چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

مهدی واعظی: دلتان زیارت مشهد می‌خواهد؟ دلتنگ نشستن در صحن‌های نورانی حرم رضوی و راز و نیاز با حضرت‌رضا(ع) هستید؟

زائران امام رضا

دلتان لک‌زده که در حیاط مسجد گوهرشاد بنشینید و زیارتنامه بخوانید؟ دوست دارید وارد روضه منوره شوید و با چشمانی اشکبار به آقا سلام دهید؟

خب راستش زيارت رفتن ما كلي اما و اگر دارد و گاهي با وجود فراهم‌بودن همه شرايط، توفيق يار نمي‌شود كه راهي اين سفر معنوي شويم. خب اينطور مواقع مي‌توانيد از راه‌ دور هم نسبت به حضرت‌رضا(ع) ابراز ارادت و دوستي كنيد. خوشبختانه حالا راه‌هاي زيادي براي اين كار مهيا شده است كه مي‌توانيد خيلي راحت هر يك را امتحان كنيد. اگر دلتان هواي امام‌رضا(ع) كرده، با ما همراه شويد.

  • امكانات سامانه 888

آنهايي كه راهي مشهدالرضا مي‌شوند و توفيق حضور در بهشت ثامن‌الحجج را مي‌يابند مي‌توانند نذورات يا كمك‌هاي ديگر خود را به شكل حضوري تقديم آستان قدس كنند، اما آنهايي كه توفيق اين حضور را ندارند چه كنند تا نام‌شان در فهرست خيران و واقفان اين آستان نوراني ثبت شود؟ سامانه 888، پل ارتباطي سريع و آسان ميان خيران و واقفان با آستان قدس رضوي براي ياري‌رساندن به نيازمندان حقيقي است. مردم با ارسال كد دستوري #888* در شبكه‌ اپراتورهاي همراه اول و ايرانسل مي‌توانند آستان قدس رضوي را در امدادرساني به نيازمندان و محرومان جامعه همراهي كنند. اين سامانه بخش‌هاي مختلفي دارد. بخش اول به وقف و نذر مربوط مي‌شود كه تكليفش مشخص است و شما فقط بايد مبلغ مورد نظرتان را اعلام كنيد. بخش دوم مربوط به صدقه كارهاي خير است كه اين صدقات شما توسط آستان قدس رضوي براي اشتغال، درمان، ازدواج، تحصيل و... ايتام و نيازمندان هزينه مي‌شود. بخش سوم مربوط به پروژه «زائرشهر» است. اين پروژه براي اسكان زائران كم‌درآمد حضرت‌رضا(ع) در حال اجراست و شما هم مي‌توانيد سهمي حتي به اندازه يك خشت در ساخت اين زائرشهر داشته باشيد. بخش آخر هم براي كمك به افرادي است كه تاكنون به‌دليل بضاعت اندك مالي، توفيق زيارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) را نداشته‌اند و آرزوي اين سفر زيارتي را دارند. شما با كمك اين سامانه مي‌توانيد از راه دور، خانه آخرت‌تان را آباد كنيد.

  • زيارت نيابتي

داوود صرمي به حضرت‌هادي(ع) عرضه داشت كه من پدر شما را زيارت كردم و ثوابش را براي شما قرار دادم.حضرت هم به ايشان فرمودند: «براي تو از جانب خدا، پاداش و ثواب بزرگي است و از جانب ما ستايش و ثنا». اين روايتي براي تأييد زيارت نيابتي است كه از قديم بين مردم مؤمن معمول بوده است و فقهاي بزرگوار در بيان احكام زيارت نايب، فصلي را اختصاص داده‌اند. به‌طور كلي بد نيست بدانيد كه ثواب زيارت رسول خدا(ص) و ائمه هدي(ع) را مي‌توان هديه به روح مقدس هر يك از آنان كرد و همچنين مي‌توان به روح هر مومني هديه كرد و نيز مي‌توان به نيابت از فرد ديگري زيارت كرد. اين مقدمه را گفتيم تا بگوييم كه شما در سايت آستان قدس رضوي به نشاني مي‌توانيد براي زيارت نيابتي به رايگان ثبت‌نام كنيد. درخواست زيارت به نيابت از شما در يك دوره زماني يك تا 2هفته‌اي انجام مي‌پذيرد و پس از انجام زيارت توسط آستان قدس رضوي ايميلي به نشاني www. aqr.ir ايميل شما ارسال مي‌شود تا به شما اطلاع‌رساني صورت گيرد. در بخش زيارت نيابتي، شما علاوه بر دادن نام و ايميل‌تان مي‌توانيد، يك متن دلنوشته هم بدهيد تا به نيابت از شما در حرم رضوي، به حضرت‌رضا(ع) گفته شود.

  • خدمتيار شويد

دوست داريد از راه دور خادم حرم رضوي باشيد؟ حتما الان پيش خودتان مي‌گوييد كه مگر چنين كاري امكان‌پذير است. مسلما خدمت به بارگاه نوراني حضرت‌رضا(ع) و زائران آن حضرت، آرزوي بسياري از مردم است. اخيرا طرحي با عنوان «خدمتيار» در آستان قدس اجرا مي‌شود تا عموم علاقه‌مندان و آرزومندان واجد شرايط خدمت به بارگاه منور رضوي بتوانند توفيق خدمت به آن حضرت را از مسير خدمت به محرومان و مستمندان شهر و ديار خود يا ارائه خدمت و همكاري تخصصي با مجموعه‌ها و مؤسسات آستان قدس رضوي بيابند. كساني كه در اين طرح حضور مي‌يابند خدمتيار ناميده مي‌شوند و پس از گذراندن دوره اوليه خدمت به مستمندان و محرومان يا همكاري تخصصي مي‌توانند از توفيق خدمت به زائران بارگاه رضوي كه همان خدمت مستقيم در شهر مقدس مشهد و حرم مطهر است نيز برخوردار شوند. با شركت در اين طرح، نحوه انجام خدمت و همچنين بهره‌مندي از ساير امتيازات معنوي مانند حضور در مراسم معنوي مختلف ازجمله مراسم شست‌وشوي حرم مطهر، برخورداري از دعوت‌نامه‌هاي مهمانسراي حرم، به اطلاع شما خواهد رسيد. يادتان باشد براي حضور در اين طرح، حداقل 20سال سن و داشتن كارت پايان خدمت يا معافيت تحصيلي و... لازم است.

  • زيارت‌هاي غيرحضوري

هدف اصلي زيارت قبور ائمه(ع) علاوه بر ثواب‌هاي بسياري كه در روايات براي آن بيان شده است، ايجاد حضور قلب بيشتر در زائران است. خب بالاخره به هزار و يك دليل شايد قسمت نشود كه شما راهي حرم رضوي شويد. درست است كه هيچ‌چيز جاي زيارت حضوري را نمي‌گيرد، اما بالاخره مي‌توانيد اين حضور قلب را با راه‌هاي ديگر هم ايجاد كنيد. يك راهش زيارت مجازي است. كافي است به نشاني اينترنتي www. aqr.ir برويد در هر جاي حرم رضوي كه خواستيد به‌طور مجازي قدم بزنيد. روش ديگر زيارت تلفني است. آنهايي كه اين روش را تجربه كرده‌اند مي‌دانند كه چقدر حس و حال معنوي خوبي به شما منتقل مي‌شود. كافي است با شماره 05132003334 تماس بگيريد تا بعد از پخش سلام به حضرت‌رضا(ع)، مستقيم به روضه منوره وصل شويد و بتوانيد با حضرت راز و نياز كنيد. روش ديگر هم زيارت آنلاين است. شما در هر ساعتي از شبانه‌روز مي‌توانيد تصاوير روضه منوره و بخش‌هاي ديگر حرم رضوي را به شكل آنلاين مشاهده كنيد و صلوات خاصه يا زيارتنامه‌هاي مختلف را بخوانيد. امكان پخش صوت زيارتنامه‌ها هم در زيارت آنلاين فراهم است كه مي‌توانيد آنها را همزمان با ديدن تصاوير، گوش كنيد. براي اين زيارت هم بايد به نشاني razavitv.aqr.ir برويد. برنامه‌هاي مختلف آستان قدس رضوي مثل سخنراني‌ها، مداحي‌ها و برنامه‌هاي مختلف به شكل مستقيم در اين بخش پخش مي‌شود و مي‌توانيد از اين برنامه‌ها استفاده كنيد.

کد خبر 378164

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha