مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۲
۰ نفر

بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرم سنی ابتلا به چاقی به‌گونه‌ای تغییر پیدا کرده که چاقی در ایرانیانی که در ۲ دهه اول زندگی خود هستند، بیشترین رواج را دارد و حدود ۱۹درصد افراد زیر ۲۰سال را درگیر خود کرده است.

چاقی

به گزارش همشهري، عبدالرضا نوروزي متخصص تغذيه درباره اين آمار گفت: با توجه به اين آمار چاقي، برآورد مي‌شود طي 10سال آينده بمب ساعتي چاقي در كشور ما منفجر شود؛ اين يعني آنكه اگر تا سال 1406روند فعلي چاقي در كشور متوقف نشود، فجايع جبران‌ناپذيري خواهد داشت.

  • چاقي باعث 17درصد از مرگ وميرها

آمارهاي ارائه شده در سمينار مبارزه با چاقي و ديابت نشان مي‌دهد كه هم‌اكنون، علت 17درصد از مرگ‌و ميرهايي كه در كشور رخ مي‌دهد با چاقي در هم تنيده است. بدين‌ترتيب اگر چاقي كنترل نشود، تا 10سال آينده شاهد رشد مرگ‌وميرهاي ناشي از چاقي خواهيم بود. از سوي ديگر پژوهش‌هاي ميداني نشان داده كه استان‌هاي شمالي كشور در كنار استان تهران بيشترين ميزان شيوع چاقي را از آن خود كرده‌اند. در سوي مقابل مناطق جنوب‌شرقي كشور نيز كمترين ميزان شيوع چاقي را دارند. از سوي ديگر چاقي رابطه مستقيمي با ديابت نيز دارد به‌طوري‌كه 80درصد افراد مبتلا به ديابت، چاق هستند. در اين زمينه نيز استان يزد بيشترين شيوع ديابت را دارد كه احتمالا علاوه بر عامل چاقي، عامل سبك زندگي و روش تغذيه نيز در آن مؤثر است. متوسط شيوع ديابت در كشور بين 6 تا 8 درصد است و درصورت كنترل چاقي، مي‌توان به ميزان بسيار زيادي از ابتلا به ديابت نيز جلوگيري كرد.

  • مقايسه چاقي در ايران و جهان

معاون پژوهشي مركز تحقيقات چاقي با بيان اينكه هم‌اكنون 500تا 700ميليون نفر در دنيا مبتلا به چاقي هستند، گفت: در ايران نيز چاقي در بين مردان 50 درصد و در بين زنان 63 درصد است. شيرين حسني افزود: براي محاسبه چاقي و اضافه‌وزن بايد وزن هر فرد را تقسيم بر قد كرد و قد را به توان 2رساند. اگر عدد به‌دست‌آمده بالاي 25بود، فرد به اضافه‌وزن مبتلاست و اگر اين عدد بالاي 30بود، فرد چاق محسوب مي‌شود. به‌عبارت ديگر اضافه‌وزن خفيف‌تر از چاقي است.

وي افزود: اگر چه ژنتيك موجب چاقي در افراد مي‌شود اما مهم‌ترين علت به‌وجود آمدن چاقي، مسائل محيطي است. به‌عبارت ديگر زماني كه فردي رژيم غذايي پركالري دريافت مي‌كند اما به همان ميزان تحرك و فعاليت بدني ندارد، بايد انتظار اضافه ‌وزن را داشته باشد. همچنين مسائلي همچون اختلال در غدد درون‌ريز، مشكلات هيپوتالاموس و مشكلات كليوي نيز مي‌تواند موجب اضافه وزن در افراد شود.

  • برنامه كشور براي مبارزه با چاقي

«چاقي» كه به دو دليل عمده «الگوي غذاي نامناسب» و «كم‌تحركي» رخ مي‌دهد باعث پيشرفت بيماري‌هاي غيرواگيري همچون «فشارخون»، «قندخون» و «چربي خون» نيز مي‌شود. اين 6عامل در بين 8عامل اصلي مرگ‌وميرهاي غيرواگيرقرار دارد. وزارت بهداشت از مدت‌ها قبل برنامه‌اي را به‌منظور پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي غيرواگير طرح‌ريزي كرده كه در 4شهر نيز به‌صورت پايلوت اجرا شده و درصدد است تا از ميزان مرگ وميرهاي ناشي از بيماري‌هاي غيرواگير25درصد بكاهد. به گفته سياري، معاون بهداشتي وزرات بهداشت، در بررسي‌هايي كه سال گذشته روي افراد بالاتر از 30سال انجام گرفت، ايرانيان به 4گروه دسته‌بندي شدند:
افرادي كه عامل خطر در خود ندارند
افرادي كه عامل خطر هستند
افرادي كه طي 10سال آينده در معرض سكته هستند
افرادي كه در معرض سرطان قرار دارند.

کد خبر 377891

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha