همشهری آنلاین: مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت گفت، دوستان بابک زنجانی چون پول به نام آنهاست نمی‌خواهند او نجات پیدا کند. زنجانی با احتساب سود و خسارت تاخیر سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بدهکار است.

بابک زنجانی

به گزارش ايرنا به نقل از تارنماي وزارت نفت، مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت از آمادگی شرکت ملی نفت ایران برای استرداد اموال بابک زنجانی پس از دریافت کامل بدهی‎هایش خبر داد و گفت: دوستان بابک زنجانی در تاجیکستان، ترکیه، مالزی نمی‌خواهند او نجات یابد؛ زیرا اموال وی به نام آنها و در اختیارشان است.

سیداصغر هندی، اضافه کرد: در صورت همکاری دوستان و نزدیکان زنجانی، بخش عمده‌ای از بدهی‎های این مجرم نفتی پوشش داده می‌شود که در اینصورت کمک بزرگی به زنجانی خواهد بود. در واقع نجات زنجانی دست خود ایشان و دوستان وی است.

هندی ادامه داد: شرکت ملی نفت ایران از ابتدا به دنبال اموال بابک زنجانی نبوده و به علت پرداخت نشدن بدهی از طرف وی، این اموال به عنوان بخشی از مطالبات دولت به شرکت ملی نفت تحمیل شده است.

وی افزود: در صورت پرداخت کامل بدهی‎ها، اموال این مجرم نفتی قابل استرداد است.

هندی یادآوری کرد وظیفه ذاتی شرکت ملی نفت ایران اکتشاف، استخراج نفت و گاز و فروش آنهاست و نگهداری و اداره اموال اینچنینی خارج از وظیفه ذاتی این شرکت به شمار می‌رود و ما ترجیح می دهیم اصل پول شرکت ملی نفت، وصول و این اموال به صاحب آن یا هرکس دیگری تحویل داده شود.

شرکت ملی نفت برای دریافت مطالبات خود از بابک زنجانی شماره حساب‌های ریالی و ارزی را به مجرم و وکیل وی از طریق قوه قضاییه اعلام کرده و آمادگی خود را برای دریافت این مطالبات با ارزهای یورو، یوان و درهم ابراز کرده است.

هندی اضافه کرد: شرکت ملی نفت از همان ابتدا به دنبال دریافت مطالبات خود بود و اکنون راه باز است؛ می‌توانند بدهی را به حساب‌های اعلام شده یا به حساب قوه قضاییه واریز کنند.

چندی پیش نیز مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت درباره همکاری وزارت نفت با قوه قضاییه در پرونده بابک زنجانی توضیح داده بود: همکاری ما با قوه قضاییه در چند مرحله بوده است؛ نخست برای طرح شکایت و ارایه مدارک و اطلاعات به بازپرس به‌منظور پاسخ دادن به پرسش‌های ایشان و تکمیل پرونده.

مرحله دیگر شامل اعزام همکاران به همراه هیات‎های نمایندگی قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی برای شناسایی و ردیابی اموال متهم در خارج از کشور و تلاش برای تملک اموال شناسایی شده یا طرح دعوی در محاکم برخی کشورها که ادعا می‌شد اموال متهم را در آنجا تصاحب کردند.

وزارت نفت اواسط دی ماه پارسال اعلام کرد: بدهی بابک زنجانی با احتساب سود و خسارت تاخیر، سه میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار شده است.

خودداری این متهم در پرداخت مطالبات سبب شده است اموال وی به مزایده گذاشته تا بخشی از بدهی وی تسویه شود؛ هر چند گفته می‌شود اموال وی فقط تا 600 میلیون یورو از بدهی وی را پوشش می‌دهد.
همچنین دی ماه پارسال یکی از شرکای مهم وی به نام «ع.ز» در یکی از کشورهای آمریکای مرکزی بازداشت و به مقام های قضایی کشور تحویل شد. این متهم، پیشتر در مالزی شناسایی شد اما توانست به آمریکای مرکزی متواری و مخفی شود.

گفته می‌شود بازجویی از این فرد می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره سرنوشت محموله‌های نفتی واگذار شده به بابک زنجانی آشکار کند.

کد خبر 380418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha