چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

موفقیت نشست رسمی انرژی در شهر ویل‌نیوس لیتوانی که با حضور جمهوری آذربایجان، گرجستان، لیتونی،‌ لهستان و اکراین برگزار شد را می‌توان در آینده سنجید.

گرچه به عقیده برخی تحلیلگران باید نتایج این نشست را در عمل مشاهده کرد اما به دلیل ایجاد امکان همکاری بیشتر برای شرکت‌کنندگان، باید آن را یک نشست پرثمر دانست.

از جمله نتایج این نشست توسعه خط لوله اودسا – روی  بندر گدانسک لهستان و پالایشگاه پلاک است. این خط لوله که بین اکراین و لهستان ایجاد شد، نفت دریای خزر را به اروپا می‌رساند.

شرکت‌های نفتی درگیر در این پروژه توافق همکاری را به امضا رساندند و بدین ترتیب اولین قدم عملی را برای مهیا ساختن و  اجرا کردن این پروژه برداشتند.

رئیس جمهوری قزاقستان به این نشست نیامد اما سوات‌ ‌مین‌باین وزیر انرژی این کشور عنوان کرد که قزاقستان این پروژه را عملی می‌داند و در آن شرکت خواهد کرد.

طبق برنامه پیش‌بینی شده، دستور کار شرکت‌های درگیر در پروژه تا بهار آینده آماده خواهد شد و تا آن زمان طرفین در مورد بهای انتقال نفت و آماده‌سازی زمینه برای بحث عملی در مورد میزان نفت پمپاژ شده از طریق خط لوله به نتایج مثبتی خواهند رسید.

طرف‌های این پروژه – گرجستان، آذربایجان، لهستان، لیتوانی و اکران – یک توافق‌نامه غیردولتی نیز برای ایجاد چارچوب قانونی اجرای طرح امضا کردند و انتظار می‌رود آن را رعایت کنند.

روسیه از ظهور این خط لوله به اروپا چندان راضی نیست ولی این مسأله نباید رابطه گازی روسیه و اکراین را تحت تاثیر قرار دهد.

این پروژه یکی از عوامل راهبردی اکراین  برای حضور در اتحادیه اروپاست و شاید به این دلیل بود که ویکتور یوشچنکو رئیس جمهوری اکراین ایجاد یک خط ترانزیت انرژی بین بالتیک – دریای سیاه و دریای خزر را پیشنهاد داد.

دیدار او با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در جریان نشست انرژی نیز حکایت از افزایش نقش آذربایجان به عنوان یک شریک اصلی برای این طرح دارد با توجه به اینکه آذربایجان در نظر دارد تولید نفت خود را افزایش دهد.

البته این طرح زودتر از 2 سال آینده اجرایی نخواهد شد ولی شرکت‌های نفتی از هم‌اکنون مشغول تعیین میزان نفت پمپاژ شده به داخل خط لوله و میزان هزینه طرح برای هر کدام از طرف‌های درگیر هستند.

با این وجود، بروز برخی مشکلات نفتی از هم‌اکنون پیش‌بینی شده است و به ویژه پالایشگاه‌هایی که نفت خزر را قرار است پالایش کنند باید دست به تغییر ساختار بزنند چرا که برای پالایش نفت خام روسیه ساخت شده‌اند.

اجرای این طرح به معنای ایجاد یک منبع جدید نفتی و یک خط لوله ارتباطی تازه خواهد بود و از هم‌اکنون می‌توان به ایجاد رقابت بین تولید‌کنندگان نفت برای ارسال نفت به اروپا فکر کرد.

en/rain.ru
12 اکتبر

کد خبر 34222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز