چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

زهرا ابراهیمی: اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری دو اجلاس حزبی در تهران تشکیل شد؛

نخست خانه احزاب متشکل از بیش از 45 حزب، در روزهای پنجشنبه و جمعه (اول و دوم آذر) اجلاس مقدماتی احزاب آسیایی را با حضور نمایندگان 9 حزب از 16 حزب عضو کمیته راهبردی احزاب آسیایی که اغلب، احزاب حاکم کشورها ی آسیایی هستند برگزار کرد.

حاکم بودن احزاب باعث شده بود برخی مقامات سیاسی این کشورها مانند رئیس مجلس فیلیپین، هانگ سای لیو، عضو شورای مرکزی حزب کمونیست چین، اکرم زاکی معاون ارشد حزب مسلم لیگ پاکستان، شاهزاده کامبوج و نایب رئیس حزب حاکم این کشور، حاجی اسماعیل عضو شورای مرکزی حزب حاکم آمنو مالزی، رشید علوی معاون حزب کنگره ملی هند، دبیرکل حزب کمونیست نپال و چانگ یو یانگ نماینده حزب حاکم لیبرال دمکراتیک کره جنوبی دراجلاس شرکت کنند تا برنامه نشست آینده همه احزاب آسیایی را که در کشور پاکستان برگزار می‌شود تدارک ببینند.

اجلاس دوم را حزب موتلفه اسلامی برگزارکرد که نام آن، اجلاس مقدماتی احزاب اسلامی جهان بود؛ احزابی که در کشور خود حاکم نبوده ( به جز حماس) و تنها به صفت اسلامی بودن به اجلاس دعوت شده بودند. تنها مهمان مهم این اجلاس ابومرزوق نفر سوم جنبش حماس فلسطین بود.

بقیه شرکت‌کنندگان هم که از احزاب مهمی نظیر حزب‌الله لبنان، جهاد اسلامی فلسطین، مجلس اعلای عراق و جنبش امل لبنان بودند و به جز اینها افراد شناخته شده‌ای شرکت نداشته و اغلب روسای دفاتر آنان در تهران به اجلاس آمده بودند.

در این اجلاس 9 حزب (3 حزب اسلامی از جمهوری آذربایجان، 2 حزب از فلسطین، یک حزب از افغانستان، 2 حزب از لبنان و یک حزب از عراق) شرکت کرده بودند. از حزب حاکم عدالت وتوسعه ترکیه نیز به‌عنوان یک حزب اسلامی دعوت شده بود که گفته شد آنها خواستار حذف پسوند اسلامی از نام اجلاس به‌دلیل لائیک بودن حاکمیت ترکیه شده بودند که چون این خواسته مغایر اصل اجلاس بود پذیرفته نشد.

البته در افتتاحیه اجلاس، حمید رضا ترقی رئیس بخش بین‌الملل حزب موتلفه گفت که این حزب به‌دلیل جلسه مشترک با دولت ترکیه موفق به حضور در اجلاس نشد.

بدین ترتیب 2 اجلاس مذکور، یکی مرکب از احزاب تشکیل دهنده دولت‌ها و دیگری احزاب سیاسی غیردولتی بودند اما مقدمات برگزاری این 2 اجلاس به گونه‌ای ترتیب یافته بود که اجلاس نخست را کاملا غیردولتی و اجلاس دوم را کاملا دولتی کرد.

حزب موتلفه با مدد گرفتن از سابقه 40 ساله سیاسی و تشکیلاتی ورایزنی‌های پرقدرت  و پشتوانه امکانات مالی و کارشناسی وزارت امور خارجه برای برگزاری اجلاس، توان بهتری را از خود نشان داد، در حالی که خانه احزاب در بخش اطلاع‌رسانی برگزاری اجلاس خود بسیار ضعیف ظاهر شد.

البته نمی‌توان ضعف بنیه مالی (خانه احزاب در 2 سال گذشته یارانه‌ای دریافت نکرده است) و امکانات خانه احزاب برای برگزاری چنین اجلاسی را نیز نادیده گرفت. خانه احزاب ناچار بود از امکانات و توانایی مالی و غیرمالی بسیار محدود تعداد معدودی ازاحزاب عضو بهره ببرد.

برگزاری 2 اجلاس حزبی در فاصله زمانی بسیار کوتاهی از یکدیگر، نشان داد که هنوز خانه احزاب راه درازی برای هماهنگی درون خود دارد، من این که برخی احزاب عضو خانه احزاب نشان داده‌اند که با وجود تلاش شورای مرکزی سوم خانه احزاب برای رفع برخی نارضایتی‌ها، هنوز تمایلی به هماهنگی با شورای مرکزی ندارند و سعی می‌کنند با به حساب نیاوردن آن، انتقاد علنی خود را نشان دهند.

اگرچه اجرای برنامه‌های مستقل از سوی هرحزبی می‌تواند درعرصه سیاسی برای آن حزب دستاوردهای مثبتی داشته باشد اما محروم کردن حزب از توان و همراهی سایر احزاب نیز می‌تواند آنان را از برگزاری اجلاسی پربارتر و باشکوه‌تر ( با وجود امکانات بیشتر) محروم کند.

کما این که حمید رضا ترقی دبیر اجلاس مقدماتی احزاب اسلامی با وجود همکاری‌های وسیع دولتی، از پوشش کمرنگ خبرهای اجلاس توسط رسانه‌های گروهی انتقاد کرد.
به‌نظر می‌رسد ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری‌ها، در درجه نخست زحمات احزاب و خانه احزاب را هدر داده و نارضایتی را دامن می‌زند.

نه اجلاس خانه احزاب نمود منطبق بر اهمیت و شأن خود یافت و نه اجلاس حزب موتلفه در حد و توانی که انتظار می‌رفت برگزار شد.

شاید بتوان از حزب موتلفه اسلامی که تجربه فکری و تشکیلاتی طولانی دارد این انتظار را داشت که بداند زمانی می‌تواند در جهت وحدت احزاب اسلامی جهان قدم بردارد که با احزاب داخلی که مشترکات بسیار بیشتری (علاوه بردین و مذهب ) با آنها دارند به وحدت برسد.

مهم‌ترین شرایط وحدت احزاب هم رعایت عدالت، انصاف و قواعد رقابت سالم در برابر احزاب رقیب است.

کد خبر 37820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز