‌طرح موضوع بازخوانی شکست انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه امسال و ضرورت تغییر و تحول در جبران اشتباهات این جریان سیاسی خواسته این روزهای بسیاری از چهره‌های اصولگرایی است.

قالیباف

برخي از فعالان سياسي اصولگرا اين تحول در ساختار، عملكرد و رويكردهاي اصولگرايان را از منظر خودانتقادي ديده و آن را در آيينه نواصولگرايي جست‌وجو مي‌كنند. برخي ديگر نيز اگرچه نام جديد بر اين تحول نمي‌گذارند، اما ناديده گرفتن واقعيت‌ها را اشتباهي بزرگ‌تر در تكرار شكست‌هاي بعدي مي‌دانند و معتقدند اصولگرايان بايد رختي نو بر قامت گفتمان، چهره‌ها، رويكردها و منش سياسي خود بپوشانند.

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه نماينده مجلس با بيان اينكه اصولگرايان بايد در بحث‌هاي گفتماني خودشان تجديدنظر كنند به همشهري گفت: اين جريان بايد بتواند با نسل‌هاي جديد ارتباط برقرار كند. جامعه ايران روزبه‌روز در حال جوان‌تر شدن است و از فرهنگ و گفتمان غالب بر جريان اصولگرايي فاصله بيشتري مي‌گيرد. اين واقعيتي است كه در جامعه ما رخ مي‌دهد. اين در حالي است كه بسياري از اصولگرايان ما همچنان با همان زبان سنتي خودشان كه زبان ملايمي هم نبود با نسل جوان و جديدي صحبت مي‌كنند كه ذائقه‌هاي آنها كاملا تغيير كرده است و خواسته‌ها و نيازمندي‌هايشان متفاوت است. فلاحت‌پيشه همچنين درباره تحول در ساختارهاي اصولگرايي نيز تصريح كرد:

اصولگرايان در حوزه تشكيلاتي نيز نيازمند نگاه جاذبه‌داري هستند تا در درجه اول بتوانند نخبگان خودشان را جذب كنند. بسياري از نخبگان اصولگرا در ايام 8ساله دوره آقاي احمدي‌نژاد به‌شدت در جريان اصولگرايي رنجيده خاطر شدند و مورد تكفير و غضب قرار گرفتند. اين نخبگان اصولگرايي در انتخابات اخير به هيچ وجه حاضر نشدند از سازوكار و نامزدهاي اصولگرا حمايت كنند. علتش اين است كه نوعي سياست بيگانه‌سازي در ميان اصولگرايان افراطي وجود دارد كه همواره در انتخابات‌هاي مختلف حاكم بر جريانات مي‌شوند و باعث دور شدن بسياري از نخبگان جريان اصولگرا از جريان اصلي شدند.

  • سنگرها به نسل جوان منتقل شود

رضا روستاآزاد عضو شوراي مركزي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي نيز با نقد برخي فعاليت‌هاي اصولگرايان در انتخابات اخير به خبرگزاري تسنيم گفت: زمان در گذر است و شرايط تغيير مي‌كند. نخبگان بايد در حال تغيير باشند و نسبت به قانون، جوانگرايي و شرايط روز، افراد جديد جايگزين شوند.

به‌مرور زمان سنگر بايد به نسل جوان‌تر منتقل شود و اين گردش نخبگان بايد انجام بگيرد. در جبهه مردمي هم شعارشان اين بود كه مسئوليت‌ها را به جوانان واگذار كنند ولي در اجرا بايد كمي با جديت بيشتر جلو بروند. روستاآزاد همچنين با اشاره به ويژگي چهره‌هايي نو در اين جريان گفت: همه بايد آن جوهره اصولگرايي را كه ايمان به خداوند و انقلاب اسلامي است داشته باشند ولي درخصوص مسائل روز بايد حتماً به‌روز باشند و به علوم جديد هم توجه كنند، به‌عنوان مثال، امروز در شبكه‌هاي اجتماعي جوانان بيشتر حضور دارند و مسائل آن را بهتر لمس مي‌كنند و به آن آشنا هستند.

  • ضرورت كنار گذاشتن راه‌حل‌هاي قديمي

مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران و عضو ديگر جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي نيز با تأكيد بر ضعف‌هاي اصولگرايي و ضرورت رفع آنها، به خبرگزاري تسنيم گفت: ضعف‌هاي بسياري وجود دارند كه بايد آنها را رفع كرد. ما بر نقاط قوت خود، خوب كار نكرديم و هم افزايي را درون جبهه به درستي انجام نداديم و نتوانستيم تمام نيروها را جذب كنيم.

وي با تأكيد بر نقش جوانان در نو اصولگرايي درباره خصوصيات كساني كه مي‌توانند اين حركت را ايجاد كنند، گفت: ما بايد به جوانان و تمام چهره‌هاي جديد توجه خاصي داشته باشيم و بايد از آنها بسيار كمك گرفت و روي آنها سرمايه‌گذاري كرد. كساني كه به هويت ما دست‌اندازي مي‌كنند، جاذبه‌هايشان براي جوانان قابل توجه است ولي جامعه را دچار مشكل مي‌كنند.

حال ما بايد به نحوه‌ رفتار كنيم كه هم براي جوانان جذابيت داشته باشد و هم هويت مكتبي ما در آن حفظ شود. چمران تصريح كرد: بايد نو شويم ولي در چارچوب اصولگرايي. تعبير نواصولگرايي زيباست ولي به‌طور كلي از ضروريات اصولي ما هم اين است كه بايد تغيير كنيم. نبايد بر راه‌حل‌هاي قديمي و موضوعاتي كه امروز ديگر مورد پسند جامعه نيستند، تكيه كنيم چون اين روش ديگر جوابگو نيست. ما بايد اصول خود را حفظ كنيم ولي روش‌ها و برنامه‌ها را بايد به روز كرد تا بتوانيم بين جوانان و براي جذب آنان نيز توانمند شويم.

  • شيران خراساني :مردم مطالبات جديد دارند

رضا شيران خراساني نماينده مردم مشهد نيز با بيان اينكه با توجه به مقتضيات زمان و رشد تكنولوژي در فضاي مجازي اصولگرايان نيز بايد در رويكردهاي سياسي و انتخاباتي خودشان تجديدنظر كنند، گفت: قبلا اطلاع‌رساني از طريق پست، روزنامه و تلفن‌هاي ثابت و همراه بود، الان ابزارهاي مجازي سيگنال‌هاي ما را به جامعه هدف مي‌فرستد.

مردم مطالبات جديدي دارند. بنابراين براي اداره حوزه اجتماعي نيازمند اين هستيم كه در روش‌هايمان تجديدنظر كنيم. اصول ما پابرجاست ولي نبايد محصور در يك روش شويم. شيران تصريح كرد: ما مي‌توانيم روش‌هاي مختلفي را براي ارتباط با جامعه هدف‌مان درنظر بگيريم كه در نواصولگرايي بايد به اين سمت حركت كنيم و ارتباطات‌مان را با جامعه جوان كشور يك ارتباط دوطرفه و همراه با تكريم، صداقت و راستگويي تعريف كنيم. به همين علت نيازمند اين هستيم كه در حوزه اصولگرايي به سمت اصلاحات برويم.

اصولگرايان در حوزه مسائل سياسي و توسعه سياسي با افرادي مواجه بوده‌اند كه به‌علت قدمت‌شان همواره بالاسري بوده‌اند. تصميم‌ها در فضاهاي محدود گرفته شده است و ‌ اين در حالي است كه جامعه هدف بزرگ است و ديده نشده است. بايد شيوه تغيير كند و براي نيازهاي اجتماعي ما در رده‌هاي بالا تصميم‌گيري شود و بعد به قواي مختلف انتقال داده شود. ما تمركزگرا بوده‌ايم و اين حتما بايد تغيير كند.

کد خبر 377239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha