چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

‌کیک اقتصاد ایران در بهار امسال ۷ درصد بزرگ‌تر شده و این کیک بیش از آنکه بوی نفت بدهد، شاکله آن را باید در رشد بخش‌های مسکن و خدمات ارزیابی کرد.

نوسان رشد مسکن

آمارها نشان مي‌دهد كه بخش ساختمان و مسكن پس از 4سال ركود سنگين، بهار امسال از ركود خارج شده و انتظار مي‌رود رشد اين بخش بدون تنش قيمتي در بازار مسكن در 3فصل پيش‌رو ادامه يابد.براساس اعلام مركز آمار، اقتصاد ايران در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته رشدي 7درصدي را بدون احتساب درآمدهاي نفتي تجربه كرد و نشانه‌هايي از استمرار اين شاخص مهم اقتصادي تا پايان امسال نمايان شده است؛

به‌گونه‌اي كه بخش ساختمان و مسكن به‌عنوان تنها بخشي كه در سال‌هاي اخير همواره با افت نرخ رشد مواجه شده بود، در بهار امسال رشد بالاي 7.1درصد را رقم زده است. تازه‌ترين گزارش رسمي مركز آمار با تأييد روند رو به بهبود شاخص رشد اقتصادي حكايت از ثبت 6.5درصدي رشد در بهار امسال دارد؛ به‌نحوي كه رشد بخش كشاورزي در اين مدت 3.1درصد، گروه صنعت (شامل استخراج نفت خام و گاز طبيعي، ساير معادن، صنعت، انرژي و ساختمان) 4.9درصد و گروه خدمات هم 8.3درصد افزايش داشته است.

  • بزرگ‌تر شدن كيك اقتصاد ايران

‌ درحالي‌كه ‌ نرخ رشد اقتصادي بالاي 12درصد در سال گذشته‌ مديون رشد درآمدها و توليد نفت خام بود اما نرخ رشد اقتصادي در فصل نخست امسال نشان مي‌دهد كه اقتصاد ايران در حالي شاهد استمرار شاخص رشد اقتصادي در همه اجزاي اقتصاد است كه نرخ تورم هم در حوالي 10درصد ‌ نوسان‌ مي‌كند.

استمرار رشد مثبت اقتصادي با مهار تورم در محدوده 10درصد حكايت از آن دارد كه براساس گزارش مركز آمار ايران، بخش ساختمان و مسكن به همراه خدمات به بزرگ‌تر شدن كيك اقتصاد ايران كمك كرده است.گروه كشاورزي پس از تجربه رشد منفي در بهار سال91 در فصل نخست سال‌هاي 91 و 92 به‌ترتيب 3.9 و 2.8درصد رشد كرد و در بهار 93 و 94 با دورقمي شدن نرخ رشد اين گروه اميد فعالان بخش كشاورزي تا اندازه زيادي تقويت شده و بهار امسال را با 3.1درصد رشد پشت سرگذاشته است.

گروه صنعت هم كه در بهار91 و 92 ضربه سنگيني را با تجربه رشد منفي 15.7 و 9.2درصد متحمل شده بود در بهار93 با اجراي سياست‌هاي دولت نخست حسن روحاني بخشي از ارزش از دست رفته‌اش را به‌دست آورد و 6درصد رشد كرد كه البته اين رشد محصول ارزش‌افزوده كارگاه‌هاي بزرگ صنعتي بود تا بنگاه‌هاي كوچك و متوسط.

افت قيمت جهاني نفت و منفي شدن نرخ رشد اقتصادي در سال94 باز هم از ارزش توليدات گروه صنعت ايران كاست تا اينكه در 2فصل پياپي بهار سال گذشته و امسال اين بخش مهم هم به‌ترتيب 13.3 و 4.9درصد رشد كند.گروه خدمات هم در اين سال‌ها با يك فاصله زماني تجربه‌اي مشابه بخش صنعت و ديگر رشته‌هاي واقعي اقتصاد را شاهد بوده؛ به‌نحوي كه رشد اين بخش در بهار93 منفي شد و در بهار سال بعد اما بيش از 11.4درصد رشد كرد و پس از تجربه رشد اندكي منفي در بهار95 حالا اين بخش هم بهار امسال را با 8.3درصد رشد سپري كرده است.

  • تحليل رئيس‌جمهور از رشد بهاري

رئيس‌جمهور در جلسه هيأت دولت با استناد به تازه‌ترين بررسي‌هاي مركز آمار ايران، رشد اقتصادي 3ماه اول امسال در مقايسه با سال گذشته را بدون احتساب نفت، ۷درصد عنوان كرد و اظهار داشت: در بخش مسكن و ساختمان نيز در همين برهه زماني شاهد رشد مثبت ۷.۱درصدي هستيم. به گفته حسن روحاني اين آمارها نشان مي‌دهد كه مردم و دولت ايران در مسير رشد و توسعه در حال حركت هستند.

رئيس قوه مجريه همچنين گفت: اگر چه پارسال هم از رشد اقتصادي بالايي با احتساب نفت برخوردار بوديم، اما رشد اقتصادي امسال چنانچه با همين روند 3ماهه ادامه يابد، انتظار مي‌رود كه در پايان سال شاهد رشد، 6 يا 7درصدي باشيم. روحاني رشد 7.1درصدي بخش مسكن در بهار امسال را باعث خوشحالي مردم و سرمايه‌گذاران بخش مسكن دانست و با اشاره به مثبت شدن شاخص سرمايه ثابت ناخالص و رشد سرمايه‌گذاري تأكيد كرد:

اين به مفهوم اعتماد جامعه به آينده است، چرا كه آينده را روشن ديده و شروع به سرمايه‌گذاري كرده‌اند.رئيس‌جمهور با كم‌نظير توصيف كردن رشد اقتصاد ايران در سال گذشته ابراز اميدواري كرد در سايه رشد اقتصادي پايدار ايجاد شده، براي جوانان اشتغال ايجاد شود.

کد خبر 381406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha