همشهری آنلاین: ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور در سومین روز از عملیات خود برای آزادسازی شهر تلعفر، نقاط جدیدی در اطراف این شهر را از داعش پس گرفتند و با وورد به محله الکفاح، عملیات آزادسازی را از نخستین محله‌های تلعفر آغاز کردند.

سومین روز عملیات تلعفر | نیروهای عراقی وارد شهر شدند

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سومریه نیوز، روز سه‌شنبه و در راستای پیشروی نیروهای عراقی برخی خندق‌ها و تونل‌هایی که در خطوط دفاعی اولیه داعش از آنها استفاده می‌شد، به دست نیروهای عراقی افتاد.

همچنین شبکه اسکای نیوز گزارش داد ارتش ظهر امروز از جنوب غربی وارد شهر تلعفر شده و درگیری میان داعش و نیروهای دولتی در محله الکفاح به عنوان نخستین محله از محله‌های شهر تلعفر در گرفته است.

نیروهای عراقی هم اکنون از سه محور شرق، غرب و جنوب در حال پیشروی به سمت شهرستان تلعفر هستند و روز گذشته پنج روستا را از سمت جبهه غربی آزاد کردند.

سرلشکر رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال عراق، یکی از یگان‌های شرکت کننده در این عملیات صبح امروز گفته بود که نیروهای عراقی به چند صد متری شهر تلعفر از سمت غربی رسیده‌اند و برای ورود به اولین محله این شهر آماده می‌شوند.

شهر تلعفر در ۷۰ کیلومتری غرب موصل از مهمترین شهرهای باقی مانده عراق در دست داعش است که به دلیل بافت جمعیتی و قومیتی متعدد خود باعث حساسیت‌هایی در سطح جهانی و منطقه‌ای شده است.

همین حساسیت‌ها باعث شده که بار دیگر اعتراض‌ها با حضور نیروهای حشد شعبی در این عملیات افزایش یابد. برخی مسئولان عراقی می‌گویند شرکت نیروهای حشد شعبی در عملیات تلعفر تنها محدود به مناطق روستایی اطراف خواهد بود و این نیروها در آزادسازی خود شهر شرکت نمی‌کنند.

فرمانده نیروهای آمریکایی که فرمانده نیروهای بین‌المللی در عراق و سوریه نیز هست، هم این حمله را بسیار مهم خوانده و گفت: آزادسازی موصل پیروزی قاطع نیروهای عراقی بر داعش بود اما این کار به پایان داعش نینجامیده است. عملیات نیروهای دولتی برای آزادی تلعفر تضمین دیگری است برای مردم عراق که بدانند در نهایت از دست داعش خلاص خواهند شد.

در همین حال سازمان ملل از وضعیت انسانی و شرایط غیرنظامیانی که در جنگ گیر افتاده‌اند ابراز نگرانی کرده و گفته است، تاکنون نزدیک به ۴۰ هزار تن از تلعفر به اطراف آن گریخته‌اند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در این باره گفت که سازمان ملل و نهادهای غیردولتی آمار دقیقی از کسانی که اکنون در تلعفر و اطراف آن هستند، ندارند اما توقع دارند که ظرف روزها و هفته‌های آتی هزاران نفر دیگر از مناطق درگیر فرار کنند.

بنا بر پیش بینی ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا که قرار است در این عملیات مشارکت داشته باشد، بین ۱۰ تا ۵۰ هزار غیرنظامی همچنان در تلعفر و اطراف آن حضور دارند که در شرایط نامناسب انسانی قرار دارد.

کد خبر 379960

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha