چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری دو - محمدرضا حیدری: عید غدیر برای اهالی روستای مریم‌‌آباد از توابع ابرکوه با روزهای دیگر بسیار متفاوت است؛ روزی که همه اهالی برای رفتن به خانه تنها سیدروستا لحظه‌شماری می‌کنند تا مثل همیشه هدیه‌ای به رسم تبرک از او بگیرند.

جشن عیدغدیر

 امسال نيز برخي از اهالي روستا كه به شهرهاي اطراف رفته‌اند در اين روز عزيز به روستا بازمي‌گردند تا همراه با ديگر اهالي مهمان خانه پرنور سيدعلي‌حسيني مريم‌آبادي باشند. در روز عيد سعيد غديرخم خانه اين سيد ميزبان بيش از 300نفر از عاشقان علوي در منزل خود مي‌شود.

روستاي مريم‌آباد ابركوه، منطقه‌اي است با جمعيت 1200نفر كه مردم آن به سختكوشي و عاشق ولايت و امامت بودن مشهور هستند و بارها در عرصه‌هاي مختلف آن را نشان داده‌اند. نام قديم اين روستا ميم است كه هزاران سال سابقه و قدمت دارد و در شاهنامه نيز از آن يادشده است. روستاي مريم‌آباد در دوران دفاع‌مقدس 6شهيد تقديم انقلاب اسلامي كرده است. شغل اصلي ساكنان آن كشاورزي ، باغداري و دامداري است و امامزاده عباسعلي تنها مكان زيارتي اين روستاست كه مردم اين روستا به زيارت اين امامزاده مي‌روند.خانواده سيدعلي حسيني، فرزند سيدجواد تنها خانواده سيد بومي اين روستا هستند. سيدرسول حسيني مريم‌آبادي پسر بزرگ سيدعلي است.

بنا به علاقه زياد مردم متدين اين روستا به ابتكار سيدرسول، هرسال در ايام عيد سعيد غديرخم، به مهماني آنها مي‌آيند و در جشن باشكوهي از مولا علي(ع) ياد و از تنها سيد روستا تجليل مي‌كنند. مدح مولا و قرائت سرودهاي عاشقانه علوي از مهم‌ترين برنامه‌هاي اين مراسم باشكوه است.

سيد رسول حسيني با خوشرويي هرچه تمام‌تر علاوه بر پذيرايي از حاضران با دادن هديه‌اي ويژه، در انتهاي مجلس مردم روستا را با كامي شيرين بدرقه مي‌كند.

امسال هم اين مراسم باشكوه ، با حضور زن و مرد، بزرگ وكوچك و حتي خانواده‌هايي از شهرستان ابركوه و محله‌هاي همجوار برگزار مي‌شود. سيدرسول از هفته‌ها قبل درحال تدارك براي ميزباني اين مراسم است و مي‌گويد بهترين روز زندگي‌اش عيد غدير است.او از برنامه‌هايي كه براي استقبال از اهالي روستا تدارك ديده مي‌گويد: «اين برنامه را به پيشنهاد حجت‌الاسلام برزگر كه برادر همسرم هستند، براي پنجمين سال متوالي برگزار مي‌كنم.به نظر من صاحب مجلس كسي ديگر است و من تنها واسطه‌ام. مردم مي‌گويند از مجلس ساده ما حاجت مي‌گيرند.»حسيني درخصوص هزينه اين مراسم كه به‌صورت خودجوش تأمين مي‌شود، مي‌گويد:«هزينه‌اش با اينكه بالاست ولي خدا مي‌رساند و خودم گاهي وقت‌ها نمي‌دانم از كجا رسيده است».

باني جشن غديريه در مريم‌آباد درخصوص اين هديه و فلسفه‌اش ادامه مي‌دهد:«همانطور كه مي‌دانيد عيد غدير، عيد سادات است و بزرگ‌ترين افتخار من در زندگي اين است كه در جرگه سادات قرار دارم و اين موهبت را خدا به من داده است كه از سلاله پاك ايشان باشم. وقتي اين مراسم برگزار مي‌شود مردم از من به‌عنوان سيدمحل، عيدي مي‌خواهند. سال اول قرآن دادم و از آن به بعد كم‌كم هروقت نزديك عيد غدير مي‌شود از‌من سراغ عيدي مي‌گيرند؛ من هم يك هفته قبل از روز جشن، از برادر خانم‌ام كه ساكن قم است مي‌خواهم هديه‌اي مذهبي تهيه كند. سال قبل 250هديه تهيه و پخش كرديم.» سيد رسول از آرزويش كه فرج امام زمان(عج) و شفاعت حضرت علي(ع) است مي‌گويد و ادامه مي‌دهد:«خانواده‌ام بسيار مرا در اين امر تشويق مي‌كنند.تعدادي از اقوام كه در شهرستان‌هاي شيراز و قم ساكن هستند، چند روز مانده به عيد غدير براي تداركات مراسم مي‌آيند. سال گذشته با اينكه در روستا مراسم عقد و عروسي بود ولي مردم روستا حضور در مراسم كوچك ما را بر برنامه‌هاي ديگر ترجيح دادند و واقعا فكر نمي‌كرديم كه مردم اين‌قدر استقبال كنند.

او در پايان از بركات اين مجلس مي‌گويد:«بسياري از اهالي،از اين مراسم ساده و كوچك ما حاجت گرفته‌اند. هر وقت به منزل ما مي‌آيند اول نذر مي‌كنند بعد وارد مي‌شوند كه اين برايم بسيار جالب است. بعد از مدتي وقتي مرا مي‌بينند،از اينكه از خانه ما دست خالي بيرون نرفته و حاجت گرفته‌اند، اظهار خوشحالي مي‌كنند و اين بهترين هديه‌اي است كه از خدا مي‌گيرم. صاحب مجلس خود مولا علي عليه‌السلام است و به‌نظر من غدير بزرگ‌ترين عيد شيعيان است و بايد باشكوه‌تر از اعياد ديگر آن را برگزار كنيم و با افتخار به همه دنيا بگوييم كه ما شيعه علي(ع) هستيم.»

کد خبر 381327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha