همشهری آنلاین: دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جریان حضور سران کشورهای مختلف در کشورمان برای شرکت در آئین تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم، با رئیس جمهور ارمنستان، روسای مجالس لبنان، اسپانیا، صربستان و بلاروس، پادشاه لسوتو و نخست وزیر سوازیلند دیدار کرد.

دیدار دکتر روحانی با «پییو گارسیا اسکودرو» رییس مجلس سنای اسپانیا

 

ديدارهاي رئيس جمهوري با سران خارجي شركت‌كننده در مراسم تحليف رياست جمهوري دوازدهم

چكيده اظهارات رئيس جمهوري

چكيده اظهارات مقام ديداركننده خارجي

ديدار دكتر روحاني با «نبیه بری» رییس مجلس لبنان

* جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت، ملت و مقاومت لبنان بوده و در آینده نیز این مسیر را ادامه خواهد داد.

* ایستادگی و وحدت مردم فلسطین در برابر اهانت اخیر سربازان متجاوز صهیونیستی نسبت به مسجد الاقصی و قدس شریف نشان از موفقیت مقاومت و اتحاد در برابر متجاوزان است.

* دکتر روحانی اظهار امیدواری کرد مناسبات و همکاری های ایران و لبنان در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و تقویت خط مقاومت ، روز به روز گسترش یابد.

* جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تنها نخواهد ماند و همانگونه که دکتر روحانی در سخنرانی مراسم تحلیف اعلام کرد، ایران کشوری نیست که در محاصره قرار گیرد.

* وی  پیروزی‌های خط مقاومت لبنان و فلسطین در برابر متجاوزان را ثمره ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران دانست و حمایت ایران از خط مقاومت را پایه و اساس پیروزی‌ها و موفقیت‌های آن برشمرد و افزود: اگر حمایت‌های ایران نبود، امروز مقاومت به آنچه دست یافته، نمی‌رسید.

ديدار دكتر روحاني با «میخائیل میاسینکوویچ» رییس مجلس بلاروس

* اولین قدم برای گسترش روابط اقتصادی، برقراری روابط بانکی خوب بین دو کشور است این روند باید شتاب گیرد.

* اگر در مذاکرات مربوط به توافق ايران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به توافق نهایی و امضاء اسناد برسیم، تحول بزرگی در روابط اقتصادی فیمابین ایجاد خواهد کرد.

* تقویت کریدور شمال - جنوب برای دو کشور حائز اهمیت است.

* باید اراده قوی و سطح بالای روابط سیاسی دو کشور را در زمینه گسترش روابط اقتصادی به فعلیت برسانیم.

* ایران و بلاروس زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های نفت، صنعت، ماشین‌سازی و صادرات و واردات دارند و باید با بهره‌گیری از سیستم‌های مدرن بانکی مراودات بانکی خود را نیز بیش از پیش گسترش دهند.

ديدار دكتر روحاني با دیدار پادشاه لسوتو

* دو ملت ایران و لسوتو از نظر افکار، اعتقادات، آرزوها و آرمان‌ها با هم نزدیک هستند و این اشتراکات فرهنگی، پایه و فرصتی است تا بتوانیم از آن به نفع ملت‌ها استفاده کنیم.

* جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای گسترش روابط میان دو کشور قایل نیست بلكه بر بر ضرورت نزدیکی شرکت‌ها و بخش‌های اقتصادی و فرهنگی و شناساندن ظرفیت‌های موجود در دو کشور تأکید داريم.

* ما به همزیستی مسالمت‌آمیز، عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها و آرامش، صلح و امنیت، احترام می‌گذاریم و خواستار توسعه روابط و همکاری‌ با ایران و همه کشورهایی هستیم که در این راستا حرکت می‌کنند.

* خواستار افزایش دوستی، همکاری‌، مشارکت و حمایت ایران از لسوتو در سازمان‌های بین‌المللی هستيم.

ديدار دكتر روحاني با نخست وزیر سوازیلند

* تروریسم به عنوان یک بیماری خطرناک که امروز در بخش‌هایی از آفریقا ناامنی بوجود آورده، نتواند به سمت سایر مناطق آفریقا، حرکت کند و به طور کامل در این قاره ریشه‌کن شود.

* یکی از مسئولیت‌های بزرگ ما در دنیای امروز، ایجاد ثبات و امنیت در کشورهای مختلف جهان و مبارزه با ناامنی و بی‌ثباتی بویژه تروریسم است.

* برای توسعه سطح همکاری‌ها، مخصوصاً در بخش‌های اقتصادی لازم است شرایط و ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاران دو کشور شفاف و آسان باشد.

* سوازیلند برای تعمیق هر چه بیشتر دوستی و روابط خود با ایران، اهمیت ویژه‌ای قایل است و مصمم هستیم همکاری‌های خود را در زمینه‌های مختلف، افزایش دهیم.

* سوازیلند برای صلح و امنیت، ارزش و اعتبار زیادی قایل است و در این زمینه نیز علاقمند به برقراری روابط نزدیک و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران می باشد.

ديدار دكتر روحاني با سرژ سرکیسیان رییس جمهور ارمنستان

* تهران به دنبال توسعه روزافزون روابط خود با کشورهای همسایه از جمله ارمنستان است. دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و در حوزه‌‌هایی از جمله حمل و نقل، انرژی، گردشگری و ترانزیت زمینه‌های فراوانی برای همکاری دارند که فعال کردن هر چه بیشتر این عرصه‌ها به نفع منافع دو ملت است.

* برای جمهوری اسلامی ایران بسیار اهمیت دارد که در اطراف مرزهای خود، امنیت کامل داشته باشد و امیدواریم با تلاش و ابتکارات دو کشور همسایه ارمنستان و آذربایجان، شاهد پایان مسالمت‌آمیز این مسأله باشیم و معتقدیم چنانچه دو طرف از اراده جدی برای حل و فصل موضوع برخوردار باشند، راه‌حل‌های مناسبی هم برای آن در دسترس است.

* به رغم بهبود و ارتقاء سطح روابط معتقدیم که هنوز نتوانسته ایم سطح همکاری‌های اقتصادی تهران و ایروان را به سطح روابط سیاسی برسانیم، لذا مصمم هستیم در همه حوزه‌های اقتصادی روابط فعال و گسترده‌ای با ایران برقرار کنیم.

* تهران و ایروان در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف اقتصادی بویژه انرژی، تجارت و حمل و نقل می‌توانند روابط خود را هر چه بیشتر افزایش دهند.

* رییس جمهور ارمنستان در ادامه بر اهتمام ایروان به منظور حل و فصل مسالمت‌آمیز موضوع قره‌باغ تأکید کرد.

ديدار دكتر روحاني با «مایا گویکوویچ» رییس مجلس صربستان

امنیت منطقه بالکان همواره برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت داشته و امیدواریم روز به روز شاهد تحکیم صلح و ثبات در آن منطقه باشیم.

دکتر روحانی لغو روادید شهروندان ایرانی از سوی مجلس و دولت صربستان، را زمینه‌ساز فعال شدن عرصه‌های مختلف روابط دوجانبه دانست و اظهار امیدواری کرد، سفر رییس مجلس صربستان زمینه‌ خوبی برای تحرک بیشتر و گسترش روابط باشد.

مجالس ایران و صربستان نیز روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و حتی به دنبال گسترش روابط چند جانبه در کنار روابط دوجانبه با یکدیگر هستند.

به زودی روادید سفر شهروندان ایرانی به صربستان لغو خواهد شد.

ديدار دكتر روحاني با «پییو گارسیا اسکودرو» رییس مجلس سنای اسپانیا

* اتحادیه اروپا در اجرای توافق برجام نقش مؤثری ایفا کرد و تاکنون نیز برای حفظ برجام علیرغم کارشکنی‌هایی که آمریکایی‌ها دارند، مواضع قابل قبولی داشته است.

* جمهوری اسلامی ایران زمینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در عرصه‌های صنعت، حمل و نقل و انرژی دارد. اسپانیا علاوه بر فرصت مشارکت با ایران در زمینه‌های مذکور ظرفیت خوبی نیز برای همکاری با ایران در عرصه صنعت توریسم دارد.

* وضعیت شاخص امروز ایران در منطقه حاصل سیاست‌هایی است که شما اتخاذ کردید که نتایج آن را در عرصه اقتصاد ایران نیز شاهد هستیم.

* اجرای برجام زمینه‌ای برای افزایش همکاری‌ها شده و باید قدر آن را بدانیم و امیدوارم ملاقات امروز ما آغاز روندی خوب برای گسترش روابط و همکاری‌های مشترک و متقابل در آینده به عنوان ضامن تأمین منافع دو ملت باشد.

  • منبع: پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري
کد خبر 378485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha