درحالی‌که «کمیته ۳نفره تأیید رشته‌های دانشگاه آزاد» یکی از محورهای اصلی اختلاف این دانشگاه و وزارت علوم بود، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با صدور حکمی نماینده این شورا در کمیته و رئیس آن را معرفی کرد تا نشانه‌ای باشد برای فعال بودن این کمیته.

كميته سه‌نفره تأييد رشته‌هاي دانشگاه آزاد سال‌1367و براساس مصوبه مجلس تشكيل شد تا با عضويت نماينده از شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي، دانشگاه آزاد و وزارت علوم مسير جداگانه‌اي براي صدور مجوز براي رشته‌هاي اين دانشگاه در كنار شوراي گسترش وزارت علوم باشد.پس از به اوج رسيدن اختلاف‌هاي دانشگاه آزاد و وزارت علوم، مديران اين دانشگاه با استناد به مصوبات همين كميسيون اعلام كردند رشته‌هاي آنها مجوز داشته‌اند. در سوي ديگر مسئولان وزارت علوم اصل اين كميته را غيرقانوني مي‌دانستند اما پس از اعلام نظر معاونت قوانين مجلس مبني بر قانوني‌بودن مصوبات اين كميسيون، تبديل به برگ برنده‌اي براي مسئولان دانشگاه آزاد شد.

اين موضوع مخصوصا از اين جهت براي دانشگاه آزاد مي‌تواند مهم باشد كه مصوبات آن با حضور دو عضو از 3عضو هم قانوني تلقي مي‌شود يعني حتي اگر نماينده وزارت علوم در جلسات كميته حاضر نشود يا رشته را تأييد نكند، باز هم اتفاق نظر دانشگاه آزاد و وزارت علوم موجب صدور مجوز رشته‌هاي جديد خواهد شد. حال محمد رضا مخبر دزفولي دبيرشوراي‌عالي انقلاب فرهنگي كه از رئيس دانشگاه آزاد پيشنهاد رياست واحد علوم تحقيقات تهران را هم دريافت كرده، با صدور حكمي منصور كبگانيان را به‌عنوان نماينده دبير شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي و رئيس اين كميته منصوب كرده است. او از منصور كبگانيان خواسته است در چارچوب وظايف و سياست‌هاي مصوب اين كميته نسبت به برگزاري جلسات آن سريعا اقدام كند. شايد اين حكم را بايد به نوعي احياي اين كميته تلقي كرد و منتظر بود در سال‌هاي آينده به‌عنوان مسيري موازي در كنار وزارت علوم، كار دانشگاه آزاد در توسعه رشته‌ها را آسان‌تر كند.

کد خبر 379393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha