یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۰
۰ نفر

ترجمه امیر تاجیک: روسیه به‌عنوان تأمین کننده گاز اروپا، قراردادی جهت احداث خط لوله گاز با ایتالیا امضا کرد تا به این ترتیب زمینه برای کنترل کرملین بر بازار انرژی قاره اروپا فراهم شود.

گازپروم صادرکننده گاز روسیه و شرکت Eni SpA ایتالیا بر تأسیس شرکتی با سرمایه 10 میلیون یورو توافق کردند تا از این طریق بتوانند روسیه و اروپا را از مسیر بستر دریای سیاه به هم متصل کنند.

گازپروم در گزارش خود گفت: این توافق نامه طی ملاقات رومانو پرودی، نخست وزیر ایتالیا با ولادیمیر پوتین در کرملین، به امضا رسید.

پائلو اسکارونی، رئیس اجرایی شرکت انی به خبرنگاران گفت: ما از فرصت ایجاد شده در توسعه روابط سیاسی دو کشور استفاده می‌کنیم. احداث خط لوله اصلی و همچنین خط لوله مسیرجنوبی، سرمایه‌گذاری اقتصادی بسیار مهمی است که باعث افزایش مناسبات سیاسی می‌شود.

اسکارونی گفت: گازپروم و  انی از سهم مساوی در این شرکت برخوردار خواهند بود. مطالعات فنی در احداث 900 کیلومترخط لوله مسیر جنوبی حجم کاری گسترده‌ای را می‌طلبد.

گازپروم در گزارش خود گفت: این شرکت در 15 ژانویه 2008 تأسیس خواهد شد و این طرح در سال 2013 آماده بهره برداری خواهد بود.

پس از خط لوله نورد استریم که از بستر دریای بالتیک تا کشورآلمان امتداد یافته، خط لوله مسیر جنوبی دومین زنجیره ارتباطی گاز زیر دریایی روسیه به اتحادیه اروپا خواهد بود که همانند بسیاری از خط لوله‌های گازپروم از اوکراین و بلاروس می‌گذرد.

با این 2 طرح، روسیه قادر به افزایش 50 درصدی صادرات خود به اروپا از سال 2013 می‌شود.وی گفت: خط لوله جنوبی که ازدریای سیاه تا بلغارستان امتداد می‌یابد، بیش از 10 میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت. این خط لوله به کمک کاربرهایی که در سوئیس و هلند مستقر هستند، کنترل خواهند شد.

اسکارونی گفت: این شرکت قصد دارد از همکاری شرکائی در این طرح استفاده کند. انتخاب شرکا ، وابسته به کشورهایی است که در مسیر خط لوله گاز تا اروپای غربی قرار دارند. خط لوله گاز در کشور بلغارستان به 2 شاخه تقسیم خواهد شد. خط شمالی که از طریق رومانی و مجارستان به اتریش می‌رسد و خط جنوبی که از شبه جزیره بالکان به ایتالیا متصل می‌شود.

بولبرگ در گزارش خود گفت: خط شمالی به‌عنوان خط لوله نباکو، از ترکیه تا اتریش است. این خط لوله از میان کشور‌هایی عبور می‌کند که اتحادیه اروپا آنها را برای کاهش وابستگی به روسیه تحت فشار قرار داده است. خط لوله مسیر جنوبی و نباکو مشترکا برای انتقال 30 میلیون متر مکعب گاز در سال طراحی شده‌اند.

همچنین نخست وزیر ایتالیا سندی را امضا کرد که به موجب آن مالکیت کلیسای ارتدوکس به کشور روسیه بازگردانده می‌شود. به گزارش آسوشیتدپرس، این کلیسا که در مرز آدریاتیک شهر باری واقع است در اوایل قرن بیستم ساخته شده بود و مردم روسیه برای انجام اعمال مذهبی و بازدید از آثار نیکولاس مقدس به این شهر می‌آمدند.

در سال 1937 و پس از انقلاب روسیه به‌دلیل کاهش مسافران، شهر باری این مکان را تصاحب کرد. پرودی در ماه مارس اعلام کرده بود که این حرکت در راستای حفظ روابط حسنه کلیسای ارتدوکس روسیه و کلیسای کاتولیک روم است.

jamestown.org
25 نوامبر2007

کد خبر 38134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز