شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۴
۰ نفر

از سخنان محمد علی نجفی تا دیدگاه‌های محسن هاشمی‌، از کلام اعضای جدید شورای شهر تا مطالبات شهروندان، همه‌‌چیز حکایت از تلاش برای تحقق خواسته‌ای به نام تحول در اداره شهر تهران دارد؛ شهری که به‌زودی عیار برنامه‌های جدید را محک خواهد زد.

محسن هاشمي از مشكلات و در كنار آن از توانايي‌هاي كلانشهر تهران براي تبديل به شهري جهاني مي‌گويد و در همان حال هم نجفي قول داده تا براي شهروندان شهري بهتر بسازد. براي ساخت بهتر شهر هم راهي جز تزريق روحيه اميد به همه بخش‌هاي شهرداري و كمك‌خواستن از تك‌تك شهروندان نيست. به قول محسن هاشمي، اگرچه برخي زيرساخت‌هاي شهري مثل مترو تا حدي وجود دارد اما مشكلات متعددي هم تهران را محاصره كرده است. او روز چهارشنبه هفته گذشته به‌خاطر ترافيك تهران مجبور به طي‌كردن مسير بزرگراه چمران تا صدا و سيما با پاي پياده شد. شايد همين يك مسئله به‌خوبي نمايانگر مشكلات موجود باشد.

محسن هاشمي مي‌گويد: متأسفانه هنوز تهران شاخص‌هاي زيست آرام را كسب نكرده، اما از توانايي‌هاي خوبي براي تبديل‌شدن به يك شهر جهاني برخوردار است كه بايد از آنها استفاده كنيم و ‌ شرايطي را فراهم كنيم كه شاخص‌هاي بين‌المللي به تهران بازگردد. البته بار چنين مسئوليتي بيشتر بر دوش شهردار سنگيني خواهد كرد. او بايد مرد ميدان و مدير ارتقاي استانداردهاي زندگي در تهران باشد. نجفي ماموريتي دوسويه دارد كه خود به آن اشاره كرده است. تهران شهري است كه بايد با شهروندانش ديده شود. نمي‌شود تهران را صرفا ساختمان‌ها و بزرگراه‌ها ديد. شهر براي زندگي آدم‌ها ساخته مي‌شود. هدف نهايي از ساختن شهر هم زيست بهتر براي شهروندانش است؛ نه فقط تهران كه همه شهرها و روستاها. تهران هم از اين قاعده مستثني نيست. بايد نگاه نرم‌افزاري و سخت‌افزاري به شهر داشت. در همان حال كه به فكر ساخت مترو، اتوبان، ساختمان‌ها و... هستيم، بايد به فكر روح و روان شهروندان هم بود. نجفي خود در نخستين سخنانش با تلويزيون پس از انتخاب به‌عنوان شهردار جديد تهران بر توجه همزمان به 2موضوع يادشده تأكيد و آن‌را تحت عنوان قول‌هاي خود به شهروندان تهراني اعلام كرد. نجفي مي‌گويد: از همه امكانات در شهرداري و بيرون شهرداري براي تحقق 2خواسته شهروندان استفاده خواهم كرد؛ يكي ايجاد آرامش كه جنبه‌هاي روحي و رواني شهروندان را مدنظر دارد و ديگري ايجاد آسايش كه جنبه‌هاي فيزيكي و مادي آنها را تحت پوشش قرار خواهد داد.نجفي در عين حال تعهد داد كه تمام تلاش و قدرتش را براي زيست شهري مطلوب‌تر به‌كار گيرد. البته در اين ميان اعضاي شوراي شهر هم هر كدام به نوبه‌خود بر تحقق دو هدف يادشده تأكيد كرده و آمادگي خود را براي كمك به مديران جديد شهري براي اداره تهران با نگاه نو اعلام كرده‌اند.

  • در انتظار عمل

اگر از مرحله قول و تعهد عبور كنيم كه بايد عبور هم كرد، از همان روز چهارشنبه‌اي كه شوراي جديد شروع به‌كار كرد، ساعت‌شمار شهروندان هم شمارش را آغاز كرده است. اينك تهران هست با انبوهي از امكانات بالقوه و بالفعل در كنار مشكلاتي بزرگ‌تر كه در عمل بايد مرتفع شود. شهروندان تهراني مستحق زندگي بهتر هستند. شايد بتوان گفت پس از 14سال هماهنگي خوبي بين دولت، مجلس و شهرداري تهران ايجاد شده است. چنين هماهنگي‌اي يك فرصت بزرگ براي رفع مشكلات بزرگ‌تر هم هست. ‌در كنار اينها بايد به بدهي‌هاي شهرداري تهران و از همه مهم‌تر آسيب‌هاي اجتماعي شهر هم توجه كرد. محسن هاشمي مي‌گويد: منبع آسيب‌هاي اجتماعي اين است كه نتوانستيم صيانت درستي از فرهنگ داشته باشيم. درست است كه پول زيادي در اين زمينه هزينه كرديم اما حجم آسيب‌ها نشان مي‌دهد كه مسيرمان درست نبوده است. حالا بايد شوراي جديد ريل‌گذاري را شروع كند و شهردار و مديرانش هم دست‌به‌كار شوند. به قول نجفي مردم تهران لايق زندگي بهتر هستند.

کد خبر 380204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha