چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری دو - مهدی افخمی: هنوز ۲سال از تشکیل معاونت امداد مستضعفان آستان قدس‌رضوی نمی‌گذرد.

زائران حرم امام رضا

در ارديبهشت1395 بعد از انتصاب توليت جديد آستان و تأكيد رهبري برخدمت‌رساني به ضعفا، مستمندان و مستضعفان، اين معاونت تشكيل شد. در همين عمر كوتاه فعاليت‌هاي خاصي را انجام داده و علاوه بر اين، برنامه‌ريزي مشخصي براي رفع محروميت انجام داده است درآستانه تولد امام‌رضا(ع) گفت‌وگويي با مصطفي خاكسار قهرودي، معاون امداد مستضعفان آستان قدس‌رضوي كرده‌ايم.

  • ماموريتي كه براي اين معاونت تعريف شده چيست؟

اشتغالزايي محور مورد تأكيد توليت آستان قدس‌رضوي است. البته همكاري ديگر نهادها در اين مأموريت، بسيار مهم و اثرگذار است. از اين‌رو آستان قدس‌رضوي تلاش دارد تا با كمك‌هاي مالي‌اي كه در قالب اعطاي وام به محرومان و نيازمندان مي‌كند آنها را به سمت خودكفايي و خود‌اشتغالي سوق دهد.در اين حوزه با ساير دستگاه‌ها مانند كميته امداد امام‌خميني(ره)، سازمان بهزيستي، بسيج مستضعفان و... كه مأموريت ذاتي آنها كمك به محرومان است، هماهنگي‌هايي صورت گرفته است.

  • كارهايي كه در راستاي اشتغالزايي قرار است اين معاونت انجام دهد چيست؟

در راستاي اشتغالزايي اين كارها در دستور معاونت است: اعطاي وام و تسهيلات ويژه‌‌ به روستائيان و محرومان براي ايجاد دامپروري‌هاي سبك، تقويت و راه‌اندازي كارگاه‌هاي توليدي كوچك و توليدات كشاورزي گلخانه‌اي كه به افراد واجد شرايط اعطا مي‌شود.

  • بيشتر كدام مناطق كشور براي محروميت‌ز‌دايي مدنظر اين معاونت است؟

استان‌هاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، سيستان وبلوچستان، ايلام، كرمانشاه، كرمان، هرمزگان، لرستان، چهارمحال‌وبختياري و كهگيلويه‌وبويراحمد استان‌هاي محرومي هستند كه برنامه‌هاي حمايتي ويژه‌تري در اين استان‌ها از سوي آستان قدس‌رضوي براي محرومان و نيازمندان درنظر گرفته شده است. البته محروميت‌زدايي موضوعي نيست كه آستان قدس‌رضوي به تنهايي بتواند منشأ اتفاقات تعيين‌كننده و فراگير در اين حوزه باشد بلكه يك اقدام اساسي و ريشه‌دار و همه‌جانبه است كه مسئوليت اصلي آن متوجه دولت و تحقق آن نيز در قالب برنامه‌هاي مختلفي بايد انجام گيرد.رويكرد اصلي آستان قدس‌رضوي در بحث محروميت‌زدايي، ارائه خدمت است و اين آستان مقدس با استفاده از ظرفيت معنوي خود تلاش دارد تا در كنار ساير دستگاه‌هاي حمايتي و متولي، با هم‌افزايي و هماهنگي‌‌هايي كه انجام مي‌دهد گام‌هايي را در كاهش و رفع محروميت و فقر بردارد.

  • اين معاونت در همه جاي كشور دفتري يا محلي براي مراجعه مردم دارد؟

با عنايت به اينكه رهبري معظم، مأموريت نوين آستان قدس‌رضوي را ملي و شايد حتي فراملي تعيين كرده‌اند و بهره‌مند ساختن تهيدستان كشور را مدنظر قرار داده بودند، معاونت امداد مستضعفان، راه‌اندازي و فعال‌سازي دفاتر نمايندگي استاني را در زمره ماموريت‌هاي خويش گنجاند و اين دفاتر را در تمام استان‌هاي كشور احداث كرد. به همين منظور 31نفر از افراد شناخته شده و مورد اعتماد در 31 مركز استان انتخاب و با حكم قائم‌مقام توليت معظم، به‌عنوان «سرپرست دفتر نمايندگي آستان قدس‌رضوي» تعيين شدند تا با هماهنگي نماينده محترم ولي‌فقيه و امام جمعه مركز استان، استاندار محترم و ساير مديران دستگاه‌هاي اجرايي و تشكل‌هاي مردمي، وظايف تعيين شده را به انجام رسانند.

  • برنامه‌هاي اين معاونت براي ايام دهه كرامت چگونه است؟

يكي از برنامه‌هاي معاونت امداد مستضعفان در دهه كرامت رضوي توزيع بسته‌هاي حمايتي و ارزاق در بين محرومان سراسر كشور است. از اين‌رو بيش از 4500بسته حمايتي و ارزاق شامل برنج، روغن، حبوبات و... در بين خانواده‌هاي نيازمند، مادران باردار و خانواده‌هاي بي‌سرپرست سراسر كشور توزيع مي‌شود. توزيع بسته‌ها از ابتداي سال گذشته به‌صورت مستمر هر 3‌ماه يك‌بار انجام شده است. سال گذشته در مناسبت‌هايي همچون ‌ماه مبارك رمضان، دهه كرامت، دهه فجر و عيد نوروز اين بسته‌هاي حمايتي در بين محرومان توزيع شده است و در ايام دهه كرامت رضوي اين بسته‌ها به‌صورت ويژه در بين محرومان توزيع خواهد شد. اين كار در همه استان‌ها كشور از سوي نمايندگي‌هاي آستان قدس‌رضوي انجام مي‌شود. در استان‌هاي محروم، 75درصد هزينه‌هاي بسته‌هاي حمايتي توسط آستان قدس‌رضوي و 25درصد ديگر توسط خيران و با مشاركت‌هاي مردمي و ساير دستگاه‌ها تأمين مي‌شود. در ساير استان‌ها 25درصد هزينه‌ بسته‌هاي حمايتي توسط آستان قدس‌رضوي و 75درصد ديگر از طريق مشاركت‌هاي مردمي، نهادها و ساير دستگاه‌هاي اجرايي تأمين مي‌شود.در تهيه بسته‌هاي ارزاق به خانواده‌هايي كه مادر باردار يا فرزندان زير 2 سال داشته باشند، توجه ويژه شده و ميزان آن نسبت به بسته‌هاي ساير خانواده‌ها 40درصد بيشتر است.با راه‌اندازي طرح «سامانه توزيع كالا» يك پايگاه داده يكپارچه براي مديريت و نظارت توزيع اقلام در سطح كشور به‌وجود آمده است.

  • مي‌‌گويند به نامه‌هاي ارسالي به آستان قدس در اين معاونت جواب داده مي‌شود. تعداد اين نامه‌ها چقدر است؟

حجم مراجعات و نامه‌هاي ارسالي به آستان قدس‌رضوي در 3‌ماه اول سال‌جاري بسيار بالا بوده است و تلاش داريم كه در دهه كرامت تمام نامه‌هاي دريافتي بررسي، تكميل و وارد مرحله عملياتي شود. معاونت امداد مستضعفان با توجه به حجم بالاي نامه‌ها و درخواست‌هاي مردمي، سيستم رايانه‌اي را جهت پاسخگويي سريع و آسان به نامه‌ها راه‌اندازي كرده است. حدود 25هزار نامه براي آستان مقدس رضوي ارسال شده كه ما درصدد پاسخگويي به تك تك نامه‌ها هستيم.

  • گروه‌هاي جهادي سلامت كه از طريق اين معاونت اعزام مي‌شوند به كدام مناطق مي‌روند؟

8گروه جهادي سلامت به دهستان‌هاي محروم استان‌هاي مختلف براي ارائه خدمات درماني، دندانپزشكي و... اعزام شده‌اند. نمايندگان آستان قدس‌رضوي در اين ايام همچنين از 2‌هزار بيمار زمينگير سرپرست خانوار و سرطاني در تمامي استان‌هاي كشور عيادت و از آنها دلجويي مي‌كنند.برنامه عيادت از بيماران زمينگير سرپرست خانوار و بيماران صعب‌العلاج همراه با اهداي بسته‌هاي حمايتي و متبرك پيش از اين در ايام عيد نوروز نيز انجام شده است. نمايندگان آستان قدس‌رضوي از 2هزار بيمار عيادت خواهند كرد.شناسايي ايتام سادات فقير در استان‌هاي مختلف به‌ويژه سادات رضوي، افتتاح كانون خادم‌ياري در دهستان‌هاي محروم و ساير استان‌ها از ديگر كارهايي است كه در اين راستا انجام شده‌.

  • مهر درخشان براي زيارت اولي‌ها

افراد بسياري وجود دارند كه سن و سالي از آنها گذشته ولي تاكنون به زيارت حضرت‌رضا(ع) نيامده‌اند و اگر هم آمده‌اند در سال‌هاي بسيار دور بوده و فقر و محدوديت‌هاي مالي، مانع از آن شده تا بتوانند به زيارت بيايند؛ از اين‌رو در قالب طرح «مهر درخشان» اين دسته از افراد به زيارت امام‌رضا(ع) مشرف مي‌شوند و به‌مدت 3 روز مهمان آستان قدس‌رضوي هستند. در ايام ميلاد حضرت‌رضا(ع) 20هزار زائر زيارت اولي و محروم از استان‌هاي مختلف كشور در قالب طرح مهر درخشان براي زيارت به مشهدمقدس مي‌آيند. تمام هموطناني كه بالاي 40سال سن دارند و به‌خاطر مشكلات مالي تاكنون نتوانسته‌اند به زيارت حضرت‌‌رضا(ع) مشرف شوند يا از آخرين سفر آنها 10سال گذشته است، مي‌توانند با مراجعه به دفاتر نمايندگي آستان قدس‌رضوي در استان‌هاي مختلف، بسيج مستضعفان، كميته امداد امام‌خميني(ره)، سازمان بهزيستي و مراكز خيريه معتبر در قالب اين طرح به مشهدالرضا(ع) مشرف شوند. در سال گذشته حدود 300هزار زائر زيارت اولي و محروم در قالب 1400كاروان زيارتي مهر درخشان از 266شهر كشور به مشهدالرضا(ع) مشرف شدند كه 206هزار نفر از اين زائران را بانوان تشكيل مي‌دادند. با برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته درنظر داريم تا پايان سال‌جاري حدود 400هزار نفر از استان‌هاي مختلف به آستان‌بوسي اين امام همام بيايند كه با عنايت حضرت‌رضا(ع) و تلاش مديران آستان قدس‌رضوي در آينده نزديك هيچ فردي در داخل كشور وجود نخواهد داشت كه به‌خاطر مشكلات مالي نتواند به مشهدالرضا(ع) بيايد.

کد خبر 378154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha