مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: ۷منطقه تهران به‌زودی شاهد راه‌اندازی مراکز فراموز خواهند بود.

مراكز فراموز كانون‌هايي براي آموزش مهارت‌هاي اجتماعي براي كودكان و نوجوانان هستند. راه‌اندازي اين مراكز يكي از بخش‌هاي مورد تأكيد مصوبه شهر دوستدار كودك است. بخش‌هايي از اين مصوبه تلاش كرده فضاي كالبدي شهر را براي حضور راحت‌تر و بي‌دغدغه‌تر كودكان فراهم كند و بخش‌هاي ديگري نيز رشد اجتماعي و مهارت‌هاي جمعي كودكان را ازجمله راه‌هاي رسيدن به شهر دوستدار كودك عنوان كرده است. هم‌اكنون 15منطقه تهران صاحب مركز فراموز هستند و با راه‌اندازي مراكز جديد، تمام مناطق تهران شاهد فعاليت آنها خواهند بود.

  • خلأ آموزش مهارت‌هاي اجتماعي در خانواده

تهران هم‌اكنون 15مركز فراموز دارد كه هر كدام موضوع خاص و تعريف شده‌اي را دنبال مي‌كنند. مخاطبان اصلي اين مراكز كودكان 4 تا 12ساله هستند؛ سنين طلايي و مهم براي دريافت انواع آموزش‌هاي اجتماعي و تصميم‌گيري‌. مهارت‌هايي كه در نظام آموزش و پرورش كمتر به آنها پرداخته شده و عدم‌آگاهي كودكان از آنها مي‌تواند صدمه‌هاي متعددي در روند زيست اجتماعي به آنها وارد سازد. مجيد ابهري، استاد رفتارشناسي و آسيب‌شناسي دانشگاه شهيد بهشتي معتقد است: خانواده‌ها با خلأ آموزش مهارت‌هاي زندگي روبه‌رو هستند و از آنچه بايد در اين زمينه به كودكانشان بياموزند، ناتوانند. وي در گفت‌وگو با همشهري تأكيد مي‌كند: نه گفتن، توانايي برخورد با خواسته‌هاي غيرمنطقي از سوي دوستان و افراد بيگانه، مهارت برقراري روابط اجتماعي، تصميم‌گيري و انتخاب درست هدف و... ازجمله مواردي است كه كودك به آن نياز دارد اما بيشتر والدين از آنها اطلاعي نداشته و كودكان را براساس تجربه و غريزه تربيت مي‌كنند.

اين استاد دانشگاه معتقد است: در كنار كودكان، ‌والدين آنها نيز بايد اين نوع مهارت‌ها را آموزش ببينند و در بروز رفتارهاي هدايت شده، كودكان را همراهي كنند. احساس امنيت، ‌بستر رشد فكري و اجتماعي كودكان را فراهم مي‌سازد.

  • آسيب‌هاي منطقه‌اي در فراموزها لحاظ شود

هر مركز فراموز به‌طور تخصصي موضوع ويژه‌اي را دنبال مي‌كند كه به گفته سمانه زماني، مديركل سلامت شهرداري تهران اين موضوعات براساس همفكري اداره كل سلامت با شهرداري هر منطقه انتخاب شده و هماهنگي نسبي با مسائل مبتلا به كودكان در آن مناطق داشته است. وي اما در گفت‌وگو با همشهري بر اين موضوع تأكيد مي‌كند كه توصيه ما به مدارس اين است كه با توجه به مسائل و نيازهاي دانش‌آموزان هر منطقه، از چند مركز فراموز براي بهره‌مندي دانش‌آموزان استفاده كرده و تنها به يك مركز بسنده نكنند. فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر نيز ضمن مثبت ارزيابي كردن فعاليت اين مراكز معتقد است هم‌اكنون با گذشت مدتي از فعاليت فراموزها لازم است در تعداد و نوع آموزش‌هاي آنها تغييراتي اعمال كرد.

وي به همشهري مي‌گويد: هر منطقه يك فراموز، ‌جوابگوي نياز كودكان نيست و لازم است اين مراكز به مرور در سطح محله‌ها توسعه يابد. همچنين محور فعاليت‌هاي آنها بايد تناسب بيشتري با مسائل و آسيب‌هاي كودكان هر منطقه داشته باشد. وي معتقد است كودكان مناطق شمال تهران با توجه به سبك زندگي‌ و اشتغال اغلب مادران، نيازمند كسب مهارت‌هايي همچون افزايش اعتماد به نفس، ‌استفاده كمتر و پناه نبردن به وسايل الكترونيكي و فضاي مجازي و... هستند و كودكان مناطق جنوبي هم نيازمند يادگيري مقابله با انواع آسيب‌هاي اجتماعي، ‌عدم‌استعمال دخانيات‌ و... هستند. هرچند كه وي تأكيد مي‌كند تمامي كودكان بايد تمامي اين مهارت‌ها را بياموزند تا زيست اجتماعي سالم‌تري را تجربه كنند اما با توجه به سبك زندگي و مسائل موجود در مناطق، مي‌توان نگاه تخصصي‌تري به اين مراكز داشت.

  • فراموزها افزايش خواهند يافت

هم‌اكنون 15مركز فراموز در 15منطقه تهران فعاليت مي‌كنند و هركدام بر موضوع و مهارت ويژه‌اي متمركز شده‌اند. دانش‌آموزان نيز در قالب اردوهاي مدرسه در اين مراكز شركت كرده و به‌صورت گروهي و كاملا فعالانه مهارت‌ها را در محيطي كه براساس هر فعاليت طراحي و احداث شده خواهند آموخت. به گفته مديركل سلامت شهرداري مناطق 16، 15، 10، 7، 2، 11 و 20 نيز درصدد راه‌اندازي اين مراكز هستند.

کد خبر 377898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha