سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

نمایشنامه ۳۳ صفحه‌ای که خالق «پیتر پن» حدود ۵۰ سال پیش آن را با همکاری یک طنزپرداز نوشته بود، از سوی مدیران نشریه استرند کشف و منتشر شد.

جنایت قدیمی بری بازسازی شد

به گزارش همشهري به نقل از گاردين، جي.‌ام. بَري اسكاتلندي كه بيشتر براي نوشتن داستان پيتر پن شناخته مي‌شود، سال‌ها پيش در تاريخي نامعلوم نمايشنامه «بازسازي يك جنايت» را با همراهي اي‌وي لوكاس به نگارش درآورده بود. به‌نظر مي‌رسد قدمت اين متن اجرانشده 33صفحه‌اي به نيم قرن برسد؛ نمايشنامه‌اي كه از بايگاني شخصي بري در آستين تگزاس به‌دست آمده و براي نخستين بار در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مديران نشريه آمريكايي استرند كه سابقه‌اي طولاني در كشف متن‌هاي قديمي و گمشده دارند، بازسازي يك جنايت را پس از سال‌ها غبارروبي كردند. به اين ترتيب، نويسنده نامدار بريتانيايي به جمع بزرگاني چون تنسي ويليامز و مارك تواين پيوسته است كه آثار نامكشوف آنها هم به واسطه تلاش‌هاي مديران استرند كشف و منتشر شده بود. بري تابستان سال 1937 در 77 سالگي در لندن درگذشت و حالا نمايشنامه قديمي‌اش 80سال پس از مرگ او به بازار آمده است.

بازسازي يك جنايت با كمك تماشاگران اجرا مي‌شود و در واقع از آنها مي‌خواهد در يافتن يك جنايتكار به فردي به نام آقاي هيكس كمك كنند. نكته جالب اينكه پيش‌‌تر نمايشنامه‌اي به نام «بازسازي جنايت» منتشر شده بود اما متني كه بري و لوكاس نوشته‌اند، صددرصد با آن متفاوت است. در واقع، سردبير استرند پس از آنكه مطمئن شد اين 2متن شباهتي به هم ندارند، تصميم گرفت بازسازي يك جنايت را در نشريه به چاپ برساند.

متن بري حدود 40تا 50سال در كتابخانه رنسام در تگزاس خاك مي‌خورد. او خالق چند رمان و نمايشنامه بسيار موفق است كه در ميان آنها پيتر پن بيش از همه به چشم مي‌آيد. داستان پسري كه هرگز بزرگ نمي‌شود نخستين بار در سال 1904روي صحنه رفت و بري در سال 1911 آن را به يك رمان تبديل كرد. پيتر پن بعدها دستمايه خلق نمايش‌ها و فيلم‌هاي فراوان شد كه از مهم‌ترين آنها مي‌توان به فيلم صامت 1924، كارتون والت ديزني در سال 1953 و 2فيلم سال‌هاي2003و 2015 اشاره كرد.

کد خبر 378105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha