همشهری آنلاین: رئیس جمهور آمریکا در آخرین اظهار نظر خود در مورد توافق‌نامه پاریس اعلام کرد که احتمال دارد درباره این پیمان دست به کار جدیدی بزند.

علت تغییر رویکرد ترامپ نسبت به توافقنامه پاریس

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا این تغییر رویکرد ترامپ را ناشی از فشار جامعه جهانی و مخالفان داخلی دانست.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ -رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا- ماه گذشته رأی به خروج این کشور از توافق‌نامه تغییرات اقلیم پاریس را داد. در این مدت انتقادات بسیاری به دولت آمریکا به خاطر این تصمیم شد تا اینکه پنجشنبه گذشته (۲۲ تیرماه) ترامپ در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌اش - امانوئل مکرون- خبر جدیدی از رویکرد آمریکا به توافق‌نامه پاریس داد و گفت: این احتمال وجود دارد که درباره پیمان مبارزه با تغییرات اقلیمی پاریس - که آمریکا از آن خارج شده- کاری بکند.

محسن ناصری -مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا- ضمن ارزیابی این اظهارنظر رئیس جمهور آمریکا و احتمال بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافقنامه پاریس، اظهار کرد: آمریکا به علت خروج از توافق‌نامه پاریس از سوی جامعه جهانی متحمل فشار بسیاری شده است. در تمام دیدارها و جلسات، روسای دولت‌ها در این باره با ترامپ گفت‌وگو می‌کنند. افزون بر این وقتی ترامپ در اماکن مختلف حاضر می‌شود، فعالان و علاقه‌مندان محیط زیست با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را به تصمیم او مبنی بر خروج از توافق‌نامه پاریس اعلام می‌کنند. این موارد برای رئیس جمهور آمریکا پرهزینه است.

وی به اعتراضات شکل گرفته در داخل آمریکا برای مقابله با تصمیم رئیس دولت این کشور مبنی بر ترک توافق‌نامه پاریس گفت: درون ایالات متحده آمریکا نیز در مورد این موضوع تک صدایی وجود ندارد و تصمیم ترامپ معترضانی دارد حتی برخی ایالت‌ها مستقیما اعلام کرده‌اند که به دنبال انجام تعهداتی هستند که دولت قبل در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایجاد کرده است. همه اینها فشاری را به ترامپ وارد می‌کند تا در لغو عضویت آمریکا در توافق‌نامه پاریس تجدید نظر کند.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است ترامپ با اعمال شروط ، پذیرش توافق‌نامه پاریس را از سر بگیرد؟ گفت: نمی‌توانم در این مورد قضاوت بکنم اما با توجه به شرایط روانشناسی ترامپ، به احتمال قوی او شروطی را مطرح می‌کند که نشان دهد به طور کامل از موضع ابتدایی خود عقب نشینی نکرده است.

  • INDC ایران پنهان نیست

ناصری در مورد عدم ارائه برنامه مشارکت ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طبق توافقات شکل گرفته این موضوع جزو اختیارات دولت است. این سند هیچ تعهد بین‌المللی برای کشور ما ایجاد نمی‌کند و تنها از طریق آن میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به کنوانسیون تغییرات آب و هوا اعلام شده است بنابر این تعیین آن جزو اختیارات دولت بوده و هست.

وی تاکید کرد: ممکن است سند مشارکت ملی ایران (INDC) به منظور اعتمادسازی به مجلس شورای اسلامی ارائه شود اما لازم به ذکر است که متن INDC پنهانی نیست و نسخه‌ای از آن به زبان‌های انگلیسی و فارسی در سایت سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد.

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا در پایان در مورد آخرین وضعیت الحاق ایران به توافق‌نامه پاریس با اشاره به تصویب این معاهده در دولت و مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در حال حاضر منتظر تایید شورای نگهبان هستیم تا به طور کامل به توافق‌نامه ملحق شویم. اکنون نیز در حال رایزنی هستیم تا نظر شورای نگهبان را در این زمینه جلب کنیم ولی این آخرین امکان نیست چون سایر مکانیسم‌های قانونی مثل مجمع تشخیص مصلحت وجود دارد.

کد خبر 376349

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha