دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: پای صحبت‌ خانم‌‌های متاهل اگر بنشینی یکی از بیشترین گلایه‌ها درباره نوع رفتار و برخورد همسرشان با دیگر زنان و به‌خصوص زنان نامحرم است.

زهری به کام زندگی

بسياري از زنان حتي در زندگي‌هايي كه بسيار كم‌مشكل است و عاشقانه پيش مي‌رود هم در خلوت خودشان از رفتارهاي همسرشان با زنان ديگر دل خوشي ندارند. حالا اين بستگي به رابطه دوطرفه ميان زن و شوهر دارد كه اين دلخوري و ناراحتي تا چه حد خود را در زندگي افراد نشان دهد. اما به هر صورت اين مشكل يكي از شايع‌ترين موارد گلايه خانم‌ها از زندگي مشترك است. در اين نوشته تلاش داريم تا كمي درگوشي با آقايان صحبت و اين موضوع را بررسي كنيم.البته در اين صفحه بيشتر روي نتايج رفتارهاي نامطلوب آقايان بر زندگي مشترك متمركز شده‌ايم نه حرمت اين رفتار و عواقب الهي آن. با ما همراه باشيد.

  • يك طعم تلخ

‌خيلي وقت‌ها اگر يك دوربين مخفي، رفتار آقايان را ضبط كند كاملا مشخص است كه مخاطب آقايان مرد است يا زن. خيلي از مردها به عمد و در بسياري از موارد ناخودآگاه و ناهوشيار در برابر خانم‌ها رفتار متفاوتي از خود نشان مي‌دهند؛ رفتاري كه دوز ظرافت، ملاحت، ادب و حتي گاهي محبت در آن بيشتر از رفتار با يك مرد است. اتفاقا خانم‌ها هم در اين مسئله سنسورهاي بسيار حساسي دارند و اين تفاوت در رفتار را به‌سرعت احساس مي‌كنند. حالا در اين ميان هستند همسراني كه سكوت مي‌كنند و از اين موضوع در درون خود رنج مي‌كشند، يا همسراني كه اعتراض مي‌كنند و سعي مي‌كنند روند را اصلاح كنند و يا حتي همسراني كه اين رفتار همسرشان را غيرقابل تحمل مي‌بينند و قشقرق و دعوا به راه مي‌اندازند. داستان اما در هر صورت فرقي نمي‌كند. واقعيت اين است كه نوع رفتار آقايان با خانم‌هاي ديگر رضايت زناشويي و كيفيت زندگي خيلي از زوج‌ها را تحت‌تأثير خود قرار مي‌دهد و از بدبيني‌هاي موردي و بيمارگونه بعضي از خانم‌ها كه نياز به درمان دارد اگر بگذريم، بقيه خانم‌ها در بسياري از موارد حق دارند و رفتار آقايان آزار‌دهنده است.

  • تفاوت‌هايي كه‌ ناديده مي‌گيريد

«هنگامي كه همسرم با خانمي پشت تلفن صحبت مي‌كند به‌وضوح لحن صحبت و ادبياتش تغيير مي‌كند. وقتي در برابر خانم ديگري ايستاده و صحبت مي‌كند بيش از حد از حركات دست و بدن استفاده مي‌‌كند و اصلا انگار دارد نمايش اجرا مي‌كند. همسرم وقتي در برابر خانم‌هاي ديگر قرار مي‌گيرد بيش از حد احساساتي و مهربان مي‌شود و توجهات بيش از حد نشان مي‌دهد؛ توجهاتي كه هيچ‌گاه در مورد من از خود نشان نمي‌دهد. همسرم براي بعضي از جلسات يا مهماني‌ها دقت و وسواس بيش از حدي نسبت به ظاهرش دارد كه من بدون اينكه بدانم افراد حاضر در جلسه چه‌كسي هستند، مطمئن مي‌شوم كه خانمي‌ بين آنها وجود دارد.» اينها و حرف‌هايي شبيه به اين،‌ درددل‌‌هايي است كه بعضي از خانم‌ها در دل دارند و بعضي آن را بيان مي‌كنند. اما مردها اينگونه توجيه مي‌كنند‌ كه اگر خانمي همسر داشت و امكان و احتمال برقراري رابطه با وي به‌عنوان همسر به لحاظ شرعي و عرفي وجود نداشت، ديگر از دايره خطر افتادن به رفتار حرام خارج است و حالا ديگر مي‌توانند با او راحت باشند و هر طور خواستند رفتار كنند. يا مثلا رابطه صميمي با دخترخاله‌اي كه از بچگي با آنها بزرگ شده نمي‌تواند مشكلي ايجاد كند. يا فلان رابطه در محيط اداري صرفا كاري است.اما در نگاه خانم‌ها حكايت متفاوت است. خانم‌ها هر محبت و توجهي را كه از سوي شما ابراز مي‌شود، از دست دادن خزانه محبت خود درنظر مي‌گيرند و نسبت به هزينه‌شدن اين سرمايه عاطفي حساس هستند. براي آنها دلايلي چون با هم بزرگ‌شدن شما و فلان دختر فاميل و نداشتن نگاه سوء و جنسي و احساس خواهر و برادري يا تاهل طرف مقابل به هيچ‌وجه‌ قانع‌كننده‌ نيست. هر كسي كه توجه و محبت شما را جذب كند، رقيبي براي آنهاست و خانم بودن آن فرد موضوع را بغرنج‌تر مي‌كند.

  • براي اصلاح از كجا شروع كنيم؟

اگر بخواهيم خودماني باشيم از اين گفت‌وگوها و ملاحت‌ها و ظرافت‌ها نه‌تنها چيزي عايد زندگي شما نمي‌شود بلكه خيلي از شيريني‌ها و لطافت‌هاي زندگي زناشويي‌تان‌ هم از بين مي‌رود. براي اصلاح اين رفتار اما لازم نيست كار شاقي انجام دهيد. گام اول اين است كه سعي كنيد رفتار خودتان با خانم‌ها را با رفتارتان با مردها در همان موقعيت مقايسه كنيد؛ يعني درنظر بگيريد اگر به جاي خانمي كه در برابر شما ايستاده يا در مهماني حضور دارد يك آقاي محترم وجود داشت چطور رفتار مي‌كرديد، كمي كه دقيق شويد و با خودتان روراست باشيد تفاوت‌ها را حس خواهيد كرد. حالا سعي كنيد رفتارتان را اصلاح كنيد و با خانم‌ها هم محترمانه اما بدون توجه به جنسيت‌شان برخورد داشته باشيد. گام بعدي اين است كه اگر در اين زمينه صحبتي ميان شما و همسرتان شده و در واقع او اين موضوع را به روي شما آورده، با او در فضايي صميمانه صحبت و تأكيد كنيد كه نيت و هدفي در پس اين رفتار‌هايتان نيست و ناخودآگاه چنين برخوردهايي شكل مي‌گيرد. از او بخواهيد مواردي را كه در اين زمينه به‌نظرش مي‌رسد دوستانه و صميمانه با شما مطرح كند تا براي اصلاح آنها اقدام كنيد. صرف همين تلاش براي اصلاح وضعيت و گفت‌وگو با همسرتان تا حد زيادي مي‌تواند به بهترشدن رابطه ميان شما و همسرتان و تغيير نگاه او كمك كند.

  • مسئله هميشه نامحرم‌ها نيستند

هر چند مساله نحوه ارتباط با نامحرم از حساسيت بالايي برخوردار است اما بحث برخورد با خانم‌هاي ديگر صرفا به زنان نامحرم خلاصه نمي‌شود. از آنجا كه يك مشكل خانم‌ها در اين بحث، بيش از هر چيز توجه شما به كسي غير از آنها و بي‌‌توجهي نسبت به آنهاست، اين حساسيت مي‌تواند حتي در رفتار شما نسبت به خواهر، مادر، خاله و ديگر اقوام محرم يا نزديكاني مثل خواهر‌خانم و همسر برادر و... هم به‌وجود بيايد. به‌طور معمول در زندگي ما وقتي فرايندي به‌صورت روتين و دائمي در مي‌آيد حساسيت ما نسبت به آن كم مي‌شود. مثلا فرض كنيد ممكن است همسر شما ساعت‌ها در آشپزخانه مشغول فعاليت و زحمت باشد و شما به‌دليل اينكه اين يك موضوع معمولي و در چهارچوب وظايف در خانواده است اصلا توجهي به آن نكنيد. حال درنظر بگيريد در يك مهماني خانوادگي نسبت به‌كاركردن و فعاليت خواهر يا خاله‌تان‌عكس‌العمل نشان دهيد و سعي كنيد كمكي كنيد و باري برداريد. اين دقيقا جايي است كه همسر شما به‌شدت ناراحت و عصبي خواهد شد. در ذهن شما رفتارهاي همسرتان عادي‌شده و رفتار ديگران مورد توجه قرار مي‌گيرد و از اين موضوع قصد و منظوري هم نداريد اما در ذهن همسرتان اين موضوع تنها و تنها به بي‌توجهي و نداشتن محبت تعبير مي‌شود. توجه به اين موقعيت‌ها و ابراز علاقه و توجه بموقع به همسرتان و فعاليت‌هايي كه مي‌كند مي‌تواند تا حد زيادي از بروز اين سوءتفاهم‌ها جلوگيري كند.

  • حفظ فاصله‌ها آرامش زندگي‌تان را بيشتر مي‌كند

طبيعت زن و مرد به‌گونه‌اي است كه يك كشش نامرئي بين آنها وجود دارد و اين كشش همان چيزي است كه باعث تمايل افراد به ازدواج مي‌شود و ادامه نسل بشر و تشكيل خانواده را تضمين مي‌كند. در واقع‌ گاهي اوقات به دلايل مختلف از عدم‌ارضاي كامل نيازهاي عاطفي و جنسي در خانواده گرفته تا رگه‌هاي شخصيتي و پيشينه‌هاي خانوادگي، باعث مي‌شود اين تمايل به رابطه صميمي با جنس مخالف در مردان، پس از ازدواج هم بروز پيدا كند. اصلا در اين قسمت از صحبت كاري به خانم‌ها و نارضايتي‌شان از اين موضوع نداريم. در اين قسمت از منظر خود شما به‌عنوان يك مرد صحبت مي‌كنيم. به ميزاني كه شما بتوانيد فاصله خود را با زنان نامحرم در طول زندگي حفظ كنيد و رفتار چهارچوب‌مند و محترمانه‌اي داشته باشيد به همان ميزان آرامش و آسايش رواني و شخصي بيشتري خواهيد داشت. واقعيت اين است كه زنان مختلف با خصوصيات شخصيتي مختلف و نيازهاي گوناگون ممكن است در مسير زندگي شما قرار بگيرند و حتي با وجود اينكه شما هدف خاص و سوئي از رفتارتان نداريد، همين رفتارهاي به ظاهر ساده و صميمانه و صادقانه مي‌تواند مشكلات جدي براي زندگي‌تان به‌وجود ‌آورد و آرامش زندگي‌تان را براي ماه‌ها و سال‌ها به هم بزند. اما يك قاعده ساده همه‌‌چيز را بهتر مي‌كند؛ فاصله‌ات را با نامحرم حفظ كن!

کد خبر 379815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha