همشهری آنلاین: لاک‌پشت‌های دریایی سبز با آغاز فصل تخم‌گذاری به سواحل مَکُّران محدوده آب‌های ساحلی لیپار چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان وارد شدند.

تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها در سواحل مَکُّران آغاز شد

به گزارش ایرنا، فصل تخم‌گذاری لاک پشت‌های دریایی سبز نسبت به لاک پشت منقار عقابی در سواحل کشور متفاوت بوده و تخم‌گذاری این نوع لاک پشت دریایی اغلب در سواحل چابهار و کنارک استان سیستان و بلوچستان بسته به شرایط اقلیمی معمولاً از اواسط تابستان شروع شده و تا اواخر پاییز ادامه دارد.

استان سیستان و بلوچستان دارای سواحل ماسه‌ای متعدد و مستعدی (بافت مناسب و شیب ملایم) برای تخمگذاری این موجودات عظیم از خلیج گواتر تا کَرَتی است.

هم اینک فعالیت لانه گزینی و تخم‌گذاری لاک پشت‌های دریایی سبز در سواحل لیپار چابهار آغاز شده و ضروری است جوامع محلی و اداره حفاظت محیط زیست با حساسیت خاصی مراقبت از آنها را با گشت‌زنی و کنترل لازم در محدوده تخم‌گذاری لاک پشت‌ها انجام دهند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار روز گفت: هفت گونه لاک پشت دریایی در آب‌های گرمسیری خلیج فارس و دریای عمان زیست می‌کنند.

اشرفعلی حسینی افزود: اغلب لاک پشت‌های سبز و بعضاً لاک پشت منقار عقابی بیش‌تر مراحل زندگی خود شامل تولید مثل (جفت گیری و تخم‌گذاری) و تغذیه را در مناطق ساحلی دریای عمان به ویژه شهرستان چابهار سپری می‌کنند.

وی گفت: انجام برنامه‌های پایش و حفاظت لاک پشت‌ها در سواحل پراکنده و باز و خطی این منطقه تا حدودی دشوارتر از سواحل جزایر است و نیاز به نیروی انسانی بیش‌تر برای پایش همزمان این نوع سواحل در طول فصل تخمگذاری لاک پشت‌ها دارد.

وی ادامه داد: حفاظت از سایت‌های تخم‌گذاری این گونه ارزشمند دریایی در این نوع سواحل نیاز بیشتری به انجام اقدامات مدیریتی و آموزشی نسبت به سواحل جزیره‌ای دارد.

وی خاطرنشان کرد: همه ساله در این فصل بطور مستمر پایش شبانه‌روزی و اجرای برنامه‌های حفاظتی در مناطق تخم‌گذاری لاک پشت دریایی سواحل چابهار توسط کارشناسان محیط زیست دریایی چابهار با همکاری جوامع محلی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: هم اینک به دلیل کمبود نیروی انسانی و تامین نشدن اعتبار لازم، انجام عملیات پایش بصورت کامل در تمامی مناطق تخمگذاری این آبزیان در معرض انقراض انجام نمی‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار گفت: جمعیت قابل توجهی از لاک پشت‌های سبز در محدوده آبهای ایران زیست می‌کنند اما زاد آوری این گونه دوزیستان خزنده در سواحل ایران اغلب در سواحل شهرستان‌های چابهار و کنارک اتفاق می‌افتد.

چابهار و کنارک به عنوان تنها بنادر اقیانوسی ایران اسلامی در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای عمان قرار دارند.

کد خبر 377467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha