شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: پنج روز دیگر هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش‌های مختلف و به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی از پیشکسوتان این حوزه درمحوطه باز تئاترشهر و تالار انتظار تماشاخانه سنگلج و محراب برگزار می‌شود.

تئاتر

در اين دوره از جشنواره علاوه بر بخش‌هاي اجراهاي صحنه‌اي و آيين‌ها، بازي‌هاي نمايشي و مجالس شبيه‌خواني بخشي با عنوان «جوانه‌هاي نمايش ايراني، نقالي و خيمه‌شب‌بازي» نيز برگزار مي‌شود كه فتحعلي‌بيگي هدف از برگزاري اين بخش را آموزش نسل جوان با نمايش‌هاي آييني وسنتي خوانده و به همشهري مي‌گويد: «در چند دوره گذشته كودكان و نوجوانان علاقه‌مند در بخش‌هاي نقالي شركت مي‌كردند و امسال با توجه به درخواستي كه وجود داشت اين بخش به‌صورت مستقل طراحي شد و شركت‌كنندگان در اين بخش كودكان و نوجوانان هستند و به اجراي نمايش‌هاي آييني و سنتي ازجمله نقالي، خيمه‌شب‌بازي و اجراي نمايش مي‌پردازند كه اين آثار در محوطه باز تئاترشهر و تالار انتظار تماشاخانه سنگلج و محراب اجرا مي‌شود».

  • جاي خالي آموزش نمايش‌هاي آييني

فتحعلي‌بيگي در ادامه به آموزش نمايش‌هاي آييني و سنتي نيز اشاره كرده و يادآور مي‌شود: «بيشترين آموزش در حوزه نقالي وجود دارد و اين در حالي است كه در اين حوزه بخش‌هاي مختلفي است كه بايد در كنار تئاترهاي وارداتي و غربي به نسل امروز آموزش داده شود. اين بخش مي‌تواند بارقه اميد را براي نسل امروز ايجاد كند. متأسفانه هيچ مركز آموزشي براي اين كار پيشقدم نشده و حتي‌ سال‌ها تلاش كرديم كه يك رشته دانشگاهي در اين زمينه ايجاد شود اما تاكنون كسي اقدامي نكرده و كودكان و نوجواناني كه آشنايي دارند، آموزش را ديد‌ه‌اند. به بركت برگزاري جشنواره‌ نمايش‌هاي آييني و سنتي در اين سال‌هاست كه بخش‌هاي مختلف هنوز زنده‌اند و اجراهايي در اين زمينه صورت مي‌گيرد». اين هنرمند پيشكسوت كه سال‌هاست در حوزه نمايش‌هاي آييني و سنتي و تعزيه فعاليت دارد، به ديگر بخش‌هاي جشنواره اشاره كرده و عنوان مي‌كند:«در نخستين دوره برگزاري جشنواره تنها 12نفر متقاضي شركت در جشنواره وجود داشت و در اين دوره از جشنواره تعداد به 550نفر رسيده است و اين رشد نشان از علاقه هنرمندان به اين حوزه دارد. در اين جشنواره از كودك 5ساله تا هنرمند 80ساله حضور دارند».

  • حمايت از اجراي عمومي

داوود فتحعلي‌بيگي انتخاب آثار در هر بخش را براساس اولويت كارهاي رسيده، ‌كيفيت آثار و ظرفيت پذيرش خوانده و با اشاره به عدم‌رقابتي بودن آثار در جشنواره تصريح مي‌كند: «براي نمايش‌هايي كه در جشنواره اجرا دارند، يك الگوي خاص را درنظر گرفتيم. با توجه به طيف گسترده و تنوع آثار، رقابتي شدن و داوري ميان آثار سخت و زمان‌بر است. بسياري از هنرمندان با رقابتي بودن موافق و بسياري نيز مخالف هستند. با اين حال با توجه به اجراها برگزيده‌هايي را در جشنواره خواهيم داشت». فتحعلي‌بيگي همچنين مي‌گويد: «آثاري كه انتخاب مي‌شوند براي اجراي عمومي از سوي جشنواره حمايت مي‌شوند و تمام تلاشمان اين است كه نمايش‌ها اجراي عمومي در طول سال داشته باشند». در كنار اجراهاي صحنه‌اي و ميداني سمينار دوروزه‌اي نيز در طول جشنواره برگزار مي‌شود كه دبير جشنواره مي‌گويد: «روزهاي هشتم و نهم شهريورماه، سمينار بين‌المللي برگزار مي‌شود كه اين سمينار در 5دوره اخير راه‌انداز‌ي شده كه ابتدا به‌صورت ملي و حالا بين‌المللي شده و مقالات در اين دوروز ارائه خواهد شد. اجراها از دهم شهريور آغاز مي‌شود.» به‌گفته فتحعلي‌بيگي، تمام تالارهاي نمايش تئاترشهر جز تالار اصلي، 2سالن تئاتر محراب، تماشاخانه سنگلج و تالار حافظ ميزبان نمايش‌هاي صحنه‌اي هستند».

کد خبر 380210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha