دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

هر چند روز گذشته مسئولان سازمان حج خبرهای مربوط به‌ احتمال عدم اعزام حجاج را تکذیب کردند اما نشانه‌هایی وجود دارد که به استناد آنها می‌توان گفت حج امسال حتی اگر برگزار شود با دشواری‌هایی همراه خواهد بود. فقط در یک نمونه هنوز برای ۱۰دیپلمات ایرانی ویزای دیپلماتیک صادر نشده است.

روز گذشته رئيس فراكسيون حج و زيارت مجلس در واكنش به ‌احتمال عدم‌ برگزاري حج تأكيد كرد كه شوراي‌عالي امنيت ملي تاكنون هيچ تصميمي مبني بر تعطيلي حج اتخاذ نكرده و فرايند حج امسال كاملا طبيعي پيش مي‌رود.

احد آزادي‌خواه بدون توجه به رفتارهاي مسئولان سعودي گفت: «در‌خصوص صداهايي كه در برخي از شبكه‌ها مبني بر اينكه حج امسال تعطيل خواهد شد يا امنيت تضمين شده نيست، ايجاد شده بايد بگويم اينها مسائلي است كه از روي مباني منطقي گفته نشده و داراي هيچ عقبه فكري و مديريتي نيست.»

وي در سكوت مسئولان سازمان حج و زيارت و وزارت خارجه و ضيق‌وقت اعلام كرده كه قرار است 10ديپلمات ايراني طي روزهاي آينده به عربستان بروند و مقدمات حضور حجاج را فراهم كنند.

رئيس فراكسيون حج درباره رفتار سعودي‌ها نيز گفت: «تاكنون سعودي‌ها به تمامي وعده‌هايي كه در قرارداد حج امسال داده‌اند، عمل كرده‌اند و كمترين بي‌مهري و كم‌لطفي نداشته‌اند.»

در مقابل اما، معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه عربستاني‌ها خيلي در برگزاري مراسم حج با ايران همكاري نمي‌كنند، تصريح كرد: «به‌همين دليل مراسم حج امسال ويژه خواهد بود.»

علي عابدزاده با بيان اينكه سعودي‌ها دوست دارند مردم ما ناراضي باشند، افزود: «بنابراين بايد با هر هزينه شرايط رفت و برگشت حجاج را فراهم كنيم و به سلامت هم برگردند. هتل‌هاي مدينه به اندازه كافي نيست و به‌گونه‌اي است كه بايد انبوهي از پرواز رفت و برگشت انجام شود.»

درباره صادر نشدن ويزاي ديپلمات‌هاي ايراني هم تنها اظهارنظر رئيس سازمان حج اين بوده كه وزير حج عربستان گفته كه طي چند روز آينده اين مشكل حل خواهد شد! اين در حالي است كه كار انتقال 86هزار و500 زائر ايراني به حج تمتع از 9مرداد شروع مي‌شود و براي تسريع در فراهم‌سازي‌ مقدمات اين حضور، مستقر بودن كاركناني كه به ويزاي ديپلماتيك احتياج دارند، ضروري است.

  • خطر وبا حجاج را تهديد نمي‌كند

محمود نبوي، معاون مركز بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت: با وجود شيوع بيماري وبا در يمن، خطري از اين نظر در عربستان حجاج را تهديد نمي‌كند. مهم‌ترين راه انتقال ميكروب بيماري وبا، از طريق آب و غذاي آلوده است كه خوشبختانه سال‌هاست، مراقبت از سلامت و بهداشت آب و مواد غذايي در عربستان به دقت انجام مي‌شود و كارشناسان بهداشت محيط در عربستان در اين زمينه نظارت كافي دارند. حجاج بايد قبل از تشرف به حج واكسن مننژيت بزنند.

کد خبر 377128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha