چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

آزاده جعفریان: نگارخانه‌های مژده و گلستان این روزها میزبان ۲رویداد تجسمی کاملا متفاوت هستند که از یک نظر به هم شباهت دارند؛

مژده ظهور نقاشی‌خط زنانه در گلستان

در هر دو نمایشگاه هنرمندان زن تازه‌ترین آثار خود را به تماشا گذاشته‌اند.

به گزارش همشهري، نگارخانه مژده نمايشگاه «خط‌بافته‌هايي از جنس خيال» را روي ديوار برده كه آثار نقاشي‌خط زهرا بهرامي است. مژده طباطبايي، مدير نگارخانه معتقد است آثار بانوي هنرمند 2وجه تمايز دارد؛ اول اينكه از منظر ارائه زيبايي‌شناسي تصويري در نقاشي‌خط حرفي تازه با خود آورده و ديگر اينكه يك بانوي هنرمند خوشنويس صاحب‌قريحه در نقاشي‌خط خود را به بهترين شكل در آثارش معرفي كرده است. طباطبايي مي‌گويد: «ما در اين عرصه بانوان هنرمند توانمندي داريم كه در سايه مردان هنرمند مانده‌اند و رسانه‌ها بايد آنها را به جامعه معرفي كنند.» شكل متفاوت نقاشي‌خط‌هاي بهرامي نخستين نكته‌اي است كه توجه مخاطبان را به‌خود جلب مي‌كند، طرح و نقش اين آثار با الهام از نقوش سنتي در هنر گليم‌بافي روي بوم شكل گرفته‌اند. خود هنرمند مي‌گويد هميشه دوست داشته گليم ببافد اما وقتي نشده، تصميم گرفته اين هنر بومي را در قالب نقاشي‌خط زنده كند. بهرامي در اين آثار بيشتر به نقوش مورد استفاده در ميان زنان ايل قشقايي و بافته‌هاي هنرمندان جنوب ايران توجه داشته است.

او در اين ميان به حفظ ساختار حروف و خطوط توجه كرده تا هويت نقاشي‌خط هم حفظ شده باشد. اما در نگارخانه گلستان اين روزها شبنم شعباني در بيست‌و‌يكمين حضور نمايشگاهي خود روايتي هويت‌گرايانه از انسان معاصر دارد. او به خلوت شخصيت‌هايش سرك كشيده و بخشي از روزمرگي‌هاي آنها را روي بوم به تصوير درآورده است. رفتار نقاش با اين آثار بيان‌گرايانه است و ضربه‌هاي قلم‌هايش تلاش مي‌كند درون آدم‌ها و دلزدگي از تكرار روزمرگي‌ها را برملا كند. او صورت فيگورها را محو كرده و حالات و كنش بدني را مركز توجه قرار داده تا روحي جهانشمول و ازلي ابدي به آنها ببخشد؛ انسان‌هايي تنها كه ممكن است دردهاي آنها از درون وجود بشر معاصر را آب كند. آخرين فرصت براي بازديد از نمايشگاه نقاشي‌هاي شعباني در نگارخانه گلستان در منطقه دروس تهران امروز و فرداست و علاقه‌مندان مي‌توانند براي ديدن خط‌بافته‌هايي از جنس خيال بهرامي به نگارخانه مژده در منطقه سعادت‌آباد بروند.

کد خبر 380684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha