معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وظیفه ما عملیاتی کردن قانون صندوق زمین و ساختمان بود که این کار انجام شد اما درباره موفقیت یا شکست آنها، بورس باید پاسخگو باشد.

بورس

به گزارش مهر، حامد مظاهريان درباره شكست طرح «صندوق‌هاي زمين و ساختمان» و علت عدم‌پيگيري اجراي اين ابزار تأمين مالي از سوي وزارت راه و شهرسازي گفت:يكي از برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در بخش تحريك عرضه و تقاضا و همچنين تأمين مالي بخش مسكن از روش‌هاي جديد و غيربانكي، راه‌اندازي صندوق‌هاي زمين و ساختمان بود كه بر پايه تأمين مالي از سرمايه‌هاي خُرد بازار سرمايه شكل گرفت.وي ادامه داد: تا پيش از راه‌اندازي صندوق‌هاي زمين و ساختمان، بازار سرمايه امكان ورود به بازار مسكن و ساختمان را نداشت.

  • كمبود تبليغات براي صندوق‌هاي زمين و ساختمان

براساس قانون برنامه پنجم توسعه كه آيين‌نامه و دستورالعمل اجرايي آن در ابتداي سال ۹۳ تصويب و ابلاغ شد، افراد حقيقي و حقوقي مي‌توانند با اخذ مجوز تأسيس صندوق زمين و ساختمان از سازمان بورس و اوراق بهادار و تهيه اميدنامه و تشكيل اركان آن، از طريق فرابورس به فروش واحدهاي سرمايه‌گذاري بپردازند.

دارندگان يونيت‌هاي سرمايه‌گذاري هم مي‌توانند از طريق خريد و فروش اين واحدها در بازار سرمايه به اصل و سود پول خود برسند و هم مي‌توانند در پايان ساخت و ساز، فروش واحدهاي مسكوني يا تجاري و تهيه صورت مالي كل صندوق تحت نظر سازمان بورس، به اصل و سود سرمايه خود دست يابند.

هم‌اكنون ۱۱ صندوق زمين و ساختمان در سراسر كشور ايجاد شده كه چند صندوق نتوانسته‌اند همه مبالغ پيش‌بيني شده براي ساخت پروژه را از طريق فروش واحدهاي سرمايه‌گذاري آن پروژه در بازار سرمايه تأمين كنند؛ به همين دليل برخي كارشناسان معتقدند اين ابزار نوين مالي به‌دليل عدم‌انجام تبليغات لازم و همچنين عدم‌استقبال انبوه‌سازان بخش خصوصي از اين ابزار، آن را طرحي شكست‌خورده مي‌دانند.

کد خبر 379886

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha