مردی که با آثار خود در دهه ۱۹۵۰ به ادبیات علمی خیالی دنیا شکل داد و خیلی‌ها او را پدربزرگ این گونه ادبی می‌دانند، اندکی پس از گرفتن جشن تولد ۹۲سالگی خود از دنیا رفت.

آلدیس

به گزارش همشهري به نقل از گاردين، برايان آلديس كه از هر انگشتش يك هنر مي‌باريد و در عرصه‌هايي چون شاعري و خاطره‌نگاري هم دستي بر آتش داشت، در نخستين ساعات روز 19اوت در خانه خود در آكسفورد درگذشت. تيم آلديس، فرزند نويسنده فقيد در صفحه شخصي خود نوشت: «برايان تولد خود را با دوستان نزديك و اعضاي خانواده جشن گرفت و با بسياري از نزديكانش حرف زد. او پدر و پدربزرگ دوست‌داشتني همه ما بود.»

آلديس كه نام خود را روي جلد بيش از 80كتاب به يادگار گذاشت و دبير 40مجموعه ادبي بود، با آثارش فاصله ميان ادبيات معاصر و ادبيات كلاسيك علمي خيالي را پر كرد و داستان‌هاي كوتاه پرشمارش دستمايه توليد فيلم‌ها و سريال‌ها شد. ازجمله مهم‌ترين چهره‌هايي كه براساس يكي از داستان‌هاي كوتاه اين نويسنده پركار فيلم ساخت مي‌توان به استيون اسپيلبرگ اشاره كرد. «هوش مصنوعي» سال2001 با اقتباس از «ابراسباب‌بازي‌ها تمام تابستان دوام مي‌آورند» ساخته شد؛ داستاني كه آلديس آن را سال1969 نوشته و منتشر كرده بود.

آلديس 18اوت1925 در نورفولك انگليس به دنيا آمد و 19اوت2017 در آكسفورد از دنيا رفت. او برنده انواع و اقسام جوايز ادبي ازجمله هوگو و نبيولا در عرصه ادبيات علمي خيالي بود و دكتري افتخاري دانشگاه ردينگ را هم در كارنامه داشت. نويسندگان ادبيات فانتزي و علمي خيالي آمريكا به آلديس لقب «استاد بزرگ» داده و معتقد بودند تقريبا هيچ‌كس به اندازه او به اين بخش از ادبيات داستاني به‌ويژه در بريتانيا خدمت نكرده است.

«مسابقه جنايي» نخستين داستان علمي خيالي آلديس بود كه در ۱۹۵۴ منتشر شد و او داستان بلند «سفر يكسره» را 4سال بعد روانه بازار كرد. «خانه داغ»، «گري برد»، «زندگي فراموش‌شده»، «جايي در شرق»، «زندگي در غرب» و «روز يادآوري» از ديگر آثار اين نويسنده فقيد بريتانيايي است.

کد خبر 379997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha