مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

بیمارستان مسیح دانشوری، سالن کاخ مظفری. دل در دل خانواده‌ها نیست. دلشوره امانشان را بریده است. اتفاق و بخشش بزرگی در راه است.

اهداء عضور

 بخشيدن از نوع زندگي و گذشت بالاترين معيار اين كار است كه اين روزها خيلي‌ها هم به مدد همين بخشندگي تنور زندگي‌شان گرم مي‌شود و دلشان خوش. زهرا رفيعا متولد1364 و جواد رحماني‌پناه متولد1361 نمونه‌اي از همين افراد هستند كه پس از سال‌ها به شكرانه يك تصميم درست امروز نفس مي‌كشند.آنها با پيوند عضو نه‌تنها زندگي دوباره‌اي را آغاز كرده‌اند بلكه توانستند با ازدواجشان پا را فراتر گذاشته و نشان دهند با همه سختي‌هايي كه گيرندگان عضو دارند مي‌توانند مانند افراد عادي جامعه ازدواج كنند و از زندگي لذت ببرند.

  • چه شد كه در فهرست اهداي عضو قرار گرفتيد؟

زهرا: از هشت ماهگي مبتلا به بيماري لوپوس كه نوعي بيماري خودايمني است، شدم. از سال 85ديگر موضوع بيماري‌ام حاد شد و اعلام شد بايد پيوند شوم.

جواد: مادرزادي با بيماري‌اي كه عاميانه عرق شور خوانده مي‌شود متولد شدم؛ بيماري‌اي كه اگرچه در اثر ازدواج فاميلي به‌وجود مي‌آيد، اما براي من در اثر جهش ژني اتفاق افتاد. البته اصلا نمي‌دانستم مشكل دارم تا اينكه در سربازي سرماخوردم و بيماري همه‌‌چيز از آنجا شروع شد. همان نخستين‌بار كه سي‌تي اسكن از ريه‌ام نوشتند همان روز هم معافم كردند.

بعدها متوجه شدم كه مبتلا به سي‌اف هستم و سرانجام بر اثر شدت عفونت و سرفه‌هاي شديد ديگر ريه‌ام از كار افتاد و حدود يك سال و اندي بعد ريه مناسبي به من پيوند شد. البته 2بار هم برايم ريه پيدا شده بود اما چون دهنده عضو عفونت داشت پيوند اتفاق نيفتاد و براي نخستين بار پيوند فيروزويد در ايران روي بدن من انجام شد.

  • زندگي پس از پيوند چطور است؟

جواد: شرايط زندگي پس از پيوند عضو بسيار خاص مي‌شود و شما بايد حتي به كسي كه يك سرماخوردگي ساده هم دارد نزديك نشويد چون احتمال پس‌زدگي عضو اهدا شده بسيار زياد است اما به هر حال زندگي بدون دستگاه و با ريه‌اي كه عضوي از بدنت مي‌شود، لذتبخش است.

زهرا: كيفيت زندگي قبل و بعد پيوند قابل مقايسه نيست و واقعا زندگي روي خوش را به آدم نشان مي‌دهد؛ البته بعد از پيوند، مراقبت بيشتر نياز است چون ايمني بدن به‌شدت ضعيف است و نسبت به افراد عادي زودتر بيمار مي‌شويم؛ حتي گاهي با يك سرماخوردگي ساده بستري مي‌شويم.

  • از شرايط اهداي عضو بيشتر بدانيد

فرحناز صادق‌بيگي رياست واحد فراهم‌آوري اعضا و نسوج پيوندي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي

1- معمولا چه اعضا و بافت‌هايي قابل اهداست؟

قلب، ريه، كبد، كليه، لوزالمعده و روده اعضاي قابل اهدا و قرنيه، تاندون، استخوان و دريچه‌هاي قلب، نسوج و بافت‌هاي آن قابل اهدا هستند.

2- درصورت مرگ طبيعي نيز امكان اهداي عضو وجود دارد؟

بله، اما درشرايط بسيار خاص مانند مرگ در مركز درماني و نداشتن بيماري‌هاي خاص و با اقدام سريع تيم پيوند امكان اهداي عضو وجود دارد. همچنين امكان اهداي نسوج تا ٤٨ساعت پس از مرگ درصورت نداشتن بيماري‌هاي خاص و عفونت‌ها وجود دارد.

3- اهداي عضو از فرد زنده هم امكان‌پذير است؟

بله، امكان اهداي يك كليه، اهداي قسمتي از ريه از والدين به فرزند و اهداي قسمتي از كبد از والدين به فرزند وجود دارد ولي امكان اهداي قلب، اهداي كامل ريه و اهداي كل كبد از فرد زنده وجود ندارد چون فرد اهدا‌كننده زنده نخواهد ماند.

4- از آمار اهداكنندگان رضايت داريد؟

با افزايش در اين زمينه روبه‌رو هستيم اما هنوز نياز به كمك بيشتر داريم. البته همين افزايش چنددرصدي هم براي رسيدن به سلامت افراد جامعه رضايتبخش است و اميدواري ما را براي آينده بيشتر مي‌كند.

کد خبر 376676

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha