف منزلشان را آبپاشي كنند.

برخي‌شان عطري كه تركيب آب و خاك ايجاد مي‌شود را دوست دارند! اين همه از اصلاح الگوي مصرف حرف زده شده ولي رسانه‌ها و بخصوص تلويزيون هيچ كار جدي و ريشه‌اي در اين زمينه انجام نداده‌اند؛ در حالي كه با فرهنگسازي مي‌شد و هنوز هم مي‌شود رفتارهاي غلط جامعه در مصرف بي‌رويه آب را تصحيح كرد. نكته مهم‌تر و كليدي‌تر، اصلاح شيوه‌هاي كشاورزي است. بخصوص اينكه بيشتر آب كشور در حوزه كشاورزي هدر مي‌رود. مثلا چه دليلي دارد مقادير زيادي آب شيرين مصرف شود تا يك دانه خيار به عمل آيد؟ كشوري كه به شدت دچار بحران آب است، چرا بايد در مصرف مايه حيات با اين ميزان بي‌مبالاتي رفتار كند؟

گرچه به نظر مي‌رسد براي جبران مافات، كمي دير شده ولي اگر از همين امروز ماجرا را جدي بگيريم، دست كم مي‌توانيم از ابعاد فاجعه‌آميز بي‌آبي بكاهيم. به نظر مي‌رسد بيش و پيش از هر اقدامي بايد افكارعمومي را نسبت به بحران آب آگاه سازيم. مردم بايد خطري كه كشورمان را تهديد مي‌كند به‌خوبي درك كنند تا درمورد مصرف آب مسئولانه‌تر رفتار كنند. از سوي ديگر دستگاه‌هاي دولتي و حاكميتي نيز بايد در سياستگذاري‌ها و برنامه‌هايشان مسئله آب را در اولويت قرار دهند. «براي از تشنگي نمردن» بايد همه دست به دست دهيم.

  • نويسنده و فيلمنامه‌نويس
کد خبر 381524

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha