یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سردمداری سرویس تحویل کالا با پهپاد در جهان برخلاف تصور عمومی به یکی از نقاط تمرکز فناوری پهپاد مانند سنگاپور یا ایالات متحده تعلق ندارد، بلکه آفریقای شرقی است که در این زمینه در جهان حرف اول را می‌زند.

پهپاد

براساس گزارش CNN، دومين كشور آفريقاي شرقي به تازگي اعلام كرد كه برنامه تحويل خودكار با استفاده از پهپاد‌ها را اجرا مي‌كند. پهپاد‌هاي به كار گرفته شده در اين برنامه در ارتفاعي به دور از ديد انسان پرواز خواهند كرد،‌اقدامي كه هنوز در آمريكا مجوز قانوني ندارد اما اكنون در دومين كشور آفريقاي شرقي پس از روآندا، در تانزانيا عملي مي‌شود.

تانزانيا در اوايل سال 2018 ميلادي استفاده از پهپاد‌هاي خودكار براي حمل تجهيزات پزشكي مانند خون و واكسن‌ها به اماكن دورافتاده را آغاز خواهد كرد. دولت اين كشور انتظار دارد به واسطه انتقال سريعتر ملزومات پزشكي بتواند جان انسان هاي زيادي را از مرگ نجات دهد. اين برنامه در رواندا آغاز شده و تاكنون 1400 عمليات انتقال ملزومات پزشكي با موفقيت به پايان رسيده‌است.

تانزانيا با كمك شركت نوپاي آمريكايي،‌زيپ‌لاين، چهار مركز توزيع پهپاد راه‌اندازي خواهد كرد كه به بيش از 100 پهپاد اتومات مجهز بوده و روزانه 2000 پرواز انجام خواهند داد. تانزانيا همچنين مذاكره همكاري با شركت شهشادي ديگري را نيز آغاز كرده‌است.

شركت آمازون، يكي از غول‌هاي پهپاد در جهان، تاكنون تنها موفق به تكميل يك عمليات حمل سفارش در بريتانيا شده‌است و ديگر شركت‌ها اجراي چنين عملياتي در كشورهايي مانند آمريكا، نيوزيلند، سوئيس و چين در حدي بسيار محدود را وعده داده‌اند. 

آغاز عمليات حمل كالا در رواندا مشوق اصلي تانزانيا در عملياتي ساختن برنامه پهپاد‌ها بود، تا پيش از آن تانزانيا پهپاد‌ها را براي حمل ملزومات قيمتي پزشكي ناكارامد مي‌دانست. تا پيش از اين برنامه،‌تانزانيا به دليل هزينه‌هاي بالا تنها چهار بار در سال عمليات انتقال تجهيزات و ملزومات پزشكي را انجام مي‌داد.

اكنون هدف افزايش اين عمليات به چند بار در هفته است، به ويژه در شرايط اضطراري. پهپهاد‌ها كه براي پرواز مجوز وزارت دفاع تانزانيا را دريافت كرده‌اند بايد در ارتفاعي پايين‌تر از ارتفاع معمول هوانوردي پرواز كنند و همگي آنها بايد به چتر نجات مجهز باشند.

کد خبر 380366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha