همشهری آنلاین: معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت در پیامی به مناسبت روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، تشکل‌ها را حلقه پیوند مردم و دولت‌ها و واسطه رسانیدن صدا و مشکلات ایشان به ویژه گروه‌های محروم جامعه به گوش دولت‌ها عنوان کرد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، متن پيام دکتر سید محمد هادی ایازی، به شرح زير است.

از جمله شاخص‌های جوامع توسعه‌یافته، میزان مشارک مردم و تشکل‌های غیردولتی و فعالیت مدنی افراد و کنشگران داوطلب است و توسعه پایدار بی حضور ایشان، از نظر برخی از صاحب‌نظران، ناممکن و دور از دسترس می‌نماید.

دیده‌بانی مسایل اجتماعی و عمل‌کرد دولت‌ها و بخش خصوصی و همراهی و هم‌اندیشی با آن‌ها در سطوح گوناگون محلی تا بین‌المللی و مشارکت در برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و ترویجی، از جمله کارکردهای این نهادهای مدنی است.

استقلال منابع مالی و انسانی، تصمیم‌گیری سریع و به دور از کاغذبازی‌های رایج، انعطاف‌پذیری و خودپدیداری هم از نیکویی‌های نهادهای مدنی به شمار می‌رود. در واقع این تشکل‌ها، حلقه پیوند مردم و دولت‌ها و واسطه رسانیدن صدا و مشکلات ایشان به ویژه گروه‌های محروم جامعه به گوش دولت‌ها هستند که مشارکت و تعامل نهادها و تشکل‌ها با یک‌دیگر نیز به گفتمان‌سازی در سطح جامعه می‌انجامد.

بی‌شک از جمله حوزه‌های نیازمند حضور و مشارکت جدی مردم و تشکل‌ها، سلامت و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی مربوط به آن است تا با یاری و هم‌اندیشی ایشان و دولت به ارتقای نظام سلامت و پیش‌گیری و رفع آسیب‌های اجتماعی دست یابیم.

دولت تدبیر و امید از آغاز به کار خود از زاویه‌ای مثبت و روشن به حضور و بروز هر چه بیش‌تر تشکل‌های غیردولتی و تاثیرگذاری آن‌ها در عرصه عمومی نگاه کرده است. در حیطه وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ٦٢٠ سازمان مردم‌نهاد و ٨٧٥ خيريه سلامت وجود دارد که برای هم‌افزایی و جلوگیری از موازی‌کاری در فعالیت تشکل‌ها، شبكه‌هاي ملی سازمان‌هاي مردم‌نهاد و موسسات خیریه در برخی موارد تشکیل و در سایر زمینه‌ها نیز شکل خواهد گرفت.

این روز فرخنده را که تاکیدی بر اهمیت نظام‌های مردم‌سالار به شمار می‌رود به همه فعالان ارجمند و کنشگران داوطلب به ویژه در عرصه سلامت شادباش می‌گویم و برای ایشان آرزوی بهروزی و پیروزی دارم.

دکتر سید محمدهادی ایازی

معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

کد خبر 379116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha