سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

لایحه‌ای که دولت هفدهم خردادماه با قید دوفوریت به مجلس ارسال کرده بود، با گذشت ۳ ماه معطل مانده است و نمایندگان عجله‌ای برای تصویب آن ندارند.

مجلس

كليات لايحه نيز در همين مدت با مخالفت اكثريت اعضاي 2كميسيون صنايع و اقتصادي مجلس مواجه و رد شده است. برخي نمايندگان معتقدند جداسازي وزارتخانه‌ها بازگشت به گذشته است. آنها به همشهري مي‌گويند جداسازي وزارتخانه‌ها تنها دولت را بزرگ‌تر مي‌كند و اين اتفاق خلاف سياست‌ها و اسناد بالادستي است.

حجت‌الاسلام حسن روحاني، رئيس‌جمهور در آخرين گفت‌وگوي تلويزيوني خود با مردم در سه‌شنبه 7شهريورماه از تأخير در تصويب اين لايحه تلويحا گلايه كرد و گفت: «اين لايحه هنوز اجرايي نشده؛ خيلي دلم مي‌خواست قبل از اينكه وزرا را معرفي كنم اين لايحه به تصميم نهايي مجلس مي‌رسيد و مقداري تأخير شده است.»

براساس اين لايحه دولت مصمم است وزارتخانه‌هاي «صنعت، معدن و تجارت» به 2وزارتخانه «صنايع و معادن» و «بازرگاني»، وزارتخانه «راه و شهرسازي» به 2وزارتخانه «راه و ترابري» و «مسكن و شهرسازي» و وزارتخانه «ورزش و جوانان» به وزارتخانه «ورزش» و «سازمان ملي جوانان» زيرنظر رياست‌جمهوري تبديل شوند. حسينعلي اميري، معاون پارلماني رئيس‌جمهور هم گفته: «تا الان دولت هيچ تصميمي براي استرداد لايحه تفكيك وزارتخانه‌ها ندارد.»

كميسيون اجتماعي مجلس اگرچه به‌عنوان كميسيون اصلي بررسي‌كننده لايحه با كليات آن موافقت كرده است، اما سلمان خدادادي، رئيس كميسيون اجتماعي پيش‌بيني مي‌كند تصويب لايحه در صحن مجلس با مخالفت‌هايي روبه‌رو خواهد شد. برخي ديگر نيز در گفت‌وگو با همشهري علت‌هاي ديگري براي مخالفت دارند، ازجمله عزت‌الله يوسفيان‌ملا، نماينده مردم آمل كه معتقد است: تفكيك وزارتخانه تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز به لايحه دولت اضافه شود، چراكه وزارت كار با مطالبات گسترده و بدنه سنگيني از نيروها مواجه است و تداخل فعاليت‌هاي آن با مسائل رفاه اجتماعي به هر 2حوزه آسيب مي‌زند. اين موضوع همان بحثي بود كه حسن روحاني در جلسه رأي اعتماد به وزيران هم به آن اشاره كرد و گفت كه برخي نمايندگان نظراتي روي لايحه تفكيك وزارتخانه‌ها دارند.

يوسفيان ملا هم در عين حال مخالف تصويب عجله‌وار اين لايحه در مجلس است و معتقد است كشور يك‌بار هزينه ادغام اين وزارتخانه‌ها را داده است و بازگشت به حالت قبل دلايل محكم‌تري مي‌خواهد.از 5كميسيون اصلي و فرعي بررسي‌كننده لايحه، 3كميسيون به تفكيك وزارتخانه‌ها رأي مثبت و 2كميسيون رأي منفي داده‌اند.

كميسيون‌هاي اجتماعي، برنامه و بودجه و عمران موافق لايحه هستند و كميسيون‌هاي اقتصادي و صنايع كليات آن را رد كرده‌اند. طرح تفكيك وزارتخانه‌ها پس از آن مطرح شد كه وزارتخانه‌هاي ادغامي با مشكلات زيادي ازجمله در ارسال شرح وظايف آنها به مجلس در سال90 مواجه شده و انتقادات زيادي را نسبت به عملكرد اين وزارتخانه‌ها برانگيخته بودند. ارسال شرح وظايف برخي از اين وزارتخانه‌ها به مجلس در دولت محمود احمدي‌نژاد نزديك به يك‌سال‌ونيم زمان برده بود.

محمد وحدتي، عضو كميسيون اجتماعي مجلس نيز با بيان اينكه اين لايحه شايد بعد از تعطيلات تابستاني مجلس مطرح شود، تصريح كرد: بايد با حوصله سراغ تفكيك وزارتخانه‌ها برويم. مجلس يك‌بار وزارتخانه‌ها را ادغام كرده و پشيمان شده است.

کد خبر 381303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha