دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست توسعه بیش از حد کشاورزی در دهه‌های اخیر را یکی از عوامل مهم ایجاد بحران آب عنوان کرد و به صراحت گفت: محیط‌زیست در سال‌های گذشته قربانی توسعه کشاورزی شده است.

عيسي كلانتري با تأكيد براينكه بحران آب در اولويت اول محيط‌زيست كشور قرار دارد، ميزان برداشت از آب‌هاي زيرزميني را 52ميليارد مترمكعب و مصرف آب‌هاي سطحي را 42ميليارد مترمكعب اعلام كرد وافزود:مصرف منابع آب با توان آبي كشور تطابق ندارد. آنطور كه كلانتري مي‌گويد ميزان آب‌هاي تجديدپذير كشور طي 4دهه از 132ميليارد مترمكعب به كمتر از 90ميليارد مترمكعب رسيده درحالي‌كه طبق استانداردهاي جهاني حداكثر بايد 40درصد آب‌هاي تجديدپذير مصرف شود. براين اساس در كشور ما بايد حداكثر 88ميليارد مترمكعب آب‌هاي تجديدپذير مصرف شود اما ميزان مصرف آب‌هاي تجديدپذير اكنون حدود 97ميليارد مترمكعب است. وي با اشاره به اينكه بخش عمده آب كشور صرف اموركشاورزي مي‌شود گفت: هم‌اكنون 15ميليارد مترمكعب آب غيرمجاز از چاه‌ها برداشت مي‌شود.

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره چگونگي مقابله با بحران كم آبي هم گفت:سياست‌هاي آبي كشور بايد ديده‌باني شود و با توجه به شرايط بحراني آب در اين مقطع زماني مردم و وزارت نيرو نمي‌توانند هر كاري كه خواستند با منابع آب كشور انجام دهند.

او با اشاره به اينكه وزارت نيرو مسئوليت توزيع آب كشور را برعهده دارد و به همين دليل محيط‌زيست كمتر به اين موضوع ورود كرده است به سدسازي‌هاي بي‌رويه گريزي زد وگفت: احداث سدها و عدم‌رعايت حقابه تالاب‌ها، باعث خشك شدن اكوسيستم‌هاي آبي كشور شده است. در عين حال وي گفت كه كسي مخالف سدسازي نيست ولي سدسازي‌ها نبايد مانع تخصيص حقابه تالاب‌ها شود.

  • ضرورت تأمين حقابه تالاب‌ها

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني سازمان حفاظت محيط‌زيست، كلانتري كه در يك برنامه تلويزيوني سخن مي‌گفت درباره مقابله با گردوغبار خاطرنشان كرد: گردوغبارها هم منشأ داخلي و هم منشأ خارجي دارند. براساس بررسي‌هاي كارشناسان محيط‌زيست از 28مركز توليد گردوغبار داخلي، 4كانون گردوغبار در جنوب خوزستان وجود دارد كه چندين برابر كانون‌هاي خارجي، گردوغبار توليد مي‌كنند. وي افزود: كنترل منشأهاي خارجي گردوغبار از طريق ديپلماسي با كشورهاي عراق، سوريه و عربستان دنبال مي‌شود. كانون‌هاي داخلي گردوغبار در خوزستان و ايلام نيز بايد مديريت شوند. در اين ميان خشكي درياچه‌ها و تالاب‌ها نيز وضعيت گردوغبار را تشديد مي‌كند.

به گفته كلانتري، عمده گردوغبارهاي كشور با منشأ داخلي و خارجي اراضي شخم زده و رها شده‌اند. وي در ادامه در مورد احياي تالاب‌هاي خشك‌شده، اظهار كرد: حقابه تالاب‌ها بايد بازگردانده شود. در شرايط حاضر حقابه تالاب‌ها به كشاورزي اختصاص داده شده و روشن است كه تالاب‌ها با سيلاب‌ها زنده‌اند اما سدسازي‌ها مانع ورود سيلاب‌ها به تالاب‌ها شده و باعث خشكي اين اكوسيستم شده است. بنابراين براي زنده كردن تالاب‌ها بايد حقابه آنها را برگردانيم. رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست ضمن اشاره به عدم‌رعايت حقابه درياچه اروميه طي سال‌هاي گذشته، گفت: حقابه درياچه اروميه بيش از 2ميليارد مترمكعب است كه طي 15سال گذشته تنها 70ميليون مترمكعب آن تأمين شده و تالاب بختگان و ساير تالاب‌هاي كشور نيز از اين امر مستثني نبوده و حقابه آنها با سدسازي گرفته شده است.

كلانتري تأكيد كرد: اگر مسئله آب به مشكل بين‌استاني تبديل شده، به اين علت است كه آب را به بهاي مقدس خودكفايي و كاهش وابستگي به خارج از كشور فروخته‌ايم. شرايط كنوني منابع آب نشان مي‌دهد كه به توسعه پايدار توجهي نشده و تصميمات انفرادي چنين وضعيتي را ايجاد كرده است كه پوشش گياهي، ذخاير ژنتيك، خاك و آب كشور در حال نابودي است.

  • چراغ سبز به توليد محصولات تراريخته

بخشي از سخنان رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست به موضوع توليد محصولات دستكاري شده ژنتيك در كشور اختصاص داشت. محصولات تراريخته يكي از بحث‌برانگيزترين موضوعات محيط‌زيستي است كه منتقدان بسياري دارد و شمار قابل توجهي از كارشناسان و متخصصان محيط‌زيست و گياه‌شناسي با توليد اين محصولات به‌شدت مخالفند. كلانتري اما در اين‌باره گفت: در 16ميليون هكتار از اراضي دنيا محصولات تراريخته توليد مي‌شود. حدود 7سال پيش تحقيقات جامعي توسط 70دانشگاه دنيا با اختصاص 500ميليون دلار بودجه انجام شد تا در مورد آسيب‌هاي احتمالي محصولات تراريخته روي انسان تحقيق كنند. در اين تحقيقات گسترده هيچ نتيجه‌اي دال بر اينكه محصولات دستكاري شده ژنتيك به سلامت انسان ضرر مي‌رساند، كشف نشد. كلانتري تأكيد كرد: بخش عمده واردات روغن نباتي، ذرت و سويا محصولات تراريخته هستند بنابراين من مخالفتي با توليد محصولات تراريخته ندارم و معتقدم مخالفان اين محصولات دليل علمي و منطقي براي مخالفت خود ندارند و تنها شعار مي‌دهند.

کد خبر 380434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha