همشهری آنلاین: آخرین جلسه شورای شهر چهارم تهران هم بی حاشیه نبود، از گریه چمران تا حلالیت قالیباف گرفته تا غزل خداحافظی مختاباد و قهر حافظی و سلفی عباس جدیدی با خبرنگاران و دست بوسی چمران از حاشیه های ماندگار بود.

به گزارش مهر،مهدی چمران در سیصد و هفتاد و یکمین جلسه شورا، در آخرین جلسه علنی شورای چهارم پایتخت از همه شهروندان و شهردار و معاونانش حلالیت طلبید و گفت: اگر در مقطعی جسارت و تندی کردم پوزش این حقیر را برای هرگونه مزاحمتی بپذیرید.
  • هنر شوراي چهارم

وی با اشاره به اینکه مهمترین خاصیت شورای شهر چهارم چه بوده است تصریح کرد: هنر شورای چهارم این بود در عین اینکه از جناح‌های مختلف سیاسی شکل گرفته بود اما بر تصمیمات شهر سایه جناح بندی‌ها و سیاسی کاری‌ها دیده نشد و این تفاوت‌های دیدگاه‌های سیاسی بر پیشبرد اهداف پایتخت سایه نیفکند و تحت تاثیر قرار نگرفت.

وی با بیان اینکه در دوره ریاست مسجد جامعی برنامه دوم پنج ساله شهرداری تهران شکل گرفت که اقدامی ارزنده بود و به آن افتخار می‌کنیم افزود: علاوه بر این سند به طرح جامع و طرح تفصیلی نیز افتخار می‌کنیم چراکه طرح جامع و تفصیلی یعنی برنامه دار شدن تهران هرچند که پایش های این طرح ها همچنان ادامه دارد و لازم است ادامه یابد.

چمران ادامه داد: امروز افتخار می‌کنیم که تهران اولین شهر کشور است که طرح جامعی دارد که ساکن و خشک نیست و می‌تواند در تمامی سال‌های اجرایش بارها پایش شود از همین رو طرحی کاربردی و عملیاتی و اجرایی است.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه به برنامه ۵ ساله دوم افتخار می‌کنیم به ویژه به اینکه این بینش و درایت را اعضای شورای چهارم داشتند که با تفکرات متفاون سیاسی وقتی می‌خواستند برای اتوبوسرانی یا مترو تصمیم بگیرند مسائل اصلی را در نظر می‌گرفتند و نمی‌گذاشتند تفکرات سیاسی بر تصمیم شان سایه بیفکند خاطر نشان کرد: همواره تلاش کردیم از پیشنهادات طیف مقابل حمایت کنیم و معیار و ملاک ما تفکرات سیاسی نباشد.

چمران با یادآوری اینکه نظارت در شورای چهارم از دوره های قبل بهتر و سیستماتیک تر شده است بیان کرد: انتقال تمامی اطلاعات بر سایت شورا کار نظارت را از این به بعد اسان‌تر خواهد کرد و شورای پنجم کارش راحت‌تر می‌شود.

  • پل صراط و لوپ‌هاي را ساختيم

وی همچنین بیان کرد: حضور اعضای قدیمی شوراهای قبل برای شورای چهارم نعمتی بود. همچنین ادعا داریم که شهر جدیدی ساخته شده از تفکرات و موضوعات جزئی که بگذریم مهم توسعه پایتخت است که حاصل شده است. نمی خواهم بگویم مشکلات و تخلفات نبوده و همواره شهرداری تلاش کرد انها را بکاهد اما مهم ان است که امروز تهران شهر جدیدی است.

وی درباره سند توسعه شهر تهران نیز گفت: ما پل صراط را ساختیم رمپ و لوپ‌هایش را هم ساختیم.

چمران درباره عملکرد شورای چهارم شهر تهران نیز گفت: ۳۷۱ جلسه داشتیم که هفته ای دو جلسه بوده است هرچند که طبق قانون باید هر دو هفته یک بار جلسه می داشتیم اما از دوره اول این جلسات را اضافه کردیم. ۱۰۱ جلسه عادی بوده و ۲۷۰ جلسه فوق العاده. ۲۳۱ پرونده طرح و لایحه نیز تشکیل شده که ۹۶ مورد ان یک فوریت و ۹۸ مورد دو فوریتی بوده است.

وی ادامه داد: طرح های شورا نیز ۳۷ مورد ان عادی بوده است. ۱۳۲ لایحه به شورا امده که ۸۶ مورد ان یک فوریتی و ۹ مورد ان دو فوریتی ارائه شده است.

رییس شورای شهر تهران از همه شهروندان و شهردار و اعضای شورای شهر و معاونانش و کارکنانش حلالیت طلبید و گفت: پوزش می‌طلبم اگر تندی و جسارتی کردم و معذرت می‌خواهم.

در ادامه آخرين جلسه شوراي شهر، شهردار تهران سند اداره شهر تهران را به هیات رییسه شورای شهر تهران ارائه کرده و خطاب به شهروندان تهرانی گفت: با تمام وقت و ظرفیت در خدمت مردم تهران بودم.

محمد باقر قالیباف با بیان اینکه امروز زمینه‌ها بهتر از هر زمان دیگری برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری فراهم شده است، گفت: ما در شهر دو مشکل اساسی و جدی داریم یکی درآمد پایدار و دیگری آلودگی های زیست محیطی است که راهکار برون رفت از آن تحقق مدیریت یکپارچه شهری است.

وی با بیان اینکه بدون شک بیداری و احیای مجدد اسلام را در این مقطع از زمان مدیون مجاهدت امام (ره)و شهدا هستیم چرا که او عزت را به مسلمانان داد، گفت:همه تلاش ما در 12 سال گذشته اين نگاه بوده كه هدف ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی محقق شود.

شهردار تهران با بیان اینکه سعی کردیم با سه رکن حیاتی و جدی یعنی شهروندان، شهر و مدیریت شهری در یک تعامل درست و با یک رویکرد مبتنی بر مسایل اجتماعی و فرهنگی در این راه گام برداریم، اظهارکرد: خوشحال هستیم که مجموعه مدیریت شهری در دوره های دوم، سوم و چهارم به نقطه ای رسید که امروز فلسفه وجودی شهرداری ها در کشور و نگاه مردم متحول شد. تبدیل کردن مجموعه مدیریت شهری از یک سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی و در خدمت مردم بودن در شئونات مختلف زندگی اتفاقی است که در شهر تهران رخ داد و به تبع آن به دیگر شهرها هم اثر گذاری کرد و توقع و نگاه مردم از شهرداری ها امروز متفاوت شده است.

قاليباف افزود: همین جاست که زخم کهنه جدی که در نظام اداری و اجرایی ما است که متاسفانه سیستم بسیار متمرکزی داریم، سر باز کرد. اما در این دوره نشان داده شد که بیش از هر زمان دیگری بستر برای مدیریت یکپارچه شهری فراهم شده است.

وی درآمد پایدار و موضوع محیط زیست شامل آلودگی هوا، آّب و خاک را دو مشکل اصلی تهران دانست و عنوان کرد: حل هر دو مورد در گرو مدیریت یکپارچه شهری است.
  • سند 12 ساله شهرداري 
شهردار پایتخت با اشاره به12 سال قبل گفت: آن زمان که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم نمی دانستم چه چیزی دارم تحویل می گیرم و هر چه تلاش کردم، چیزی مطلع نشدم. می خواستم با مدیران ارشد شهرداری آشنا شوم اما حتی یک برگ کوچک دو خطی از ارزیابی و عملکرد نبود که نگاه کنم و ببینم چه اطلاعاتی در دست من قرار می گیرد. همانجا بود که تاکید کردم بحث هوشمند سازی از ضرورت‌های جدی شهرداری هاست. امروز این توفیق را پیدا کردیم با کمک همه همکاران در شهرداری تهران سندی را تحت عنوان سند تحویل و تحول آماده کنیم. یعنی امروز که ما از شهرداری تهران می رویم، در این سند مشخص شده است که مجموعه اینجا چه چیزی است. حتی خیلی از دوستان گفتند فلانی این کار را نکن ممکن است در این سند اشکالی هم پیدا شود اما گفتم آیا این بهتر از آن نیست که هیچ سندی ندهیم تا شورای پنجم و شهردار بعدی ندانند چه چیزی را تحویل می گیرند؟ حتی ممکن است در این سند دو اشکال هم وجود داشته باشد اما پایه گذاری این اصل با هر هزینه ای برای شهر یک ضرورت است که بدانیم چه چیزی را تحویل می دهیم و بدانند چه چیزی را تحویل می گیرند ولو نقایصی هم در آن باشد. امروز این سند را تحویل مهندس چمران می‌دهم و ایشان به شورای پنجم منتقل خواهند کرد، در خواست دارم یک نسخه هم در اختیار کلیه اعضای شورای چهارم قرار گیرم و در فرصت مناسب در اختیار همه مردم و اصحاب رسانه هم قرار گیرد.اگر اشکالی هم در روش این کار است پیشاپیش می‌پذیرم اما پیشنهادات بعدی می‌تواند این را تکمیل کند.
  • از اذان صبح تا پاسي از شب در خدمت مردم تهران

وی ادامه داد: وظیفه خودم می دانم از مردم عزیز، متدین، نجیب و شریف تهران که همراهی و مشارکت معنی داری در حوزه مسایل شهری داشتند تقدیر و تشکر کنم. از همه آنها به خاطر کوتاهی‌ها و کم کاری‌ها و قصور و تقصیراتی که احتمالا داشتیم حلالیت می‌طلبم. صادقانه به مردم عرض می‌کنم که با تمام وقت و ظرفیت در خدمت آن ها بودم. کمتر روزهایی در طول این 12 سال اتفاق افتاده است که من اذان صبح را در خانه بشنوم و تا پاسی از شب در این شهر تلاش نکرده باشم؛ این تلاش با همه کارگران، مهندسان، تکنسین ها و ... صورت گرفته است. ما تلاش کردیم در تابستان شهر را بشوییم، در پائیز به درستی شهر را جارو کنیم و در زمستان های سرد و برفی در کنار هم این شهر را پارو کنیم تا بتوانیم همیشه این شهر را برای مردم بهاری نگاه داریم؛ اگر نقصانی بود به بزرگواری خودشان ما را ببخشند.

  • تقدير و تشكر از رهبري انقلاب

شهردار تهران با تشکر از مقام معظم رهبری بیان کرد: از مقام معظم رهبری که در این دوره عنایت ویژه ای در طی 12 سال به تهران داشتند تشکر کنم. همیشه مقام معظم رهبری به نفع مردم تصمیم گرفتند و با عنایات ایشان امروز معبری نمانده که بخواهیم در تهران باز کنیم. مجموعه 300 هکتاری بوستان ولایت را به برکت ایشان داریم. دو سال قبل در یک فرمان شفاهی بیش از هزار و 500 هکتار فضاهای در اختیار نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی و نظامی را یکجا در اختیار مردم گذاشتند. از همه حمایت ها و رهنمود های ایشان تشکر می کنیم، از اینکه عنایت داشتند همکاران من و مجموعه شهرداری را به عنوان مجموعه جهادی شناختند تشکر می کنم و این افتخار را شاکر هستیم که ایشان این لقب را به مجموعه شهرداری دادند و باعث افتخار همه ما است.

  • تشكر از دولت‌ها

وی ضمن تقدیر از دولت های نهم، دهم و یازدهم گفت: اگر گله مندی هایی داریم به جای خود است، معمولا بر اساس قوانین و مقررات مطالبی داریم و حتما آیندگان هم دارند، اما انصاف این است که نگوییم همه زحمت کشیدند مخصوصا وزارتخانه‌ها و بدنه‌ها چرا که شهر بدون همکاری پیش نمی رفت.

قالیباف ادامه داد: از همه دوستان در شورای دوم، سوم و چهارم و کلیه شورایاری ها در ادوار گذشته که همکاری دقیق، مردمی و مردانه داشتند و بر کار ما نظارت کردند و مطالبه داشتند تشکر می کنم. امروز مایه افتخار است که مردم اینگونه در حوزه شهر و مدیریت شهری حضور دارند.

وی ضمن تقدیر از نمایندگان مجلس از مجلس هفتم تا دهم و کلیه شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: از ائمه جمعه و جماعات، خانواده های معظم شهدا و ایثارگران، هیات های مذهبی، مساجد خیریه ها و سمن ها تقدیر و تشکر می کنم؛ به طور ویژه از همکاران در سازمان آتش نشانی هم تشکر دارم که نشان دادند در روز خطر جان خودشان را فدای حفظ جان همشهریان کردند. آن ها افتخار بزرگی آفریدند و جان خودشان را برای نجات دیگران گذاشتند ما تا زنده هستیم آنها را فراموش نخواهیم کرد.

  • تقدير از خبرنگاران

شهردار تهران سپس از اصحاب رسانه تقدیر کرد و گفت: از اصحاب فرهنگ، رسانه، هنرمندان که همیشه و همه جا و بجا ما را همراهی و نقد و حمایت کردند و باعث پیشرفت و اصلاح کارها شدند تشکر می کنم.

قالیباف افزود: از همه پیمانکاران و سرمایه گذاران که فعالان و ذینفعان این شهر هستند که به تلاش و زحمات آنها شهر پیشرفت کرده است تشکر می کنیم، همچنین از کلیه صاحب نظران به طور ویژه در مدیریت شهری ، علمای بزرگوار و بسیج و نیروی انتظامی، استانداری و فرمانداری و کلیه سازمان ها و نهاد ها و ادارات کلی که در این 12 سال همراهی داشتند تقدیر و تشکر می کنم.

شهردار تهران با بیان اینکه وظیفه دارم مجددا از آیات عظام و بزرگان حوزه که در این مدت 12 سال هر سال ما را به حضور می پذیرفتند و رهنمود می دادند، تشکر کنم ، گفت: در این 12سال ما با دقت نگاه های آنها را دنبال می کردیم. حتی در سال آخر برای گزارش در قم و در محضر آیت الله وحید خراسانی بودم که حادثه پلاسکو اتفاق افتاد و برگشتم.

  • تقدير از قرارگاه خاتم الانبيا و اعضاي شورا

وی ادامه داد: از عزیزان در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که خود من توفیق خدمت در آن مجموعه را داشتم و انصافا در پروژه ها سخت و پیچیده شهر مجاهدت می کنند، تقدیر و تشکر دارم.

قالیباف تاکید کرد: تقدیر و تشکر خاص از یکایک اعضای شورای اسلامی دوره چهارم را دارم که در حین اینکه با سلایق و نگاه های مختلف بودیم اما باید شهادت دهم این شورا در عین نظارت و نقد و در عین اینکه چالش های جدی داشتیم، بیشترین حمایت و همراهی را برای حل مشکلات مردم داشت که به سهم خودم تقدیر و تشکر می کنم. امیدوارم بزرگواران که نمایندگان محترم مردم هستند بنده را حلال کنند. در جلسات و گفت و شنود ها سعی کردم ادب و اخلاق را رعایت کنم اما اگر جایی صدای من بلند شده و یا کوتاهی داشتم از یکایک عزیزان حلالیت می طلبم. دست یکایک همکاران خود را می بوسم و به همه همکاران از معاونان، شهرداران مناطق، سازمان ها، نواحی و یکایک کارکنان و کارگران شهرداری تهران خدا قوت می گویم. امیدوارم هر کجا هستیم بتوانیم انجام وظیفه کنیم که فردای قیامت مدیون شهدا و امام شهدا نباشیم.

  • حاشيه‌هاي ديگر:

- مختاباد غزل خداحافظی در دستگاه ماهور را برای اعضای شورای چهارم خواند و اعضا با يكديگر عكس يادگاري گرفتند.

- رحمت‌الله حافظی با ورود قالیباف ، صحن شورا را با یک بیت شعر ترک کرد و گفت: آنچه یافت نشود، آنم آرزوست. علیرضا دبیر هم امروز با آغاز سخنرانی محمدباقر قالیباف در آخرین جلسه شورای چهارم شهر تهران، صحن شورا را ترک کرد

- اعضای شورای شهر چهارم در آخرین جلسه از محمدباقر قالیباف و معاونینش با اهداء لوح تقدیر تشکر کردند.

- در این جلسه از پشمچی زاده، عبداللهی، جاوید، حسینی، گودرزی و ... با هداء لوح تقدیر شد. چمران در هنگام اهدای لوح و هدیه به علیرضا جاوید گفت: من خواهر ندارم اما می‌گفتند جاوید خواهر زاده من است.

- عباس جديدي با خنده و خوشرويي دستهاي مهدي چمران را بوسيد و همچنين با خبرنگاران با گوشي خود عكس سلفي گرفت.

کد خبر 379954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha