پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

سیاوش فلاح‌پور : اخبار مربوط به تنش‌های میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی در جنگ یمن، چند ماهی است که از قالب شایعات و اخبار غیررسمی خارج شده و هر روز اسناد و گزارش‌های جدیدی از بحران میان این دو عضو ائتلاف عربی در سطح رسانه‎های معتبر به چشم می‌خورد.

عربستان

منشا تمام اين تنش‌ها به تحركات امارات در جنوب يمن و استان عدن بر مي‌گردد، تحركاتي كه با سرعت زيادي از اهداف ائتلاف عربستان در يمن، براي مقابله با ارتش اين كشور و جنبش انصارالله فاصله گرفته و اكنون به‌نظر مي‌رسد وارد مرحله رويارويي غيرمستقيم نيز شده است. 4‌ماه پيش (زماني كه هنوز بحران قطر شروع نشده بود)، عبد ربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مخلوع يمن و مستقر در رياض، طي حكمي، عيدروس الزبيدي، استاندار عدن و همچنين هاني بن‌بريك، وزير مشاور دولت خود و پرنفوذترين چهره امنيتي در استان عدن را، به‌طور ناگهاني بركنار كرد.

علت اين بركناري، نزديكي بيش از حد اين دو چهره به امارات بود، رسانه‌هاي نزديك به منصور هادي در آن زمان، از تلاش پنهان برخي نيروهاي موجود در ائتلاف عربستان، براي سيطره بر مناطق جنوبي يمن سخن مي‌گفتند، تلاشي كه زمينه را براي «توطئه تاريخي تجزيه يمن» فراهم خواهد كرد.

اقدام هادي، با واكنش تند چهره‌هاي نزديك به حكومت امارات، ازجمله انور قرقاش، ضاحي خلفان و عبدالخالق عبدالله روبه‌رو شد و تنها چند روز بعد از اين بركناري، استاندار پيشين يمن، شوراي انتقالي جنوب را، به‌عنوان دولتي غيررسمي، كه خواهان بر عهده گرفتن مسئوليت اداره جنوب يمن است، تشكيل داد.

در پي آغاز بحران خليج‌فارس و نقش محوري امارات در تشديد فشارها عليه قطر، رسانه‌هاي نزديك به اخوان‌المسلمين، ازجمله شبكه الجزيره، موج جديدي از افشاگري‌ها، درباره تنش‌هاي موجود در يمن، ميان عربستان و امارات را آغاز كرده‌اند.
در اين زمينه، شبكه الجزيره روز يكشنبه در خبري فوري اعلام كرد به نسخه‌اي از يك گزارش سري سازمان ملل دست يافته كه در آن، به حمايت‌هاي مالي و حتي نظامي امارات از شبه‌نظاميان غيرهسمو با ائتلاف عربستان‌سعودي، ازجمله القاعده و همچنين جنبش انصارالله، تصريح شده است.

براساس اين سند، امارات متحده‌عربي، ضمن حمايت مالي و نظامي از گردان‌ ابوالعباس، زمينه حضور اين نيروي شبه‌نظامي در استان تعز را فراهم كرده است. ابوالعباس، فرمانده اين گروه شبه‌نظامي، از شيوخ سلفي شناخته‌شده در يمن و بسيار نزديك به القاعده به‌حساب مي‌آيد. باتوجه به اطلاعات موجود در سندي كه يك نسخه از آن در اختيار شبكه الجزيره قرار گرفته، ابوالعباس، رابطه نزديكي با هاني بن‌بريك برقرار كرده و به اين ترتيب، شبكه ارتباطي پيچيده ميان امارات و القاعده در يمن شكل گرفته است.

تعز طي چند‌ماه گذشته، شاهد درگيري‌هاي شديدي ميان ارتش يمن و جنبش انصارالله از يك سو و نيروهاي وفادار به منصور هادي و مورد حمايت ائتلاف عربستان بوده است. در اين ميان و به‌دليل ناتواني نيروهاي نزديك به رياض در رويارويي زميني مستقيم، با وجود پوشش هوايي گسترده، عربستان ناچار به رايزني با نيروهاي حزب اصلاح (اخوان‌المسلمين يمن)، براي مشاركت در نبرد عليه جنبش انصارالله در برخي نقاط اين كشور، ازجمله شهر تعز بوده است. اين در حالي است كه نيروهاي مورد حمايت امارات و نزديك به القاعده، از بدو ورود به نبرد تعز، با پايگاه‌هاي حزب اصلاح، كه مورد حمايت عربستان هستند، وارد درگيري مستقيم شده‌اند، امري كه نشان‌دهنده آغاز مرحله بي‌سابقه‌اي از تقابل ميان رياض و ابوظبي در بحران يمن است.

ساز مخالف اماراتي‌ها در جنگ يمن محدود به حمايت از القاعده نبوده و سند مورد ادعاي شبكه الجزيره، به حمايت‌هاي نظامي محدود اين شيخ‌نشين خليج‌فارس از جنبش انصارالله نيز اشاره مي‌كند. براساس اين سند، حمايت‌هاي مذكور، به ارسال تجهيزات مورد نياز براي ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين به مناطق تحت سيطره جنبش انصارالله اشاره دارد.به گفته شبكه الجزيره، در اين سند به توقيف چند كاروان حمل بار زميني اشاره شده كه در نوامبر سال گذشته، تجهيزات مورد نظر را به سوي مناطق تحت سيطره انصارالله حمل مي‌كرده‌اند.

اگرچه هيچ‌يك از مقامات عربستان سعودي و امارات تاكنون نسبت به محتواي اين سند واكنشي نشان نداده‌اند، اما مي‌توان انتظار داشت تقابل 2عضو مؤثر ائتلاف جنگ يمن، در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده، بحران جنوبي خليج‌فارس را بيش از پيش پيچيده خواهد كرد.

کد خبر 380141

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha