چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

هفتمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه استاد فقید سینمای ایران و جهان، عباس کیارستمی در مراسمی با حضور حمید قادری، خواهرزاده او نصب شد.

کاشی های ماندگار

پيش از اين به‌ترتيب 6كاشي ماندگار بر سر در خانه‌هاي ايران‌درودي؛ نقاش، جواد مجابي؛ نويسنده، طنزپرداز و منتقد ادبي، ناصر مسعودي؛ خواننده و آهنگساز، نادر ابراهيمي؛ داستان‌نويس، مترجم و كارگردان، مسعود عرب‌شاهي؛ نقاش و مجسمه ساز و علامه محمدتقي جعفري؛ فيلسوف، مولوي‌شناس و مفسر نهج‌البلاغه نصب شده است.

حميد قادري، خواهر‌زاده عباس كيارستمي در حاشيه مراسم نصب كاشي بر سردر خانه اين فيلمساز فقيد، ضمن قدرداني از سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، اين اقدام را ارزشمند خواند و افزود: «ارزش اين كار در اين است كه اين كاشي‌ها بر سردر خانه آن‌دسته از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر كه در قيد حيات‌اند نيز نصب مي‌شود و به اين ترتيب، از فرهيختگان در طول زندگي‌شان تجليل به‌عمل مي‌آيد.»

به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، قادري با بيان اينكه كيارستمي يك كارگردان بزرگ بود و حق زيادي بر گردن سينما دارد، اضافه كرد: «خوشحالم كه اين كاشي بر سردر خانه اين كارگردان بزرگ نصب شده است.»

او تصريح كرد: «برخي از سازمان‌ها و دستگاه‌هاي فرهنگي براي پررنگ‌تر نشان دادن فعاليت‌هاي خود از هنرمندان تجليل به‌عمل مي‌آورند اما ارزش و ويژگي نصب «كاشي ماندگار» بر سردر خانه مشاهير و هنرمندان در آن است كه سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري حقي براي خود ايجاد نمي‌كند.»

هشتمين «كاشي ماندگار» هم بر سردر خانه سيروس ابراهيم‌زاده؛ بازيگر تئاتر، تلويزيون و سينما نصب شد. ابراهيم‌زاده در حاشيه مراسم نصب اين كاشي با قدرداني از سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: «اين كار بدون تعارف كاري ارزشمند است كه در راه اعتلاي فرهنگ و بزرگداشت خادمان فرهنگ صورت مي‌گيرد.» او افزود: «البته ارزشمندتر اين بود كه اين طرح از شهرستان‌ها شروع مي‌شد؛ چراكه در بسياري از شهرستان‌ها هنرمندان بزرگي داريم كه چه‌بسا بيش از هنرمندان ساكن پايتخت شايسته تجليل‌اند. البته باخبر شدم كه اين طرح در شهرستان‌ها نيز ادامه خواهد يافت.»

نهمين «كاشي ماندگار» هم بر سردر خانه هادي سيف؛ نويسنده و پژوهشگر عرصه هنرهاي مردمي، نصب شد. سيف در حاشيه مراسم نصب اين كاشي گفت: «اين كار سازمان ميراث‌فرهنگي ارزشمند و قابل‌تقدير است و مطمئنم نتايج بسيار خوبي خواهد داشت.» اين پژوهشگر پيشكسوت عرصه هنرهاي مردمي گفت: «اميدوارم گام بعدي پس از نصب كاشي برگزاري نشست‌هاي صميمانه و گفت‌وگو با اهالي فرهنگ و هنر با حضور مردم باشد.»

دهمين كاشي ماندگار نيز بر سردر خانه منوچهر طريقي؛ استاد هنرهاي ملي، نصب شد. استاد طريقي در حاشيه مراسم نصب اين كاشي ماندگار گفت: «نصب اين كاشي ارزنده‌ترين كاري است كه هم‌اكنون مي‌توان براي تجليل از هنرمندان انجام داد.»

او افزود: «هنرمندان افراد احترام‌برانگيزي هستند كه توجه به آنها درحقيقت توجه و احترام به فرهنگ و هنر كشور است.» يازدهمين «كاشي ماندگار» نيز بر سردر خانه مرحوم ابراهيم يونسي؛ نويسنده و مترجم نامي كشورمان، در مراسمي با حضور همسر و عروس او نصب شد. رزا گلپاشي، همسر ابراهيم يونسي، در حاشيه مراسم نصب اين كاشي ماندگار از سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري تشكر و قدرداني كرد.

استاد ابراهيم يونسي در خرداد ۱۳۰۵ در بانه متولد شد و در عين فعاليت در ارتش و فعاليت‌هاي سياسي در قبل‌از انقلاب در حوزه نويسندگي و ترجمه نيز فعاليت چشمگيري داشت؛ به‌گونه‌اي كه در طول حيات ۸۵ساله خود موفق به نوشتن ده‌ها كتاب و رمان و ترجمه ۴۳ كتاب از آثار نويسندگان مشهور شد.

کد خبر 379388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha