حامد فوقانی: ایستگاه راه‌آهن تهران بازآفرینی می‌شود؛ یعنی علاوه بر بازسازی سکوها و فضاهای خدماتی فعلی آن، زمین‌های رها شده اطرافش به مکان‌هایی با کاربری رفاهی، تفریحی و تجاری تبدیل خواهد شد.

اينطور كه معاون فني و زيربنايي شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران در اين رابطه به همشهري گفت عمليات اجرايي طرح بازآفريني ايستگاه راه‌آهن از اواخر امسال كليد مي‌خورد. به گفته مازيار يزداني مجري اروپايي اين طرح فرامنطقه‌اي نيز انتخاب شده و اكنون مشغول فراهم كردن مقدمات و ابزارهاي لازم براي اجراي چنين كاري است.

  • امضاي قرارداد با فرانسه

ايستگاه راه‌آهن تهران در مجموع 171هكتار وسعت دارد كه از اين ميزان، 3هكتار را سكوهاي مسافرگيري، فضاهاي اداري، خدماتي، بهداشتي و فضاهاي كوچك تجاري در برگرفته‌اند. اين درصورتي است كه 160هكتار از اين مجموعه بدون كاركرد به حال خود رها شده است. در اين بين، مقايسه زمين‌هاي بي‌دفاع پشت ايستگاه راه‌آهن با چند مكان تفريحي پايتخت، به خوبي مشخص مي‌كند كه 160هكتار چه فرصتي مناسبي براي افزايش سرانه‌هاي مختلف تفريحي و گردشگري در جنوب شهر تهران به شمار مي‌رود. به‌طور نمونه جالب است بدانيد كه درياچه شهداي خليج‌فارس (چيتگر) 140هكتار، باغ پرندگان 23هكتار و بوستان ملت 34هكتار وسعت دارند. از سوي ديگر مقايسه ايستگاه راه‌آهن تهران با چند ايستگاه خارجي نشان مي‌دهد كه آنها با وجود وسعت كمتر، در درجه اول كاركردهاي زيادتر و متفاوت‌تري دارند و نيز از نظر بهره‌وري، مسافران بيشتري از طريق آنها طي روز جابه‌جا مي‌شود. با وجود اين، سال‌هاست كه فضاي عظيمي پشت يك ‌ايستگاه 80ساله محبوس و متروكه شده است. به همين‌خاطر يزداني، معاون شركت راه‌آهن از بازآفريني ايستگاه مركزي راه‌آهن پايتخت توسط يك‌ شركت معتبر فرانسوي خبر داد.

وي با بيان اينكه با شركتي كه ايجاد مراكز تجاري و رفاهي ايستگاه پاريس براي راه‌آهن فرانسه (SNCF) را انجام داده است، به تفاهم رسيده‌اند، گفت: «در قرارداد بسته شده، قرار است كه مجري علاوه بر ايستگاه راه‌آهن تهران، ايستگاه‌هاي راه‌آهن مشهد و قم را نيز بازسازي كند.» وي گفت كه بر اين اساس در ايستگاه تهران 2هتل، فروشگاه، ورزشگاه و مراكز تفريحي و تجاري احداث مي‌شود. موردي كه معاون فني و زيربنايي راه‌آهن بدان اشاره كرد در دنيا به‌عنوان يك‌‌اصل در مورد ترمينال‌هاي اصلي جابه‌جايي مسافران بين‌شهري شناخته مي‌شود. وجود چنين مراكز رفاهي نه‌تنها مي‌تواند به احياي مناطق قديمي از نظر زيبايي، افزايش امنيت و بهبود كيفيت زندگي كمك كند، بلكه از رفت‌وآمدهاي غيرضروري در شهر نيز مي‌كاهد؛ مثلا زماني كه برخي از مسافران براي انجام خدمات درماني، اقتصادي و... به پايتخت مراجعه مي‌كنند، ديگر لازم نيست كه براي اسكان يا تهيه يكسري مايحتاج خود از نقطه‌اي به نقطه‌اي ديگر بروند. بدين‌ترتيب ضمن اشتغال‌زايي، مسافران نيز قادر خواهند بود براي استراحت و حتي خريد سوغاتي، نيازهاي خود را از مجتمع‌هاي اطراف ايستگاه راه‌آهن مرتفع سازند.

  • آلايندگي منطقه كاهش مي‌يابد؟

به‌نظر مي‌رسد يكي از مواردي كه در بهسازي ايستگاه راه‌آهن تهران بايد درنظر گرفته شود، ميزان آلايندگي آن است. جالب است بدانيد كه طبق آمار شركت كنترل كيفيت هواي تهران مجموعه ايستگاه راه‌آهن تهران سالانه ۲۵۰۰تن انواع آلاينده وارد هواي شهر مي‌كند. اگرچه ورود و خروج لوكوموتيوهاي دوزمانه در اين ميان نقش بسيار پررنگي دارند اما از آلايندگي نيروگاه ديزلي ايستگاه راه‌آهن نيز نبايد به‌راحتي چشم‌پوشي كرد. اين نيروگاه سالانه بيش از ۲۳۸تن آلايندگي دارد. از سوي ديگر برخي از خبرها نشان مي‌دهد كه آلايندگي مجموعه بزرگ ايستگاه راه‌آهن گاهي به‌خاطر يكسري اتفاقات جالب زياد مي‌شود؛ آنطور كه عده‌اي از كاركنان براي رفتن از بخشي به بخش ديگر سوار بر لوكوموتيوهاي قديمي‌اي مي‌شوند كه به اندازه چند كاميون ذرات آلاينده زير 2.5ميكرون و 10ميكرون و SOX توليد مي‌كنند.

  • ايستگاه‌هاي مترو به خطوط ريلي سراسري متصل مي‌شوند

ايستگاه متروي راه‌آهن با اتصال خط راه‌آهن كشور تبديل به يك ‌ايستگاه تركيبي حمل‌ونقل مسافر مي‌شود؛ همانگونه كه ‌اكنون بسياري از مسافران فرودگاه‌هاي مهرآباد و امام خميني از طريق مترو خودشان را به اين ترمينال هوايي مي‌رسانند. اين موضوع در قالب تفاهم‌ بين شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران و شهرداري تهران صورت مي‌گيرد. اينطور كه معاون فني و زيربنايي شركت راه‌آهن به همشهري گفت در برنامه بلندمدت قرار است چند ايستگاه متروي ديگر مثل ايستگاه‌ ري نيز به خطوط ريلي برون‌شهري متصل شوند و در اين بين به‌زودي در بخش جنوبي شهر، راه‌آهن به مترو اتصال مي‌يابد. بدين‌ترتيب افرادي كه از ايستگاه متروي «ميدان راه‌آهن» خواهان تردد به داخل ساختمان راه‌آهن هستند و نيز مسافراني كه به ايستگاه راه‌آهن وارد شده‌اند و قصد ورود به مترو را دارند بايد فاصله بين ساختمان راه‌آهن و مترو را از عرض خيابان شوش غربي و نيز ميدان راه‌آهن طي كنند.

کد خبر 379398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار