یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرداخت وام بانک جهانی برای ساماندهی حاشیه نشینی در ایران به شهر‌های سنندج، بندرعباس و زاهدان آغاز شده است.

سعیدی‌کیا در پنجمین گردهمایی شهرداران مراکز استانها در مشهد مقدس، با اشاره به ضرورت همکاری و تعامل دستگاه‌های مختلف برای حل مشکلات شهری اظهار داشت: متاسفانه در امور کشور جا مانده‌ایم و دائما به گذشته افتخار می‌کنیم و باید این تفکر را برای رفع مشکلات اصلاح کنیم.

به گزارش ایسنا وی با بیان این که بسیاری از طرح‌های اولیه شهری درست نیستند؛ اما در نهایت بتدریج کامل و اصلاح می‌شوند، افزود: همیشه در مورد شرح خدمات و تعرفه شهرسازان اختلافات زیادی وجود داشت در حالیکه در وزارت مسکن چیزی در مورد شرح خدمات نوشته نشده و به عبارتی مغفول مانده بود که در حال حاضر اقدام به ظرفیت‌سازی‌های عمومی کرده‌ایم و امیدواریم با تشکیل کمیته‌ای با حضور شهرداران، معاونین عمرانی و نماینده وزارت مسکن در مورد این مسأله، الزاماتی به دست آید.

وزیر مسکن در خصوص وظایف این وزارتخانه برای ساخت مسکن ارزان قیمت اظهار داشت: در آیین‌نامه دولت، وظیفه تأمین زمین بر عهده وزارت مسکن گذاشته شده و برای آن پولی دریافت نمی‌شود. در این راستا، به ازای ساخت هر واحد مسکونی، 5/13 میلیون تومان وام اختصاص می‌یابد و پس از 5 سال افراد می‌توانند اقدام به فروش واحدها کنند.

وی با اعلام این که طرح جامع مسکن به دولت و مجلس ارائه شده است، افزود: دولتی می‌تواند ادعای برنامه برای مسکن را داشته باشد که اقداماتی را در جهت حمایت از گروه‌های کم‌درآمد انجام داده باشد و برای آنها حمایت‌های یارانه‌ای در نظر بگیرد.

سعیدی‌کیا افزود: دولت برای کسانی که توان اجاره مسکن ندارند نیز وام ودیعه مسکن تا متوسط 2 میلیون تومان در نظر گرفته است. همچنین برای شناسایی افراد محروم با سازمانها و صندوقهای مربوطه، همکاری داریم تا افرادی که درآمد آنها زیر 5/1 برابر حداقل حقوق کارکنان دولت است، شناسایی و مشمول تسهیلات این وام شوند.

وزیر مسکن گفت: سهمیه وام ودیعه مسکن در سالگذشته ، 24 هزار واحد بوده که پرداخت شده است.

وی همچنین از سهمیه 30 هزار واحدی مسکن برای کارگران و کارمندانی که حداکثر حقوقشان 2 برابر عدد قانون کار باشد، خبر داد و گفت: مبلغ این وام 10 میلیون تومان بوده است که سالانه بر اساس تورم افزایش می‌یابد و برای امسال 5/11 میلیون تومان خواهد بود.

وی در مورد آیین‌نامه جدید دولت برای شهرسازی در شهرهای زیر150 هزار نفر و تامین زمین مورد نیاز اظهار داشت: آماده‌سازی این زمین‌ها با منابع مالی دولت صورت می‌گیرد و تعاونی‌های تامین استانی شکل خواهند گرفت و هزینه‌های آماده سازی همزمان با اقساط وام اخذ می‌شود.

به گفته وزیر مسکن، از این پس تعاونی‌ها به تنهایی مجاز به ساخت و مسکن نیستند و حضور سازندگان مسکن در کنار آنها با مشارکت تعاونی‌ها ضروری است.

سعیدی‌کیا با اشاره به برنامه ساخت 200 هزار مسکن روستایی در سال گذشته اظهار داشت: این در حالی است که طی 10 سال گذشته 200 هزار مسکن روستایی ساخته شده بود و امیدواریم از اوایل پاییز امسال وارد فاز جدید شویم.

وزیر مسکن با اشاره به برنامه دولت برای ساخت مسکن دهک‌های یک تا پنج درآمدی جامعه گفت: دولت برنامه ساخت 500 هزار واحد مسکونی را در دست دارد، اما دخالت اجرایی نخواهد داشت و به هیچ وجه وارد ساخت و ساز نمی‌شود.

وی خبر داد: در حال حاضر 180 هزار نفر برای دریافت وام روستایی در حال عقد قرارداد هستند و برای اعطای وامهای اجاره نیز با بانک تجارت، ملت و سپه قرارداد منعقد شده است.

سعیدی کیا همچنین در جمع خبرنگاران با اشاره به تهیه سند توانمندسازی در بخش مسکن دولت در سال 83 که بیش از 12 دستگاه اجرایی در آن عضو هستند، گفت: ‌طرح جامع ساماندهی حاشیه‌نشینی در حال تهیه است و در برخی شهرها که این موضوع شدت بیشتری دارد، زودتر آماده خواهد شد.

وی با بیان این که دولت برنامه‌هایی را برای ارتقای سطح زندگی این افراد در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: بهتر است بجای اصطلاح حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی بکار رود و به این معضل توجه بیشتری شود؛ چراکه ما با این مسأله در درون شهرها هم رو به رو هستیم.

سعیدی‌کیا همچنین در خصوص وام 300 میلیون دلاری بانک جهانی به ایران در مورد ساماندهی حاشیه‌نشینی گفت: این وام طی 12 سال بتدریج پرداخت می‌شود و در شهرهای سنندج، بندرعباس و زاهدان، کار ساماندهی، آغاز شده است.

وزیر مسکن در پاسخ به سوالی در مورد میزان گرایش مردم به سکونت در شهرهای جدید نیز خاطرنشان کرد: به دلیل این که در سالهای گذشته شهرهای جدید بدون امکانات ساخته می‌شوند، مردم تمایلی به مستقر شدن در این شهرها نداشتند؛ اما سعی شده تا شهرهای جدید همراه با امکانات اولیه و لازم برای زندگی احداث شوند.

سعیدی کیا در پاسخ به سوالی در مورد معیار منطقی وزارت مسکن در افزایش نرخ بهای مسکن خاطر نشان کرد: آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی برای ما معتبر است و این آمار رشد چندانی را نشان نمی‌دهد.

امضای تفاهمنامه واگذاری تهیه طرحهای تفصیلی در چارچوب طرحهای جامع شهری به شهرداریها

سعیدی‌کیا ، وزیر مسکن و شهرسازی و معاون عمرانی وزیر کشور (رییس سازمان شهرداریها) همچنین در راستای زمینه‌سازی برای اجرای بند ب ماده 137 قانون برنامه چهارم و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و با هدف توسعه نقش مدیریت شهری در فرآیند تهیه طرح‌های توسعه شهری وزارتین مسکن و شهرسازی و کشور تفاهمنامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن تهیه طرح‌های تفصیلی در چارچوب طرح‌های جامع، توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود.

این اقدام در جهت واگذاری تصدی‌های اجرایی دستگاه‌های محلی و بهره‌گیری از نظرات دستگاه‌های محلی و مردمی و شوراها صورت پذیرفت.

منابع مورد نیاز برای این اقدام به صورت مساوی توسط شهرداری‌ها، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) و منابع اعتبارات عمرانی استانی تامین می‌شود.

کد خبر 3766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز