مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

عصر ۱۶ مرداد ماه خط ۸ متروی پایتخت در فاصله نمایشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی به طول ۲۷ کیلومتر با حضور جمعی از مقامات شهری، کشوری و لشکری به بهره‌برداری می‌رسد. همزمان با بهره‌برداری از خط ۸، تعدادی از ایستگاه‌های خط ‌۴ و یک مترو نیز شبانه‌روزی می‌شوند.

مترو

مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران در اين‌باره گفت: خط 8مترو داراي ويژگي‌هاي خاصي است. نخستين خط اكسپرس مترو حومه‌اي است كه با سرعت 120كيلومتر بر ساعت حركت مي‌كند و با افتتاح فاز بعدي اين مترو از فرودگاه امام خميني تا شهر پرند، مسير 52كيلومتري ميان تهران و پرند را در زمان 34دقيقه طي مي‌كند.

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه براي نخستين‌بار فرودگاه بين‌المللي به شبكه حمل‌ونقل ريلي و مترو متصل مي‌شود، گفت: همزمان با بهره‌برداري از خط 8، تعدادي از ايستگاه‌هاي خط 4 و يك مترو نيز شبانه‌روزي مي‌شوند و عملا اتصال بين فرودگاه امام خميني و مهرآباد با استفاده از مترو ايجاد مي‌شود و مسافران بعد از وارد‌شدن به كشور مي‌توانند براي سفرهاي داخلي خود از مترو استفاده كنند و به فرودگاه مهرآباد بروند.

حسيني با بيان اينكه ايستگاه‌هاي خط 4 مترو كه در داخل فرودگاه مهرآباد قرار دارند و همچنين ايستگاه دروازه‌دولت در خط يك به‌صورت شبانه‌روزي فعاليت خواهند كرد، گفت: 10رام قطار ويژه خط 8مترو با بدنه آلومينيومي سفارش داده شده است كه مي‌تواند با سرعت 120كيلومتر بر ساعت حركت كند كه به‌تدريج تا پايان سال 2رام قطار وارد مي‌شود اما فعلا در مرحله بهره‌برداري آزمايشي اين خط از قطارهاي نرمال استفاده مي‌شود كه سرعت حركت كمتري دارند و 60كيلومتر بر ساعت حركت مي‌كنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران با بيان اينكه ايستگاه شهر آفتاب و فرودگاه امام خميني معماري فاخر و شاخصي دارند، گفت: معماري ايستگاه فرودگاه امام خميني در هماهنگي با معماري فرودگاه است اما در روز و شب ديد فاخري دارد.

  • جزئيات خط 8

طرح احداث متروي شاهد-پرند يا همان خط 8 براساس موافقتنامه‌اي بين وزارت راه و شهرسازي و شركت متروي تهران در حد‌فاصل ايستگاه شاهد، فرودگاه حضرت امام خميني و شهر پرند به طول 52كيلومتر آغاز شد.

در اين طرح به‌منظور تأمين دسترسي و اتصال به شبكه متروي تهران، نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب، شهر واوان، فرودگاه حضرت امام خميني و شهر جديد پرند از ابتداي سال 91 كار شروع شد كه براساس هدف‌گذاري انجام‌شده فاز اول آن حدفاصل ايستگاه شاهد تا نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب در ارديبهشت 1395 همزمان با افتتاح نمايشگاه بين‌المللي كتاب به بهره‌برداري رسيد و فاز دوم كه حدفاصل ايستگاه نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب تا فرودگاه امام خميني است، عصر امروز (دوشنبه 16مرداد) افتتاح مي‌شود.

همچنين فاز سوم كه حدفاصل ايستگاه فرودگاه امام تا شهر پرند است، درصورت تأمين بودجه مورد نياز در سال‌جاري تكميل مي‌شود و به بهره‌برداري خواهد رسيد. پس از ثبت ركورد بزرگ‌ترين ايستگاه خاورميانه (شهرآفتاب با مساحت بيش از ۲۵۰۰۰ مترمربع) ايستگاه فرودگاه حضرت امام خميني به‌عنوان زيباترين ايستگاه شناخته مي‌شود.

  • افق تكميل خط 8

ايستگاه‌هاي شهر آفتاب و شاهد، 2ايستگاه نخست از خط 8متروي تهران هستند كه قرار است به‌زودي تكميل شده و مسافران پايتخت را به فرودگاه بين‌المللي امام خميني برسانند. به اين ترتيب به‌زودي دومين متروي اقماري تهران در حومه جنوبي پايتخت در قالب خط‌8 مترو به بهره‌برداري مي‌رسد تا مسافران از هر نقطه شهر بتوانند به مجموعه شهر آفتاب و فرودگاه بين‌المللي تهران برسند.

خط8 از ايستگاه شاهد در منتهي‌اليه خط يك مترو آغاز مي‌شود و با طي مسير 27كيلومتري، مسير نمايشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام را از طريق مترو فراهم مي‌كند. پروژه خط 8 مترو هم‌اكنون مراحل تكميل عمليات ساختماني، نصب و تست تجهيزات را مي‌گذراند تا به‌زودي شرايط بهره‌برداري از آن محققق شود. از طرفي با تكميل اين خط، ‌

دومين خط اقماري متروي پايتخت در جنوب شهر، تهران را به پرند مي‌رساند. بدين‌ترتيب خط تهران- پرند 52كيلومتر طول خواهد داشت كه سرفاصله حركت قطارها در آن ۶‌دقيقه طراحي شده و مي‌تواند درصورت تكميل 320هزار نفر را هر روز جابه‌جا كند كه اين عدد در سال به 116ميليون نفر خواهد رسيد.

نمودار

 

کد خبر 378525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha