سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

امین حیایی:تا کسب و کار در شهرستان‌ها رونق نگیرد، تهران از این ازدحام و شلوغی رها نمی‌شود

امین حیایی

در سال‌هاي نه‌چندان دور اگر مي‌خواستيم بگوييم چه مناطقي از تهران شلوغ هستند احتمالا به جاهايي مثل ميدان انقلاب، خيابان مولوي وكلا حوالي بازار و مناطقي از اين دست اشاره مي‌كرديم. امروز اگر بخواهيم به مناطق شلوغ پايتخت اشاره كنيم به نظرتان بايد كجاها را نام ببريم؟ به‌نظر مي‌رسد جاي اين كار بهتر است سراغ نقاطي از تهران برويم كه هنوز خلوت و دنج هستند و گرنه بايد سياهه‌اي ارائه دهيم كه بسياري از مناطق پايتخت را شامل مي‌شود.

نكته‌اي ديگر: آيا شهرونداني كه در پايتخت زندگي مي‌كنند از حضور در اين شهر شلوغ رضايت دارند يا از سرناچاري ترافيك و هواي آلوده و سروصدا و هزار و يك مشكل ديگر را تحمل مي‌كنند؟ اگر اشتغال به شكلي عادلانه در سراسر كشور وجود داشته باشد بازهم مردم از شهرستان‌هاي دور و نزديك براي يافتن شغل به تهران مي‌آيند؟ اگر مركز تفريحي و رفاهي در پايتخت تجميع نشود و امكانات در خارج از مركز نيز به كفايت وجود داشته باشد، بازهم شاهد سير صعودي مهاجرت به پايتخت مي‌شديم؟

تهران شهري شلوغي است و ميليون‌ها نفر رنج زيستن در آن را تحمل مي‌كنند چون پايتخت را مكاني براي يافتن حداقل‌هاي يك زندگي معمولي و متوسط مي‌دانند. تهران شهري است كه بسياري از ساكنانش دلبستگي و عرقي به آن ندارند. شهري كه تا چند روز تعطيل مي‌شود گروه زيادي از شهروندان در حال خروج از آن هستند. حتماً ديده‌ايد كه در ايام تعطيلات و مصادف با شلوغ‌شدن جاده‌ها، خيابان‌هاي تهران خلوت مي‌شود. ساكنان خسته تهران حق دارند كه از كم‌ترين فرصت‌ها براي خروج موقت از شهر بهره گيرند.

كلانشهري كه با هزارتويي از مشكلات مواجه است و شلوغي و ازدحام جمعيت و البته اتومبيل در آن تقريبا غيرقابل تحمل شده محصول سال‌ها عنايت ويژه به پايتخت و كم‌توجهي به ديگر شهرهاست. براي نجات تهران از وضعيتي كه دچارش شده ابتدا بايد شهرستان‌ها را نجات داد. اگر كسب و كار در خارج از پايتخت رونق گيرد، اگر چرخ صنعت در شهرهاي دور و نزديك بچرخد و امكانات تفريحي و رفاهي در تهران متمركز نشود، آن‌وقت براي بسياري از ساكنان فعلي اين شهر خاكستري، دليلي براي ماندن در پايتخت باقي نمي‌ماند. همه مي‌دانند كه زيستن در آرامش چقدر مطلوب و لذت‌بخش است و ماندن در شلوغي و ازدحام تا چه اندازه فرساينده جسم و روح. ماندن در وضعيت ناگوار فعلي از سر ناچاري است. شرايط تغيير كند و شهرهاي دور از مركز رونق بيابند، تهران هم خلوت مي‌شود. مطمئن باشيد.

  • بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون
کد خبر 380005

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha