همشهری آنلاین: قطر ۴۳۱ میلیون دلار برای ساخت تشکیلات فرآوری و انبار غذا در نزدیکی بندر حمد در طول حدود ۲ سال هزینه خواهد کرد که این بیش از تامین نیاز محلی برای شکر، برنج و روغن خوراکی را فراهم خواهد آورد.

Food storage

مهر به نقل از بلومبرگ انگلیسی نوشت: قطر ۱.۶ میلیارد ریال قطری (معادل ۴۳۱ میلیون دلار) برای ساخت تشکیلات فرآوری و انبار غذا در نزدیکی بندر حمد در طول حدود ۲ سال هزینه خواهد کرد که این بیش از تامین نیاز محلی برای شکر، برنج و روغن خوراکی را فراهم خواهد آورد.

جاسم بن سیف السولیتی، وزیر حمل‌ونقل و ارتباطات قطر گفت که شرکت مهندسی الجابر از دوحه برنده این قرارداد شده و ۲۶ ماه برای طراحی و ساخت این پروژه امنیت غذایی ملی فرصت خواهد داشت. سال گذشته قبل از این‌که بایکوت تجاری علیه قطر به رهبری عربستان آغاز شود، قطر از شرکت‌ها برای ارائه پیشنهاد مزایده این پروژه دعوت کرده بود.

به نوشته بلومبرگ انگلیسی، در خاورمیانه امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است چراکه کمبود باران و گرمای بیش از حد پرورش بذرهای خوراکی و توسعه دامپروری‌ها را با مشکل روبرو کرده است. قطر اکنون در موقعیت سخت‌تری قرار دارد چراکه این کشور به غذایی که از مرز عربستان سعودی، که در ماه گذشته روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر قطع کرد، وابسته بود. طبق گفته ماذن السودیری، رییس بخش تحقیقات مرکز الرجحی، در حدود ۳۸ درصد مواد غذایی قطر از عربستان سعودی وارد می‌شد.

السولیتی گفت: این اولین باریست که این کالاها در قطر فرآوری می‌شود. او گفت که در سال آینده به دنبال عاملی برای مدیریت این پروژه خواهند گشت.

جمیل القطامی، مدیر اجرای پروژه در پروژه نیوپورت در حدو ۳۰ کیلومتری جنوب دوحه گفت: این پروژه دارای ظرفیت تولید هفتگی ۳۰۰ تن شکر خام، ۶۰۰ تن برنج و ۲۰۰ تن روغن خوراکی است. تشکیلات ذخیره‌سازی غذا آن‌قدر هست که بتواند غذای کافی برای بیش از ۲ سال را در خود نگه دارد.

طبق بیانیه مطبوعاتی وزیر حمل‌ونقل قطر، سایر شرکت‌هایی که در این پروژه نقش دارند شرکت بولر سوئیس، بی‌آی‌ای از آلمان و سی‌ام برناردینی از ایتالیا هستند که در تجهیزات صنعت روغن و چربی‌های خوراکی تخصص دارند.

وزیر حمل‌ونقل، السودیری گفت که قطر در نظر دارد در بندرهایی در خارج از مرزهای خود هم سرمایه‌گذاری کند اما جزئیاتی در این مورد ارائه نکرد.

کد خبر 376584

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha