چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

مهدیه تقوی راد: ورود مواد مخدر جدیدی با پایه روانگردان NPSخبری بود که چند روز قبل رسانه‌ها به نقل از قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر آن را اعلام کردند.

دارو

علي مويدي گفته بود اين مواد به‌دليل شباهت بسياري كه به دارو دارند به آساني وارد كشور مي‌شوند و البته تأكيد كرده بود كاركنان فرودگاه‌ها و گمرك‌‌هاي كشور براي برخورد با قاچاق اين مواد به كشور آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند تا از ورود هر نوع از اين مواد به كشور جلوگيري كنند.

اما سخنگوي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد:«‌ اكنون به جز آمفتامين و متامفتامين‌ها شاهد ورود ماده‌اي جديد به كشور نيستيم و اگر در جايي ورود اين مواد نانو مشاهده مي‌شود در سطح تجاري و وارداتي نيست و ممكن است در سطح مصرف شخصي باشد.»

پرويز افشار با تاكيد بر اينكه با وجود اينكه خبري از اين خطر تازه نيست اما برخورد با اين مواد و وارد‌كننده آنها در دستور كار قرار گرفته، گفت: «اطلاع‌رساني درخصوص خطرناك بودن اين مواد به‌رغم كم بودن تعداد آنها انجام‌شده و ليست اين مواد و پيش‌سازهاي موردنيازشان نيز به سيستم گمركي كشور اطلاع داده شده تا درصورت برخورد با اين مواد اطلاع‌رساني شود.»

  • رديابي مواداوليه مخدرها

به گفته سخنگوي ستاد مبارزه با مواد‌مخدر پيش سازهايي كه در ساخت مواد‌مخدر نانو استفاده مي‌شود كاربردهاي چندگانه دارند كه در صنايع كشاورزي، پتروشيمي و دارويي استفاده مي‌شوند.بنابراين نمي‌توان آنها را جزو مواد ممنوعه معرفي كرد، اما چنانچه در مسير تبديل اين مواد انحرافي به‌وجود بيايد تبديل به مواد محرك جديد مي‌شوند.

به همين دليل هنگام ورود اين مواد به كشور توسط مسئولان گمرك رصد دقيق انجام مي‌شود تا اظهارنامه گمركي ورود اين مواد با مواد اصلي يكسان باشد. نمونه‌اي نيز از مواد به آزمايشگاه فرستاده مي‌شود تا اصالت آن تأييد شود. اما پيگيري اين مواد محدود به تأييد اصالت در آزمايشگاه‌هاي معتمد نيست.

بعد از اثبات اصالت، اين مواد پلمب شده و براساس ميزان دقيق ثبت شده در گمرك به كارخانه تحويل داده مي‌شود. با اين كار مشخص مي‌شود كه چه ميزان مواد براي توليد سموم كشاورزي يا دارو مورد نياز است و محصول نهايي استحصال شده چه مقدار است و در نهايت هم ماده نهايي استحصال شده رصد مي‌شود كه چه مقدار به‌دست آمده است. اين يعني حتي مواد به‌اصطلاح «پرتي» اين پيش‌سازها هم قابل استفاده نيست.

نظارت دقيق بر توليد نهايي محصول و عرضه آن آخرين دروازه براي نظارت بر نحوه استفاده از اين پيش سازهاست. افشار مي‌گويد: «همين نظارت دقيق باعث مي‌شود تا شاهد نشت اين مواد در كشور نباشيم و چنانچه مقدار محصول نهايي به‌دست آمده كمتر از ميزان مورد نظر باشد مشخص مي‌شود كه در اين ميان مقداري از مواد به مصرف واقعي نرسيده و توسط دستـگـاه‌هـاي ذيـــربــــــط رسيـــدگـي مي‌شود.»

  • NPS چيست؟

چند روز قبل در حالي قائم‌مقام ستاد مبارزه با مواد‌مخدر نام مخدر جديد وارد شده به كشور را NPS اعلام كرد كه اين نامي عمومي براي مخدرهاي نانو است كه 2سال گذشته 480نوع و امسال براساس گزارش سازمان ملل به بيش از 700نوع رسيده‌اند و البته روزبه‌روز در حال زياد شدن هستند. اين مواد اثرات تخريبي رواني شديدي روي مصرف‌كننده گذاشته و درمان اين افراد سخت‌تر از ساير مصرف‌كنندگان مواد‌مخدر است.

آنطور كه افشار مي‌گويد درصورتي كه پيش‌ساز اين ماده در اختيار توليد‌كنندگان مواد‌مخدر قرار بگيرد به راحتي در آشپزخانه‌هاي زيرپله‌اي قابليت توليد در حجم انبوه را خواهد داشت به همين دليل موضوع نشت نكردن مواداوليه اين محرك به‌شدت تحت نظارت است تا شاهد توليد انبوه اين مواد در كشور نباشيم.

  • حواسمان به مرزها هم هست

پرويز افشار: بخش‌هاي مهمي از مرز‌هاي شرق، شمال شرق و شمال غرب كشور توسط تجهيزات الكترواكتيكي از طريق رادار يا دوربين و ساير تجهيزات نظامي كنترل مي‌شود و هم‌اكنون مرز‌هاي شرقي داراي انسداد بسيار محكمي بوده و از طريق راه‌اندازي خاكريز، سيم‌خاردار، كانال و پاسگاه‌هاي مرزي كنترل مي‌شود و از انسداد فيزيكي قابل توجهي برخوردار است. نيرو‌هاي انساني در مرز‌ها به‌ويژه مرز‌هاي شرقي كشور افزايش يافته و در قسمتي از مرز‌ها از تجهيزات مدرن مانند بادي اسكنر، ايكس ري و فايواسكوپ استفاده مي‌شود.

کد خبر 378760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha