دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
۰ نفر

مجلس در برگزاری مراسم تحلیف نمره خوبی نگرفته است؛ این ربطی به قرار گرفتن فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در قاب سلفی وکلای ملت ندارد، موگرینی از قضا آنجا که باید در قاب می‌بود؛ تشریفات او را به بیرون هدایت کرد.

مجلس

به عكس يادگاري پايان مراسم تحليف دوباره نگاه كنيد؛ موگريني با التماس لنز وايد (زاويه باز) عكاس در كادر جا شده است. سفر موگريني كه به نمايندگي از اتحاديه اروپا به ايران انجام شده بود، البته كه از حضور وزيران رده پايين برخي كشورهاي گمنام مثل ماداگاسكار، مالي، ‌قبرس، تانزانيا، زنگبار و... در ايران بااهميت‌تر بود؛ حضور او در ايران پيامي منفي به خواست آمريكا براي منزوي كردن ايران بود. او بيشترين ديدارها و گفت‌وگوها با مقامات ايراني را ساعاتي قبل از مراسم تحليف داشت.

موگريني در ديدار با رئيس‌جمهور، وزير خارجه، مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين‌الملل و رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي حرف‌ها و گلايه‌هاي ايراني‌ها از حركات مرموز آمريكايي‌ها در اجراي برجام را شنيد و پيام ايران را به اروپا منتقل خواهد كرد اما مجلس ما او را به حاشيه راند هم با سلفي هم در عكس يادگاري آخر مراسم تحليف و اين حاصل بي‌برنامگي تشريفات مجلس بود كه اگر غير از اين نبود صادق خرازي سفير سابق ايران در فرانسه پيشنهاد نمي‌داد «در مجلس يك واحد آموزش پروتكل رفتار و اخلاق جمعي براي نمايندگان تدارك ديده شود.»

  • ايراد در چينش صندلي‌ها

اين بي‌برنامگي و آشفتگي در هدايت مهمانان مراسم به جايگاه ويژه خودشان يا تعيين جايگاه مشخص براي مهمانان هم ديده مي‌شد؛ در تصاوير متعددي كه از مراسم تحليف برگزار شد مشخص بود كه به غير از رديف اول و دوم كه براي مهمانان رده بالا، روساي جمهور و روساي مجالس كشورها و همچنين مقامات درجه يك سياسي و قضايي كشور درنظر گرفته شده است براي رديف‌هاي بعدي هيچ برنامه‌اي وجود ندارد وگرنه چه نسبتي بين سيدعباس عراقچي معاون وزير خارجه و داريوش ارجمند بازيگر سينما كه كنار يكديگر بنشينند؟ حتي اگر از نقش مالك اشتر داريوش ارجمند مايه بگذاريم باز هيچ نسبت سياسي بين عراقچي و مالك اشتر و عليرضا افتخاري نمي‌توان پيدا كرد كه بتوان اين سه را كنار هم چيد.

  • جاي خالي برخي محترمين

سوم خرداد امسال همايشي در وزارت كشور با عنوان تجليل از فعالان ستاد روحاني برگزار شد كه يكي از اصلي‌ترين سخنرانان آن همايش مولوي عبدالحميد روحاني اهل سنت سيستان و بلوچستان بود. سخنان او در آن همايش مورد تشويق حضار قرار گرفت. عجيب بود در جلسه‌اي كه بايد نماد وحدت ملي باشد نام مولوي عبدالحميد از قلم بيفتد. بي‌تدبيري پيش پا افتاده‌اي بود از سوي مجلس كه به نام دولت تمام شد و از چشم محمدرضا باهنر اصولگرا هم پنهان نماند. چنان‌كه نوشت:

«حماسه ۴۰ميليوني، تنفيذ توسط رهبري و تحليف در مجلس شوراي اسلامي، به اميد اقدامات اساسي مبتني بر تدابير عالي. دولت دوازدهم بايد دولت تدبير و اقدام باشد.» شايعات درباره دعوت از مولوي عبدالحميد و امتناع او از حضور در مراسم هم اساسي نداشت چه آنكه او خودش گفته است: «مجلس شوراي اسلامي، آقاي لاريجاني و هيأت رئيسه مجلس براي حضور در مراسم تحليف از ما دعوتي به عمل نياوردند» شايد با درايتي كه از علي لاريجاني سراغ داريم او در روزهاي آينده از اين روحاني اهل سنت دلجويي كند.

حسام‌الدين آشنا مشاور رئيس‌جمهور با آگاهي از اينكه اين آشفتگي‌ها به نام دولت زده مي‌شود ديروز در كانال تلگرامي خود در چند جمله انتقاد كرد: «از عزيزان مجلس هم شكر دارم و هم شكايت. كيفيت و كميت دعوت‌ها، ميزباني‌ها، تصويربرداري‌ها و صدابرداري‌ها مي‌توانست بهتر باشد.جاي برخي محترمين خالي بود.»

  • آقاي روحاني از اول تكرار كنيد!

اشاره آشنا به اتفاق نادري است كه در نشست سران 3قوه پس از مراسم تحليف رخ داد. پس از پايان تحليف روساي سه قوه جلوي دوربين آمدند تا از سيماي جمهوري اسلامي با مردم سخن بگويند، اما در ضبط صداي اين برنامه اختلال ايجاد شد به‌طوري‌كه پس از رفع اين اشكال از رئيس‌جمهور درخواست شد سخنان خود را جهت ضبط و پخش زنده، مجددا تكرار كند.

روحاني خطاب به كسي كه مي‌گفت «آقاي روحاني صحبت‌هاي‌تان را از اول آغاز كنيد!» گفت: خب همان‌ها كه ضبط كرديد را دوباره پخش كنيد. اما صدايي ضبط نشده بود كه پخش شود. اختلال در پوشش خبري اين برنامه به پايان مراسم ختم نمي‌شد؛ در ابتداي مراسم نيز خبرنگاران برخي رسانه‌ها از ورود به مجلس منع شده و كارت تردد براي آنها صادر نشده بود؛ خبرنگاران و عكاسان مختلفي در شبكه‌هاي اجتماعي نوشته بودند كه در دقيقه90 اسامي آنها از فهرست كساني كه برايشان كارت تردد صادر شده است حذف شده و اجازه ورود به مجلس نيافته‌اند.

  • ايراد حقوقي به مراسم

بخش هايي از اين مراسم هم شايد ارتباطي به مجلس نداشت. از جمله ايراد حقوقي كه غلامحسين الهام عضو سابق شوراي نگهبان و سخنگوي دولت احمدي نژاد به اين مراسم گرفت و با استناد به اصل 121 قانون اساسي نوشت كه مراسم بايد با حضور تمامي اعضاي شوراي نگهبان برگزار مي شد اما تصاوير نشان مي دهد كه 12 عضو شوراي نگهبان در مراسم تحليف حضور نداشتند.

نجات الله ابراهيميان عضو حقوقدان شورا در پاسخ گفته كه 8 عضو شوراي نگهبان در اين جلسه حضور داشتند اما الهام با عطف به مراسم تحليف خاتمي در سال 80 گفته است در آن سال2 عضو شوراي نگهبان حضور نداشتند و جلوي برگزاري مراسم گرفته شد. اين ابهام قانوني همچنان باقي است و پاسخ داده نشده است و سؤال ديگر اينكه چگونه مجلس براي مراسمي كه با حضور 105 هیأت نمایندگی خارجي برگزار شد چنين بي برنامه عمل كرد.

کد خبر 378528

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha