محمد باریکانی: معاون میراث ‌فرهنگی کشور و استاندار گلستان و مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی آن استان دور یک میز نشستند تا موضوع ثبت ‌جهانی دیوار دفاعی گرگان را بررسی کنند.

دیوار دفاعی گرگان

در اين نشست البته موضوعات مهم ديگري همچون احيا و بهره‌برداري از ديوار دفاعي گرگان، ايجاد موزه ميراث روستايي گلستان، احياي بافت تاريخي گرگان، ايجاد موزه بزرگ گلستان در شهرستان گنبد و شهر باستاني جورجان نيز بررسي شد و حسن صادقلو، استاندار گلستان گفت: مهم‌ترين هدف رئيس‌جمهور كه در توصيه به استانداران بر آن تأكيد شده است نقش توسعه‌اي استانداران است و در اين ميان موضوع ميراث‌فرهنگي مسئله اصلي و پايدار در حوزه گردشگري است كه بايد از آن در جهت توسعه صنعت گردشگري استفاده شود.

به گزارش همشهري، صادقلو ثبت‌جهاني ديوار دفاعي گرگان و احيا و بهره‌برداري از اين ديوار را مهم‌ترين اولويت استان گلستان اعلام كرد و به معاون ميراث فرهنگي كشور گفت: سازمان ميراث ‌فرهنگي بايد نسبت به احياي ديوار دفاعي گرگان، برنامه‌هاي علمي و كاوش، برنامه‌ريزي و معرفي ديوار با نمايش بخش‌هايي از آن براي مردم و احياي آن اقدام كند.

گذشته از اين اظهارات، در نشست معاون ميراث فرهنگي و استاندار گلستان 5مصوبه مهم در دستور كار سازمان ميراث‌ فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور قرار گرفت.

قرارگيري ديوار بزرگ گرگان در فهرست 10اثر در انتظار ثبت جهاني در فهرست يونسكو از سوي ايران و برنامه‌ريزي احياي بخشي از ديوار و شناسايي معارضان عرصه و حريم ديوار و قلعه‌هاي آن، همچنين تهيه پلان مديريتي باهمكاري دستگاه‌هاي اجرايي براي تسهيل در روند ثبت‌جهاني و فراهم‌ساختن زيرساخت‌هاي گردشگري مرتبط با ديوار با بزرگ دفاعي گرگان و حفاظت و نگهداري پايدار براي ثبت جهاني يكي از مصوبات مربوط به ديوار گرگان بود.

  • سومين ديوار طولاني جهان

ديوار دفاعي گرگان از شرق درياي خزر شروع و پس‌از عبور از ضلع شمالي گرگان‌رود و دشت‌هاي وسيع بندرتركمن، آق‌قلا، گنبدكاووس و كلاله به كوه‌هاي پيش‌كمر در شرق گلستان مي‌رسد. اين ديوار سال 78 ثبت آثار ملي شد.

منابع تاريخي ديوار گرگان را سومين ديوار دفاعي جهان خوانده‌اند و برخي از مورخان اين ديوار را به دوره ساسانيان و برخي به دوره اشكانيان نسبت مي‌دهند. ساساني‌ها و اشكاني‌ها سال‌ها در منطقه هيركانيا درگير جنگ بودند. منابع تاريخي از ديوار گرگان با نام‌هاي سد اسكندر، سد پيروز، سد انوشيروان، قزل‌آلان و مار سرخ به‌دليل رنگ آجرهاي آن نام برده‌اند. ديوار دفاعي گرگان همچنين طولاني‌ترين اثر معماري ايران باستان با طول 200كيلومتر است كه پس از ديوار چين به طول 6هزار كيلومتر و ديوار سميز آلمان به طول 548كيلومتر در جايگاه سوم جهان قرار دارد.

در كاوش‌هايي كه تاكنون انجام شده 2هزار مترمربع از ديوار حفاري شده است كه يك آتشگاه و استراحتگاه سربازان كشف شد. 2قلعه از حدود 38دژ اين ديوار نيز در طول ديوار كاوش شده است.در كاوش‌هاي باستان‌شناسي ديوار دفاعي گرگان سفالينه‌هاي اشكاني و ساساني و اشياي شيشه‌اي و فلزي به‌دست آمده است.

  • حفاظت از ايران در برابر هون‌هاي مهاجم

باستان‌شناسان با نمونه‌برداري و آزمايش خاكسترها و زغال‌هاي برجاي مانده در كوره‌هاي آجرپزي نشان دادند كه قدمت ديوار به قرن‌هاي پنج و شش ميلادي مي‌رسد. با تخمين قدمت ديوار، راحت‌تر مي‌توان به‌دليل اصلي ساخته شدن آن پي برد. پادشاهان ساساني كه با امپراتوري روم شرقي جنگ‌هاي مداوم داشتند، از سوي شمال با تهديد قوم هون و ديگر اقوام شمالي روبه‌رو بودند. پيروز، پادشاه ساساني در سال‌هاي 459تا 484ميلادي مدتي را در منطقه گرگان گذراند؛ بنابراين احتمالا او يا پادشاه ساساني ديگري براي محافظت از دشت گرگان در برابر هون‌ها اين ديوار را ساخته است تا از رخنه اين اقوام به داخل ايران در فواصل كوهستان‌هاي قفقاز و خط ساحلي درياي مازندران جلوگيري كند.

کد خبر 378009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha