همزمان با شیوع انواع آفات و بیماری در رویشگاه‌های جنگلی شمال کشور ۱۴۲ نفر از استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، پژوهشگران و کارشناسان منابع طبیعی کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار توجه ویژه به این رویشگاه‌ها شدند.

جنگل

دراين نامه كه نسخه‌اي از آن در اختيار گروه زيست‌بوم همشهري قرار گرفته خطاب به دكتر حسن روحاني رئيس‌جمهورآمده است:
همانطور كه مستحضريد و در مراسم معارفه اعضاي كابينه دولت دوازدهم در مجلس محترم شوراي اسلامي به درستي فرموديد:«عواقب مخرب نابودي جنگل‌ها و مراتع براي فرسايش خاك، كاهش ذخيره آبخوان‌ها، بروز سيل و ساير عوارض مخرب محيط‌زيستي، اصلاح مسير گذشته و حركت در جهت صيانت از جنگل‌ها و مراتع را ضروري ساخته است».

اين ضرورت موجب تصويب «بند ف» ماده 38قانون برنامه ششم توسعه جمهوري اسلامي و توقف بهره‌برداري چوب تجاري و صنعتي از جنگل‌هاي هيركاني در دولت يازدهم شد. بي‌شك توقف بهره‌برداري تجاري از جنگل‌ها بدون توجه به اجراي برنامه‌هاي حفاظت، احيا و توسعه جنگل نه‌تنها مشكلي از جنگل‌هاي هيركاني را حل نمي‌كند، بلكه بيم آن مي‌رود كه دامنه تخريب اين سرمايه بي‌نظير منحصربه‌فرد افزايش يابد.

براي انجام ماموريت واگذارشده به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در اجراي ماده 38قانون برنامه ششم، اين سازمان 300ميليارد تومان بودجه را براي هزينه‌هاي حفاظت، احيا و توسعه اين جنگل‌هاي باارزش در سال‌جاري درخواست نمود كه متأسفانه بودجه مصوب به رقم 80ميليارد تومان كاهش يافت. هم‌اكنون با گذشت 5‌ماه از سال‌جاري، مبلغ بسيار ناچيزي از بودجه مصوب اختصاص پيدا كرده و به گفته مسئولان سازمان برنامه و بودجه كشوردر خوش‌بينانه‌ترين حالت، تنها ۳۰ ميليارد تومان يعني 10درصد بودجه واقعي مورد نياز تحقق مي‌­يابد.

در اين صورت امر حفاظت از جنگل‌هاي هيركاني به‌طور جدي به مخاطره افتاده و درخصوص احيا و توسعه جنگل نيز هيچ اقدامي نمي‌توان صورت داد. قاطبه پژوهشگران، اعضاي هيأت علمي و كارشناسان بخش اجرا كه با موضوع جنگل مرتبط هستند و به‌شدت نگران وضع موجود و آينده اين ذخاير ژنتيك ارزشمند در معرض خطر كشور هستند،

با انعكاس اين نگراني‌­ها و هشدار نسبت به عواقب وخيم تخريب جنگل‌هاي هيركاني از حضرتعالي انتظار دارند كه دستور فرماييد نسبت به اختصاص بموقع و صددرصدي بودجه مورد نياز و تخصيص صددرصدي اعتبار مصوب سال‌جاري اقدام شود. همچنين در بودجه سال آينده‌ براي انجام برنامه احيا و توسعه جنگل در كنار حفاظت آن بودجه لازم پيش‌بيني شود. اميداست عنايات ويژه جنابعالي و دولت دوازدهم باعث گذر از اين مرحله خطير در مديريت جنگل‌هاي شمال شود.

کد خبر 381518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha