سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تأکید براینکه فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملاً شفاف و روان است گفت: بن‌بستی در روند بررسی پرونده هسته‌ای ایران وجود ندارد.

حمید رضا آصفی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره باینکه در بررسی پرونده هسته‌ای ایران دو راه گفتگو و شورای امنیت وجود دارد افزود : تبعات بررسی پرونده هسته ای ایران در شورای امنیت به ضرر اروپائیها است .

وی با اشاره به گفتگوهای لا‌ریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با سولا‌نا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آن را سازنده و مفید اعلا‌م کرد و گفت : در این دیدارها دیدگاهها باید به یکدیگر نزدیکتر شود واکنون فرصت مناسبی در اختیار سولا‌نا قرار دارد .

آصفی افزود : جمهوری اسلا‌می ایران با همه کشورها گفتگو می کند و بسیاری از اروپائیان موافق فعالیت‌های صلح‌آمیزهسته‌ای ایران هستند .

وی همچنین با اشاره به اینکه چین و روسیه به گفتگو برای حل موضوع هسته‌ای ایران اعتقاد دارند گفت : در دیدار های مسئولا‌ن کشورمان با مقامات اسپانیایی و ایتالیایی گفتگوهای خوبی انجام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید براینکه ایران برای ادامه مذاکرات هسته‌ای هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد گفت:بحث تعلیق مربوط به گذشته است و به عقب بر نمی گردد اروپا نیز درصورت درخواست تعلیق باید با ما مذاکره کند و مواضع و خواسته‌های خودش را مطرح کند و ما آنرا بررسی کنیم.

آصفی افزود: ما در بحث تعلیق بدون پیش شرط آماده مذاکره هستیم , فعلا مذاکرات لا‌ریجانی با سولا‌نا ادامه دارد و ما هم سوالا‌تی داریم که اروپا باید به آنها پاسخ دهد.

وی در پاسخ به‌سوال خبرنگاری که پرسید آیا ایران به حمایت روسیه‌و چین چشم امید دارد گفت : جمهوری اسلا‌می ایران از ظرفیتهای دیپلماتیک و سیاسی استفاده می کند تا موضوع هسته‌ای کشورمان ازطریق مذاکره حل و فصل شود .

آصفی افزود: ازکشورهای جهان می خواهیم از حقانیت ایران دفاع کنند زیرا دفاع از ایران ,دفاع از مقررات بین المللی و حقوق مشروع در بدست آوردن فن آوری پیشرفته صلح آمیز هسته ای است .

وی گفت:درصورتی که طرفهای مذاکره کننده اروپایی غیر از مذاکره راهی را برگزینند جمهوری اسلا‌می ایران متناسب با آن عمل می کنند .

آصفی یادآور شد:انتظار ایران از کشورهای جهان اینست که براساس‌مسئولیتهای خود عمل کنند .

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین گفت : روسها تاکنون به تعهدات خود درباره ساخت نیروگاه بوشهر صددرصد عمل نکرده‌اند.

آصفی افزود:روسها به تعهدات خود آن چنان که شایسته است عمل نکرده‌اند و امیدواریم این نیروگاه در زمان مقرر به بهره برداری برسد .

آصفی در ادامه گفت: اقدامات آمریکا تاثیری در سیاستها و خط مشی ایران ندارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با تقبیح اقدام آمریکا در تحریم بانک صادرات ایران گفت: این اقدام تاثیری در سیاستها و مشی ما ندارد و آنها در حال اشتباه هستند و اقدام آنها در اجرای این محرومیتها اقدامی نادرست است .

آصفی افزود: آمریکا برای اجرای سیاستهای خودش از هر ابزاری استفاده می کند و این غیرقابل قبول است .

سخنگوی وزارت خارجه با رد بحث تحریم در شرایط فعلی گفت:چین و روسیه بااین موضوع مخالفند البته آمریکا برای اجرایی شدن این موضوع در پشت پرده در حال رایزنی و اعمال فشار است .

آصفی افزود:در صورت برقراری هرگونه تحریم ما از تمام ظرفیتهای خودمان استفاده می کنیم و با این مساله به خوبی برخورد خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در ادامه این نشست خبری گفت: این‌هفته و هفته آینده برای سفر نوری مالکی نخست وزیر عراق به جمهوری اسلا‌می ایران درحال بررسی‌است که با توجه به سفرهای آقای احمدی نژاد ومنوچهر متکی و نیز مشکلا‌ت کاری نخست وزیرعراق این زمان امروز اعلا‌م می‌شود .

وی همچنین درباره بحران انگلیس و خواست مردم این کشور برای برکناری تونی‌بلر گفت: مشکل ما شخصیت ها نیستند بلکه سیاست های کشورها است لذا اگر سیاست ها درست شوند شخصیت ها اهمیتی ندارند .

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست خبری گفت : فلسطینی ها در نبرد نابرابر با رژیم صهیونیستی پیروز میدان هستند .

حمیدرضا آصفی با بیان اینکه فلسطینی ها راه خود را پیدا کرده اند گفت : ظلم ستیزی , مقابله با اشغال و تجاوز راهی است که مردم فلسطین بایدآنرا ادامه‌دهند.

آصفی همچنین اقدام ضد سفارت جمهوری اسلا‌می ایران در آفریقای جنوبی را سرقتی مسلحانه خواند وگفت :مسئولا‌ن آفریقای جنوبی در پی شناسایی ودستگیری عاملا‌ن این سرقت هستند.

آصفی صدور قطعنامه درباره سودان را فاقد مولفه های قانونی دانست و گفت :این قطعنامه باید منطبق بر واقعیت باشد و نظرات دولت سودان و کشورهای آفریقایی تامین شود .

آصفی با تاکید براینکه مشکل تروریست با صدور بیانیه حل نمی شود ,عزم جامعه جهانی و نگاه غیر تبعیض آمیز و غیرگزینشی را از جمله راهکارهای مبارزه با تروریست دانست.

وی با بیان اینکه باید از پدیده تروریست بصورت غیر گزینشی و ابزاری استفاده نکرد یادآور شد آمریکا برای پیشبرد اهداف خود از تروریست استفاده ابزاری می کند .

آصفی گفت :مادامی که موضوع تروریست با نگاه غیر گزینشی و غیر تبعیض آمیز بررسی نشود امیدی برای رفع این معضل جهانی وجود ندارد .

حمید رضا آصفی در پایان این نشست خبری پس از هشت سال سخنگویی وزارت امور خارجه ایران از خبرنگاران خداحافظی کرد .

آصفی گفت:سید محمد علی حسینی مدیر کل نظارت و ارزیابی وزارت امور خارجه از این پس در سمت سخنگوی وزارت امور خارجه فعالیت می‌کند.

کد خبر 3789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز