شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۷
۰ نفر

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین هفته کاری خود با ۲چالش جدی مواجه شده است.

محمدجواد آذری‌جهرمی

نخست تحريم ايران از سوي شركت اپل و حذف نرم‌افزارهاي محبوب ايرانيان از سوي اين شركت و دوم عزم جدي وزير براي سامان دادن به وضعيت سرعت و كيفيت اينترنت و البته محدود كردن فروش حجمي اينترنت. ديروز روزنامه نيويورك‌تايمز خبر داد: شركت اپل به بهانه تحريم‌هاي آمريكا دسترسي كاربران ايراني به نرم‌افزارهاي مخصوص گوشي‌هاي اين شركت در ايران را غيرممكن كرده است. شركت اپل در پيامي به برنامه‌نويسان ايراني كه نرم‌افزارهاي متعلق به آنها از فروشگاه اين شركت حذف شده است، نوشت: «براساس قوانين تحريم آمريكا، فروشگاه اپل نمي‌تواند نرم‌افزارهاي مربوط به كساني را كه با كشورهاي خاص مورد هدف تحريم‌هاي آمريكا مرتبط هستند ميزباني كند، محصولات آنها را توزيع كند و يا هرگونه تجارت ديگري با آنها انجام دهد.» اين خبر را تام نوماير، سخنگوي اپل تأييد كرده است.

محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران از پيگيري حقوقي حذف اپ‌ها خبر داده است. او در صفحه توييتري‌اش نوشت: «11درصد سهم بازار گوشي ايران متعلق به شركت اپل است؛ احترام به حقوق مصرف‌كننده امروزه يك اصل است كه اپل رعايت نكرده است.» خبرها حكايت از آن دارد كه شركت اپل از چند روز پيش فرايند حذف برنامه‌هاي مربوط به سازمان‌ها و شركت‌هاي نوپاي ايراني (استارتاپ‌ها) را از فروشگاه خود (App Store) آغاز كرده است. در اين فرايند جديد، برنامه‌هاي مربوط به تعدادي از شركت‌ها مثل دليون (سرويس ارائه‌ غذا)، ديجي‌كالا (فروشگاه اينترنتي)، الوپيك (سرويس پيك موتوري)، تخفيفان (سايت ارائه‌ تخفيفات روزانه) و علي بابا (آژانس مسافرتي) از فروشگاه اپل حذف شدند.

  • گام بلند وزير براي شفاف‌سازي اينترنتي

چالش دومي كه وزير جديد ارتباطات در اولين روز‌هاي وزارت خود با آن سروكار دارد، ساماندهي نحوه فروش اينترنت است كه گام اوليه آن از سوي محمود واعظي برداشته شداما متوقف ماند تا آذري جهرمي بسته‌هاي فروش اينترنت بر مبناي سرعت و پايان فروش بر مبناي حجم را نهايي كند. در اين زمينه وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تأكيد كرد: مردم از كم‌فروشي اينترنتي گلايه دارند و به همين جهت بايد تنظيم مقررات در استان‌ها نيز فعال شود و شكايات مردم را دريافت كند. آذري‌جهرمي تصريح كرد: من گفتم روز شنبه تمام شكاياتي كه در رابطه با كم‌فروشي اينترنت وجود دارد به‌صورت رسانه‌اي منتشر شود تا روشن شود مردم از چه كساني شكايت دارند. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينكه هم‌اكنون حذف اينترنت حجمي جزو نخستين دستورات كار ماست، تصريح كرد: تلاش مي‌كنيم ظرف كمتر از يك‌ماه مكانيسم جديد آن با رفع اشكال تهيه شود.

  • حمايت از حقوق اينترنتي مصرف‌كنندگان

هرچند در دولت يازدهم سرعت و كيفيت اينترنت به‌طور قابل ملاحظه‌اي بهبود پيدا كرده اما انتقادها از كم‌فروشي شركت‌هاي ارائه‌دهنده سرويس اينترنت به‌ويژه در شهرستان‌ها باعث شده تا دولت و البته وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي پايان دادن به اين انتقادها و شفاف‌شدن فرايند فروش اينترنت، سامانه‌هاي نظارتي خود را افزايش دهد. سرپرست سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي از تشكيل كميته‌اي ويژه براي تعيين چارچوب نظام‌مند حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان خدمات حوزه ICT به دستور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر داد. به گزارش ايسنا، حسين فلاح‌جوشقاني گفت: اين كميته كه در رگولاتوري تشكيل مي‌شود وظيفه دارد وضعيت فروش بسته‌هاي اينترنتي و كم‌فروشي خدمات را بررسي و همچنين چارچوب نظام‌مندي براي رعايت حقوق مصرف‌كننده‌ها و رعايت آن از سوي اپراتورها تدوين كند. وي با اشاره به تأكيد وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بر بررسي شكايات مردمي به‌ويژه در موضوعات مربوط به كم‌فروشي خدمات افزود: اپراتورها ملزم هستند درباره سرويس‌هاي قابل ارائه خود در قالب يك پيوست اطلاع‌رساني، علاوه بر پيامك، با استفاده از تمامي ابزارهاي موجود، خبررساني كافي را انجام دهند. فلاح‌جوشقاني از كاربران سرويس‌هاي ارتباطي و فناوري اطلاعات درخواست كرد اگر در حوزه سرويس‌هايي كه دريافت مي‌كنند با كم‌فروشي مواجه شدند شكايت خود را با جزئيات و مستندات كافي به سامانه ۱۹۵ اعلام كنند تا به آن رسيدگي شود. اين گزارش مي‌افزايد: آذري‌جهرمي در روزهاي نخست صدارت خود، ماموريت دشواري را در پيش دارد و انتظارات از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نسبت به دولت يازدهم بيشتر هم شده است. مردم اينترنت با سرعت بالا و قيمت منطقي مي‌خواهند.

کد خبر 380206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha