دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: واکسنی که محققان بیش از یک دهه مشغول ساخت آن بوده‌اند، واکسنی با توانایی پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان از سال ۲۰۱۸ وارد مرحله آزمایش انسانی خواهد شد.

دیابت

براساس گزارش ساينس الرت، اين واكسن درمان ديابت نيست و قرار نيست اين بيماري را ريشه‌كن سازد،‌ اما انتظار مي‌رود بتواند بدن را در برابر ويروسي كه سيستم ايمني را براي حمله به بدن تحريك مي‌كند، مقاوم سازد و به اين شكل تعداد ابتلاها به اين بيماري را در طول سال كاهش دهد.

محققان دانشگاه تامپر در فنلاند شواهد قابل قبولي به دست آورده‌اند كه ارتباط ميان ويروسي به نام coxsackievirus B1 را با واكنشي خود‌ايمني كه منجر به تخريب سلول‌ها در لوزالمعده مي‌شود را آشكار مي‌سازند.

ديابت نوع يك كه نبايد آن را با نوع شايع‌تر اين بيماري،‌ديابت نوع دو اشتباه گرفت، با كاهش توانايي توليد انسولين مورد استفاده در بدن براي جذب قند خون، براي افراد دردسرساز خواهد شد. اين از دست دادن انسولين به واسطه تخريب بافتي از لوزالمعده به نام سلول‌هاي بتا توسط سيستم ايمني بدن و معمولا در سال‌هاي اوليه زندگي رخ مي‌دهد.

محققان در سال 2014 با استفاده از داده‌هاي دو مطالعه روي كودكان فنلاندي مبتلا به ديابت نوع اول تلاش كردند ارتباطي ميان 6 ويروس موجود در گروه B از coxsackievirus و بيماري ديابت بيابند و دريافتند كمتر از پنج درصد از كودكان داراي اين ويروس به ديابت نوع اول مبتلا مي‌شوند.

شايد اين درصد چندان بزرگ به نظر نرسد، اما نشان مي‌دهد سالانه صدها نوزاد در جهان به ديابت نوع يك مبتلا مي شوند و درصورتي كه ديگر اعضاي خانواده اين ويروس نيز در ابتلا به ديابت نقش داشته باشند، اين آمار پنج درصدي افزايشي قابل توجه خواهد يافت.

درصورتي كه آزمايش‌هاي باليني واكسن جديد با موفقيت انجام شود، اين درمان مي‌تواند مانع از ادامه چنين شكلي از ابتلا به ديابت شود. اين واكسن روي انسان‌هاي سالم نيز مورد آزمايش قرار خواهد گرفت تا هرنوع عوارض احتمالي آن مورد بررسي قرار گيرد.

درحال حاضر 20 تا 40 ميليون انسان مبتلا به ديابت نوع يك در جهان زندگي مي‌كنند و واكسني مشابه اين  شايد نتواند پايان‌بخش بيماري باشد،‌ اما قطعا قدمي بزرگ در راستاي مهار آن خواهد بود.

کد خبر 377146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha