سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: پختن غذاهای جدید و متنوع علاوه بر اینکه لذتبخش است کار پر دردسری است.

غذاساز

گاهي لازم است براي پخت يك غذا چندجور مواداوليه با اشكال مختلف آماده كنيد، يا اينكه نه! تصور كنيد مهمان داريد و علاوه بر پخت غذا، چندين و چند كار ديگر هم روي سرتان ريخته و دست تنها هستيد. در اين‌طور مواقع داشتن دستياري كه سريع و حرفه‌اي باشد حسابي خوشحالتان خواهد كرد. يكي از بهترين و پركاربردترين وسايل در آشپرخانه‌هاي امروزي شايد غذاساز باشد. يار كمكي‌اي كه در عرض چنددقيقه شايد خيلي بهتر از شما سيب‌زميني‌ها را خلال ‌كند و چند دقيقه بعد به دستور شما يك خمير صاف و يكدست تحويل‌تان دهد. حالا كه اين دستيار همه فن حريف جايش را در دل آشپزخانه‌ها باز كرده بد نيست با فوت و فن خريد آن آشنا باشيد و اينكه اصولا موقع خريد بايد چه چيزهايي را مدنظر داشته باشيد. دستياري كه با كمك آن غذايتان نه شور مي‌شود نه بي‌نمك.

  • انواع غذاساز

غذاسازها در 3 اندازه اصلي ارائه مي‌شوند: بزرگ ياfull، متوسط يا compact و كوچك ياmini . اما اندازه غذاساز هرچه باشد، در هر صورت داراي يك‌سري قطعات اصلي است كه در تمام آنهاوجود دارد: موتور، كاسه يا پارچ با يك در و يك محل تغذيه (ريختن مواد در داخل دستگاه) و مجموعه‌اي از قطعات جانبي. اين را هم بدانيد سنگين‌ترين قسمت هر غذاساز موتور آن دستگاه است كه گاهي تا 9كيلوگرم وزن دارد. اين سنگيني هم براي اين است كه حين كار از جاي خود حركت نكند. غذاسازهاي بزرگ با گنجايش ۹ تا ۱۳ پيمانه ماده غذايي، متوسط با گنجايش ۵ تا ۷ پيمانه و كوچك با گنجايش ۲ تا ۵ پيمانه هستند. از نظر كارايي هم از تك‌كاره دارد تا 34كاره. خرد‌كردن، پوره‌كردن، چرخ‌كردن و كوبيدن گوشت، شكل‌دادن به سس‌ها و خامه‌ها، درست‌كردن خمير، رشته‌كردن، ورقه‌ورقه‌كردن اجزاي سالاد، رنده‌كردن، آسياب‌كردن غلات و... كارهايي است كه شما مي‌توانيد به غذاسازتان بسپاريد.

  • ظرفيت و جنس

ظرفيت محفظه غذاسازها از يك تا 3/5 ليتر متفاوت است. اگر خانواده‌اي 4نفره هستيد ظرفيت 1/5 تا 2ليتري برايتان مناسب است اما اگر خانواده پر‌جمعيتي داريد يا هميشه چندين نوع غذا را با هم درست مي‌كنيد، بهتر است ظرفيت 2ليتر به بالا را انتخاب كنيد، البته اين مورد را هم درنظر داشته باشيد هر چقدر ظرفيت محفظه دستگاه بيشتر باشد، به همان ميزان قيمت آن هم بالاتر مي‌رود. علاوه بر اين با بالاتررفتن ظرفيت، فضايي كه قرار است در آشپزخانه اشغال كند هم بيشتر مي‌شود. علاوه بر ظرفيت دستگاه، جنس غذاساز هم از آن نكته‌هايي است بايد حسابي به آن توجه داشته باشيد. سعي كنيد دستگاهي را انتخاب كنيد كه داراي محفظه يا پارچ‌هاي شيشه‌اي باشد، چرا كه روي بدنه پلاستيكي يا طلقي بعد از مدتي خط و خش فراواني مي‌افتد وبه نسبت محفظه‌هاي شيشه‌اي خيلي زودتر مستهلك مي‌شوند.

  • توان دستگاه

غذاساز بايد براي انجام‌دادن تمام اموري كه از آن انتظار داريد٬ نيروي كافي داشته باشد. نيروي اين دستگاه‌ها از ۴۰۰ تا ۱۱۰۰ وات و بيشتر متفاوت است. هرچه ميزان نيروي موتور بيشتر باشد٬ كارهاي محوله به دستگاه سريع‌تر انجام شده و غذاساز براي كارهاي سنگين‌تر مناسب‌تر خواهد بود. سعي كنيد كه با توجه به بودجه خود٬ قوي‌ترين مدل ممكن را تهيه كنيد و در كل هدف خود را روي خريد مدلي با ميزان ۷۵۰ وات به بالا قرار دهيد. در مورد سرعت دستگاه هم شما با 2 گزينه روبه‌رو هستيد. حالت خاموش‌روشن و حالت پالس. گزينه پالس به شما اجازه مي‌دهد به‌صورت ممتد اما با كنترل دقيق‌تري كارتان را انجام دهيد. سرعت بعضي از مدل‌ها هم روي 10تا 15 قابل تنظيم است. اما نگران نباشيد، اگر هم اين گزينه را نداشت همان دكمه خاموش/ روشن و گزينه پالس تمام آن‌ چيزي است كه شما نياز داريد.

  • انتخاب تيغه‌ فولادي‌

دليل اصلي كارايي و همه‌فن حريف‌بودن غذاسازها تعداد زياد تيغه‌هاي قابل تعويضي است كه مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد. تيغه كلاسيك و معمولي كه همه غذاسازها دارند، براي خرد‌كردن و ريزكردن به‌كار مي‌رود. تيغه كوچك‌تر ويژه نان به شما اجازه مي‌دهد در زمان بسيار اندك خمير مورد نظرتان را آماده كنيد. صفحه‌هاي ورقه‌كن و رنده هم در اندازه‌هاي مختلف به همراه غذاساز عرضه مي‌شوند كه شما را قادر مي‌سازد مواد غذايي را در قطعات و بافت‌هاي مختلف خرد و آماده كنيد. تيغه‌هاي همزن هم به بخشي عمومي در غذاسازها تبديل شده‌اند. البته نبايد از آنها به‌خوبي همزن‌هاي اختصاصي انتظار كار داشته باشيد، اما در بيشتر موارد نياز شما را برطرف خواهند ساخت. در مورد جنس تيغه‌ها هم اين نكته را حتما درنظر داشته باشيد كه فولادي و ضد‌زنگ باشند، چرا كه جنس‌هاي ديگر مقاومت‌شان را زود از دست مي‌دهند يا هنگام خرد‌كردن چيزهايي مثل يخ مي‌شكنند. البته بهتر است اول به جيب‌تان نگاه كنيد تا بتوانيد غذاسازي با تيغه‌هايي بيشتر و جنسي بهتر خريداري كنيد.

  • دهانه‌ بزرگ‌تر

آب‌ميوه‌‌گيري كه روي دستگاه شما نصب مي‌شود بايد داراي دهانه بزرگي باشد تا مجبور نباشيد براي گرفتن عصاره ميوه‌ها، آنها را چند قسمت كنيد. مورد ديگري كه بايد هنگام خريد به آن توجه داشته باشيد توري داخل غذاساز است. سعي كنيد غذاسازهايي با توري استيل انتخاب كنيد نه توري پلاستيكي. توري‌هاي پلاستيكي ممكن است رنگ غذا يا موادي كه داخل آن مي‌ريزيد را به‌خود بگيرند، علاوه بر اين بعد از چند سال استفاده به مرور زمان فرسوده شده و مي‌شكنند.

  • ميكروسوييچ

يادتان باشد تمام اجزايي كه قرار است روي دستگاه غذاسازتان نصب شوند بايد مجهز به ميكروسوييچ باشند تا اگر پارچ يا هر تكه ديگر خوب روي دستگاه قرار نگرفته يا اينكه در جاي خود نصب نشده بود، غذاساز شروع به‌كار نكند. اگر اين تكنولوژي روي غذاساز يا هر دستگاه برقي چند تكه نصب نباشد، ممكن است به محض روشن‌شدن،دستگاه دچار مشكل شده و همه مواد غذايي شما را روي در و ديوار پخش كند.

  • صفحه لمسي

امروزه بيشتر وسايلي كه در بازار وجود دارد، داراي صفحه كنترل لمسي يا نمايشگر است . غذاسازها هم از اين گزينه مستثنا نيستند و بسياري از شركت‌هاي توليد‌كننده محصولاتشان را با اين گزينه مثبت روانه بازار كرده‌اند. البته دستگاه‌هايي كه فاقد كنترل لمسي بوده و صفحه كليد دارند، دستگاه‌هاي بدي نيستند. داشتن اين گزينه روي دستگاه فقط يك گزينه مثبت محسوب شده و باعث مي‌شود شما كار تميزكردن دستگاه را راحت‌تر انجام دهيد.

  • قيمت انواع غذاساز

غذاساز تك‌كاره، بسته به نام شركت توليدكننده از0 8 هزار تومان تا 300هزار تومان
2تا 3كاره، بسته به‌نام شركت توليد‌كننده از 115هزار تومان تا يك ميليون و 400هزار تومان
از 4كاره تا 36كاره‌ها هم قيمت‌هاي متنوعي دارند. بهتر است قبل از خريد تكليف‌تان را مشخص كنيد كه چه انتظاري از از دستگاه‌تان داريد؛ مثلا فقط مي‌خواهيد از رنده‌ها استفاده كنيد يا نه،آب‌ميوه‌گيري و مخلوط‌كن هم حسابي به كارتان مي‌آيد.
4تا 11كاره‌اي كه فقط تيغه‌هاي متفاوتي دارد و قابليت‌هاي ديگري ندارد قيمتش چيزي بين 480تا 800هزار تومان است. اما اگر اين كارهايي كه قرار است شما به دستگاه‌تان بسپاريد، كارهايي مثل مخلوط كردن مواد غذايي يا آبميوه‌ گرفتن باشد، قيمتش با پارچ طلقي از 670هزار تومان و اگر پارچ شيشه‌اي داشته باشد قيمتش از 750هزار تومان شروع مي‌شود.
اما اگر قرار است غذاسازتان همه‌كارها را با هم انجام دهد، يعني هم رنده كند و هم عصاره مركبات را بگيرد، بسته به نام شركت توليدكننده، ايراني يا خارجي بودن، پارچ شيشه‌اي يا طلقي و چندسرعته بودنش بايد چيزي بين 900هزارتومان تا يك‌ميليون و 500هزار تومان هزينه كنيد. توجه داشته باشيد غذاسازهايي كه قيمت‌شان 2ميليون تومان و بيشتر است، بدنه‌شان تماما استيل‌است. پارچ‌هاي شيشه‌اي و تمام متعلقاتي مثل تيغه‌ها در يك محفظه جداگانه عرضه مي‌شوند.

  • نكته

غذاسازي را انتخاب كنيد كه تمامي قطعات آن به سادگي از دستگاه جدا شود تا بتوانيد به‌راحتي آنها را شست‌وشو دهيد.همچنين اگر در خانه ماشين ظرفشويي داريد يا ممكن است در آينده‌اي نزديك خريداري كنيد حتما از فروشنده سؤال كنيد قطعات جدا‌شونده از دستگاه قابليت شست‌وشو در ماشين ظرفشويي را دارند يا نه؟ اينكه شما بتوانيد محفظه‌ها را بدون كوچك‌ترين آسيب در ماشين شست‌وشو دهيد امتياز مثبت و مهمي براي آن غذاساز محسوب مي‌شود.

کد خبر 380593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha