همشهری آنلاین: طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک میدان آزادی در دو فاز کوتاه مدت و میان مدت اجرا خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ساماندهی وضعیت حمل و نقل و ترافیک میدان آزادی تهران خبر داد.

مهندس تشکری هاشمی گفت: در فاز نخست اقداماتی از جمله ساماندهی تردد عابران پیاده ، اصلاح مسیر برخی از خطوط اتوبوسرانی، جمع آوری ایستگاه های تاکسی و اتوبوس از اطراف میدان آزادی و ساماندهی آنها، تغییر میسر تردد اتوبوس های بین شهری که پیش از این از میدان آزادی عبور می کردند، ساماندهی توقف های غیر مجاز، ایمن سازی تردد در سطح میدان، مناسب سازی روشنایی میدان، ایجاد سرپناه های مناسب برای ایستگاه ها، تنظیم خطوط و حذف خطوط تکراری صورت خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران وی افزود: برنامه های کوتاه مدت ساماندهی حمل و نقل و ترافیک میدان آزدی از چند روز پیش آغاز شده است و تا 2 ماه آینده به اتمام خواهد رسید و پس از آن عملیات اجرایی فاز دوم ساماندهی حمل و نقل و ترافیک میدان آزادی به عنوان یکی از مهمترین میدان های شهر اجرا خواهد شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک میدان آزادی در کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری به تایید شهردار تهران رسیده و مزایا و تاثیرات اجرای این طرح به وسیله مدل های شبیه سازی شده مورد بررسی قرار گرفته است.

دکتر شهریار افندی زاده ، مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک نیز در تشریح جزئیات طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک میدان آزدی گفت: میدان آزادی بیش از 75 هزار جذب روزانه دارد که 35 درصد آن در ساعات اوج ترافیک است و در این میان روزانه 25 هزار نفر در میدان آزادی جابه جا می شوند یعنی یا وارد این میدان و یا از آن خارج می شوند.

وی افزود: میدان آزادی مبدا و مقصد بسیاری از سفرهای شهر تهران شده است و در تعداد زیادی سفرها نیز از این میدان عبور می شود به همین دلیل میدان آزادی یکی از پر تبادل ترین مکان های سفر در شهر تهران است و همواره ترافیک نسبتا سنگینی در این میدان وجود دارد.

دکتر افندی زاده ضمن بیان آنکه وجود پایانه پارک سوار، ترمینال غرب ، فرودگاه و تعداد زیادی ایستگاه اتوبوس و تاکسی سبب شده روزانه تعداد زیادی سفر در میدان آزادی صورت گیرد گفت : یکی از مهمترین اقدام هایی که بر اساس طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک میدان آزادی محقق خواهد شد کاهش خطوط اتوبوس ، مینی بوس و تاکسی است که به این میدان وارد و یا از آن خارج می شوند که بر این اساس چند خط حذف خواهند شد.

وی با تاکید برآنکه اصلاح مسیر اتوبوس های عبوری نیز در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: روزانه حدود هزار دستگاه اتوبوس بین شهری از میدان آزادی عبور می کردند که براساس طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک این میدان اتوبوس های بین شهری دیگر مجوز ورود به میدان آزدی را ندارند و تردد آنها باید از طریق پل B2 صورت بگیرد که این کار اجرا شده است.

مدیر عامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک افزود: در حال حاضر تعداد زیادی ایستگاه تاکسی و مینی بوس و اتوبوس در سه نقطه شمال، شرق و جنوب آزادی وجود دارد که تمام این ایستگاه ها ساماندهی و اکثر آنها به پایانه پارک سوار منتقل می شود.

وی تصریح کرد: در راستای ساماندهی پارک سوار آزادی و انتقال ایستگاه‌ها به این مکان ابتدا این پایانه محصور و تابلوهای ورود ممنوع برای اتومبیل های شخصی نصب می شود و پس از آن پیشنهاد شده است 59 کیوسک اغذیه فروشی از داخل محوطه پارک سوار آزادی حذف یا به مکان دیگری منتقل شوند تا فضای بیشتری برای ساماندهی ایستگاه های تاکسی، اتوبوس و مینی بوس به وجود آید.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین در راستای ساماندهی پایانه پارک سوار آزادی سکوهای جداگانه ای برای اتوبوس های عمومی، خصوصی، مینی بوس ها، تاکسی ها و وسایل نقیله شهرک های اقماری در نظر گرفته می شود که این خودروها تنها اجازه سوار و پیاده کردن مسافران را در این سکوها دارند و نمی توانند مدت زمان زیادی توقف کنند.

دکتر افندی زاده همچنین با تاکید برآنکه دیگر به هیچ وجه مجوز ایجاد خطوط تاکسی و اتوبوس جدید در میدان آزادی داده نخواهد شد ، افزود: در حال حاضر 40 خط تاکسی با 2 هزار و 575 ناوگان در اطراف این میدان وجود دارد که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته 29 خط تاکسی از این خطوط به پارک سوار آزادی منتقل خواهند شد و تنها 11 خط در ضلع شمال میدان آزدای باقی می ماند.

وی درادامه بیان کرد: همچنین اتوبوس‌ها ، تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌ها به هیچ وجه اجازه توقف در میدان آزادی را ندارد و نمی توانند در میدان مسافر سوار یا پیاده کنند.

مدیرعامل شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک ضمن بیان آنکه پس از اجرای فاز نخست طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک میدان آزادی در کوتاه مدت ، برنامه های میان مدت این طرح اجرا خواهد شد، گفت: اختصاص بخشی از زمین های ضلع جنوبی پایانه غرب جهت توسعه پارک سوار و جا به جایی BRT، اختصاص  زمینی در ضلع شمال شرقی میدان آزادی برای انتقال 11 خط تاکسی که در مرحله اول به پارک سوار آزادی منتقل نمی شوند، انتقال خطوط شهرک های اقماری از میدان آزادی به مکان های دیگر، انتقال خطوطی که از کرج وارد تهران می شوند به ایستگاه های خطوط 2 و 5 مترو تهران، انتقال خطوطی که از جنوب و جنوب غرب وارد تهران می شوند به پایانه های دیگر مانند پایانه میدان شمشیری ، کاهش سفرهای عبوری از میدان آزادی با احداث تقاطع های غیر همسطح از جمله اقداماتی است که در طرح میان مدت ساماندهی میدان آزادی اجرا می شود.

دکتر افندی زاده افزایش سطح سرویس دهی و روانی حرکت در معابر منتهی به میدان آزادی را مهمترین دستاورد اجرای این طرح دانست و اعلام کرد: طرح ساماندهی حمل و نقل و ترافیک سایر میدانهای بزرگ و پر ترافیک شهر تهران نیز در دست بررسی قرار دارد که به مرور زمان اجرا خواهند شد.

کد خبر 38018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز