سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

سام شپارد، نمایشنامه‌نویس پیشروی آمریکایی و بازیگر نامزد اسکار شامگاه پنجشنبه در منزل مسکونی خود در کنتاکی از دنیا رفت.

نویسنده

او هنگام مرگ 73سال داشت و در سال‌هاي پاياني عمر از يك بيماري پيشرفته عصبي موسوم به اسكلروز جانبي آميوتروفيك رنج مي‌برد. به گزارش همشهري، اين خبر شامگاه دوشنبه يعني 4روز پس از مرگ شپارد اعلام شد. او كه سال 1979براي نوشتن نمايشنامه «كودك مدفون» جايزه پوليتزر را برده بود، در نگارش فيلمنامه «پاريس- تگزاس» ويم وندرس هم مشاركت داشت.

از جمله مهم‌ترين فيلم‌هاي شپارد در مقام بازيگر، نويسنده و كارگردان مي‌توان «چيزهاي درست»، «بلك‌تورن»، «حماقت براي عشق»، «مگنولياهاي فولادي» و «پرونده پليكان» را نام برد. بسياري از منتقدان، شپارد را از هيجان‌انگيزترين نويسندگان تئاتر آمريكا مي‌دانستند و در 1980 او را پس از تنسي ويليامز در رده دوم بهترين نمايشنامه‌نويسان تاريخ قرار دادند.

اين چهره نامدار و محبوب نخستين‌بار در سال 1964با اجراي يكي از نمايشنامه‌هايش در نيويورك شناخته شد و پس از آن همواره در رديف پركارترين و مهم‌ترين نويسندگان و چهره‌هاي هنر آمريكا به‌ويژه تئاتر و بازيگري قرار داشت. او از انگشت‌شمار هنرمندان آمريكايي يا حتي تنها غول ادبيات بود كه مي‌توانست يك فيلمنامه براي پروژه‌اي بنويسد و همزمان در نقش اصلي يك فيلم عاشقانه بازي كند.

شپارد در 1983براي «مردان واقعي» فيليپ كافمن نامزد دريافت جايزه اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل شد و ازجمله كتاب‌هايش در ايران مي‌توان به مجموعه‌داستان «خواب خوب بهشت» اشاره كرد كه به انتخاب و ترجمه اميرمهدي حقيقت از سوي نشر ماهي منتشر و روانه بازار شده است.

کد خبر 378108

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha