یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

۱۴ سال پس از «مارمولک» و با تجربه حضور در برخی از بهترین کمدی‌های تاریخ سینمای ایران، پرویز پرستویی این بار با یک نقش کمدی از یک فیلمساز زن به عرصه بازیگری بازمی‌گردد و در جشنواره سی و ششم فیلم فجر با «لس‌آنجلس- تهران» یاد و خاطره هنرنمایی‌های طنزآمیزش را زنده می‌کند.

سینما چهره

به گزارش همشهري، حتي تصور كردن فيلم‌هايي چون «مرد عوضي» و «ليلي با من است» با بازيگري ديگر جز پرستويي غيرممكن است. بازيگر تحسين‌شده سينماي ايران كه همين چند هفته پيش بازپخش سريال «آشپزباشي» را روي آنتن آي‌فيلم داشت، سال‌ها گزينه اول بسياري از سينماگران براي حضور در نقش‌هاي جدي بود و برخي از جوايز خود را با همين هنرنمايي‌ها به‌ويژه در آثار دفاع‌مقدسي و تلخ ابراهيم حاتمي‌كيا به‌دست آورد.

پرستويي كه در «آدم‌برفي» داوود ميرباقري رگه‌هايي از كمدي و طنز را بروز داده بود، اندكي بعد در ليلي با من است كمال تبريزي در نخستين روايت طنزآميز از دوران دفاع‌مقدس درخشيد.او سال 76همزمان در «آژانس شيشه‌اي» حاتمي‌كيا و مرد عوضي محمدرضا هنرمند در 2نقش كاملا متفاوت و متضاد هنرنمايي كرد و 2سال بعد در موميايي3 نشان داد در نقش‌هاي طنز و كمدي حتي جلوه‌اي بيش از نقش‌هاي جدي دارد.

عزيزم من كوك نيستم گرچه گامي رو به پيش در كارنامه پرستويي نبود اما راه را براي دومين همكاري او با تبريزي هموار كرد و حاصل كار يكي از جنجالي‌ترين و كمدي‌ترين فيلم‌هاي سينماي ايران شد. مارمولك پس از نمايش موفق در جشنواره، يك اكران بسيار كوتاه و البته بسيار پرحاشيه داشت و در شرايطي كه در آستانه فروريختن ركوردهاي فروش بود، پس از تقريبا 2هفته از پرده‌ها پايين آمد و هنوز هم پس از 14سال وارد شبكه نمايش خانگي نشده است.

پرستويي كه تا ميانه‌هاي دهه 80يكي از مهم‌ترين عوامل موفقيت هر فيلم بود، به‌مدت حدود يك دهه قرباني انتخاب‌هاي نامناسب و نقش‌هاي نه‌چندان پررنگ و پيچيده شد. او در سال 84 براي «به نام پدر» حاتمي‌كيا سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد را گرفت و 10سال طول كشيد تا دوباره با «باديگارد» به روزهاي اوج بازگردد. ستاره آژانس شيشه‌اي سال گذشته را درگير پروژه پرحاشيه «قاتل اهلي» با مسعود كيميايي بود و پاييز امسال با همين فيلم به سينماها مي‌آيد.

برنده 4سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد از جشنواره فيلم فجر مدتي است به جمع بازيگران پروژه لس‌آنجلس- تهران پيوسته و در نقشي طنزآميز مقابل دوربين تينا پاكروان رفته است. پرستويي در اين فيلم با مهناز افشار، ماهايا پطروسيان، گوهر خيرانديش، زهير ياري و... همبازي است و با چهره‌اي متفاوت در جشنواره سي و ششم از نقش تازه‌اش رونمايي مي‌كند؛ نقشي كه شايد او را به روزهاي مارمولك، ليلي با من است و موميايي3 بازگرداند.

کد خبر 381077

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha